Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Erfaring med salg av reiser

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Er det noen her som har erfaring med salg av reiser?

Sett at jeg ønsker å starte et firma som spesialiserer seg på reiser til Oseania (Australia, New Zealand, Taiti, Fiji osv). Flypriser er jo greit nok, det er jo å bare å registere seg som agent.. men hvordan gjør man det med f.eks hoteller? Må jeg bli medlem av en stor database over masse hoteller eller kontakter jeg hvert enkelt hotell og gjør avtaler? Og hva med opplevelser og andre ting man kanskje selger i totalpakken. Ringer jeg bare selv til operatør for denne opplevelsen og legger inn en bestilling eller er det vanligvis systemer for dette også?

Hva er vanlig? Sett at Ola Nordmann ringer meg og vil ha en reise for 2 til Perth, Australia. Han vil ligge på HotelX og ta et dykkekurs. Dette er en av pakkene jeg selger. Sier jeg da at jeg må ringe han opp igjen når jeg har sjekket om alt er ledig? eller?
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Ikke bare å bestille en reise

Om betaling for pakkereisen skal gå til deg vil du møte store utfordringer :) Alternativet er at en bestilling som skjer igjennom deg videreformidles til tilbyder som sørger for oppgjør. Norwegian har sneket seg unna pakkereiseloven på denne måten.

Utfordingen med slike online systemer er å vite om en tilbyder har ledig kapasitet(og hvor mye) for et bestemt tidsrom. Problemet er at hoteller/dykkekurs/rorbuer/turer/osv. ikke har sin kapasitet "online". Det er kun de store hotellene som er tilgjengelig igjennom databaser som du kan få tilgang til, pluss fly og leiebil selvfølgelig.

Jobber selv med disse utfordingene på fulltid, her er det en jungel uten like.
 

Roya

New Member
Hei,
jeg har en del erfaring fra reisesalg, men det er mange forskjellige måter å drive reisevirksomhet på... :) Prosessen er, som det har blitt nevnt, ganske komplisert. Skal du være en distributør som tar betalt direkte fra kunden gjelder bl.a. reisegaranti og reklamasjonsnemd osv. Mange potensielle problem underveis, spesielt hvis man er en liten arrangør, og mange krav man må oppfylle i forhold til forbrukerne.

Vi hadde ferdige pakker som vi kunne tilby, disse var sammenstilt på forhånd og gjaldt forhåndsbestemte datoer. Vi hadde løpende kontakt med leverandører på destinasjonen og tegnet vi avtaler med hoteller, aktivitets- og utfluktsleverandører etc. Hoteller og andre leverandører krever ofte en garanti eller at du kan gi dem et minimumsantall besøkere, og det er jo også grunnlag for hvilken pris du får forhandlet fram. Da har man en forhåndsbestemt prognose man jobber ut i fra, selv om den endres fram og tilbake hele tiden ;) Det er heller ikke vanlig at hoteller og underleverandører i utlandet har fungerende online-system som kan brukes av distributører, det har jeg i alle fall aldri opplevd... Så å sitte å forhandle med leverandører på destinasjonen er en heltidsjobb!

Har du tenkt å tilby skreddersydde pakker der kunden selv setter sammen alt innhold, bestemmer selv dato etc. blir det nok veldig mye arbeid for deg, men det går jo det også, så klart :)

I forhold til å sjekke ledighet, tror jeg cluet er å alltid selge først, og hvis det i etterkant viser seg at det ikke var mulig å booke inn den ønskede pakken, kontakte kunden etterpå å tilby et alternativ. Har du en kunde som har kjøpt/bestilt en reise har du mye større sjanse for at han/hun blir værende hos deg og godtar et alternativt tilbud. Slik gjør jo de fleste reisebyråer, flyselskaper etc. Så lenge man holder seg innfor pakkereiseloven er dette vanlig prosedyre, og de fleste reiseselskap beregner alltid at en viss prosent av reisene aldri gjennomføres; ofte på grunn av for få påmeldinger eller endringer i pris som fører til avbookinger.

Det er nok ikke heller "bare å registrere seg som agent" når det gjelder flybookinger. Ikke uten grunn at det finnes egen utdannelser og lange kurs for å sitte å koordinere flytransport på reisebyrå. Spesielt om du tenker å tilby reiser med regulær flytrafikk (ikke chartre egne flighter) er det en jungel... og også en heltidsjobb...

De største problemene vi hadde handlet faktisk om flyreisene. De store flyselskapene gir veldig dårlige avtaler med reisebyråer, man må garantere flyseter lang tid i forveien, osv. samtidig som de selv kan endre og kansellere avganger litt sånn her og der...

Oi, nå ble det et langt (og litt rotete) svar, men det var litt av mine erfaringer på det området i alle fall! Det er ikke meningen å sette dommedagsstempel på ideen din, (selv om det kanskje kan virke sånn) men har opplevd mange år med mye problematikk innen reisebransjen.. :)
 
Sist redigert:

Roya

New Member
Oi, fikk ikke endre innlegget.. jaja, tenkte bare å legge til at ingenting er umulig! ;)

//Roya
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Takk Roya, det var et veldig bra innlegg.

Som kanskje mange vet jobber jeg med å bygge et lite reisenettverk. Jeg rankerer allerede veldig bra på 3 av destinasjonene jeg har jobbet med og alle 3 er populære reisemål. I fremtiden ser jeg for meg at det vil bli enda flere, så istedenfor å bare fylle siden med tradedoubler annonser kunne jeg se for meg et opplegg hvor brukere kan bestille direkte fra nettsidene mine. Hvordan dette gjøres vet jeg ikke enda, men jeg har sett for meg 3 alternativer:

- Opprette eget reiseselskap (eventuelt i samarbeid med noen).
- Inngå samarbeid med et reiseselskap. Spørsmålet er vel bare om man ikke likesågodt bare kan være affiliate for TD, Advertising osv da?
- Affiliate med Tradedoubler, Advertising. Føler jeg kan tjene mer ved å velge en av de løsningene over i lengden.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Et annet alternativ som har sust gjennom tankene mine er å starte i det små. Behøver ikke selge totalpakker første dagen. Tenkte å kanskje starte med utleie av bare eiendom. Noen som har noe erfaring på dette området?

Jeg har stått for utleien i noen år av diverse leiligheter i Norge av familien, men regner med det ikke kan sammenlignes med utleie av eiendom i utlandet..
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det å starte et "reiseselskap" blir jo da en helt annen business.... Så da må du jo ta et helt klart valg om at det er noe som skal bygges opp uansett hvordan nettverket ditt går.

Personlig tror jeg at du vil tjene mest på å bygge et godt nettverk og selge annonser direkte til diverse kunder relatert til bransjen!

Det er mange aktører innen reisebransjen og du skal fint kunne hente inn annonsører :)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Som jeg sa i mitt forrige innlegg krever vel det at du bestemmer deg for å drive en annen business også. Dette krever mye ressurser og investeringer! Og, marginene er vel ikke så fete i reisebransjen.

Det å selge annonser i et godt trafikkert nettverk vil kreve færre ressurser og har enorme marginer!
 

Roya

New Member
Jepp, Amadeus er i aller høyeste grad i live... Alle de store (og små) flyselskapene bruker dette internasjonalt så vidt jeg vet, og dette systemet er nok ikke noe man kan jobbe med hvis man ikke har gått kurser og greier og har pugget inn ett par tusen IATA koder og termer... :)

Min erfaring fra reisebransjen er at det er vanskelig å tjene de store pengene, ikke umulig, men vanskelig. Marginalene er små, og for å hevde seg i en tøff bransje er det vanskelig å ta ut profitt uten at prisen blir for høy for kundene. Selger man dessuten hele pakkereiser er det ikke uvanlig at man selger transport og opphold med null fortjeneste, eller til og med i underskudd, for å så tjene inn noen kroner på andre ting.

Hvis du ikke har noe helt spesielt som ingen andre kan tilby, og som gjør at du får kunder som er villig til å åpne lommeboka si for deg, eller overlever på kvantitet, så er reisebransjen generelt sett en tøff fight.

Men brenner man for å reise så er det kanskje verdt det likevel! ;)

Utleie av eiendom kan være en spennende satsning, ettersom etterspørselen etter leiligheter/feriehus øker kraftig på markedet!
Til og med charterarrangørene har begynt å tilby dette!
 
Topp