Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Erfaringer med Frilans Finans?

Lemmy

Medlem
Hei! Jeg lurer på om noen her har erfaringer Frilans Finans? Jeg skjønner ikke helt hva går dette konseptet? Er det kun faktuering, eller mellomledd mellom arbeidsgiver og frilanser?
 

Beergear.no

Medlem
Har en kompis som har benyttet seg av dem.
Han syns det fungerte helt greit.
Hadde også en bekjent som jeg vurderte å ha i arbeid noen timer nå og da.
Vi snakket da om å bruke dem.
Ble litt "skremt" over hvor vanskelig det var å komme i kontakt med dem.
Men kan hende jeg var uheldig, eller er "krevende"
Forventer svar på mail og meldinger lagt inn på svarer ganske raskt.
Tok ca en uke før de tok kontakt.
Det var lenge nok til at jeg allerede hadde slått det fra meg å bruke dem.
 

Lemmy

Medlem
Jøss, mange nisjefirmaer der ute...
Har du lest FAQ?
De ansetter deg og betaler deg lønn regnet ut fra hvor mye oppdragsgiveren skal betale deg. De krever altså inn honoraret ditt og betaler videre til deg det som er igjen etter at det er trukket skatt av beløpet.

Takk for svar Tonny. Jepp, jeg har lest FAQ, der nevner de maks 6%, ikke mye om du spør meg. Men fikk ikke helt med, de krever honoraret fra oppdragsgiveren innbetalt som forskudd? FF er mellomledd og garantist?

Flere nisjefirmaer fra Norge? Kan du nevne noen?
 

Lemmy

Medlem
Har en kompis som har benyttet seg av dem.
Han syns det fungerte helt greit.
Hadde også en bekjent som jeg vurderte å ha i arbeid noen timer nå og da.
Vi snakket da om å bruke dem.
Ble litt "skremt" over hvor vanskelig det var å komme i kontakt med dem.
Men kan hende jeg var uheldig, eller er "krevende"
Forventer svar på mail og meldinger lagt inn på svarer ganske raskt.
Tok ca en uke før de tok kontakt.
Det var lenge nok til at jeg allerede hadde slått det fra meg å bruke dem.

En uke? :confused:
finnes det flere alternativer?
 

Beergear.no

Medlem
Alternativer...
Du sier ikke så mye om hva du er ute etter.
Men regner med at det er for å jobbe eller ha folk i jobb uten å ansette?
Og jeg ser fordelen. Man slipper å betale sykepenger, styre med ansettelser osv.
Men man må uansett ut med arbeidsgiveravgift.
En som har jobbet en del hos oss har registrert sitt eget firma og fakturert oss fra det.
Det fungerte meget greit for begge parter.
Men man skal jo jobbe litt pr år før det er verdt "stresset" med å ha eget firma om dette er det eneste formålet med firma.
 

Lemmy

Medlem
takk for svar bristol. Det jeg spurte om er vel om det finnes nisjeprodukter i denne bransjen... Det å vente på respons i en uke er vel et godt eksempel på dårlig service..

La oss si at jeg er en frilanser som driver med et eller annet webutvikling eller design på fritid. Om jeg får oppdrag betalt gjennom FF så får jeg en form for garanti at jeg får pengene mine, ingen behov for å stresse med skatt, mva osv. Er det slik som jeg har forstått?
 
Sist redigert:

Beergear.no

Medlem
Ja det stemmer.
Det er nesten som du er ansatt hos dem.... Eller du blir vel det... På papiret.
Siden det betales arbeidsgiveravgift har du vel også samme rettigheter på feriepenger, sykepenger osv.
Der siste tar jeg som en selvfølge ut i fra sunn fornuft, og har ikke undersøkt nærmere.

Det kan hende jeg var uheldig når jeg prøvde å kontakte dem.
Det er ikke sikkert det er vanlig at det er sånn.
 
K

Kontoristen

Guest
Må ærlig si at jeg ikke skjønner helt at man blir ansatt og at det betales arbeidgiveravgift, grunn til dette er at selskapet har null registrerte ansatte i NAV Aa-registert. Når et firma har ansatte er det krav til innmelding. Noen som vet hvordan dette fungerer? Jeg sendte Frilans Finans en e-post på dette en gang men fikk aldri svar.
 

Beergear.no

Medlem
Jeg VET ikke.
Men når jeg endelig fikk tak i dem fikk jeg i alle fall opplyst at det trekkes arbeisgiveravgift fra beløpet som betales inn.
Det skal vel kun betales når man har ansatte og dette for at den ansatte skal ha godene man får som ansatt....
Kanskje de har et annet selskap som man "ansettes" i og at FF bare håndterer fakturering.....
Den enkleste måten å få skikkelig svar på dette er nok å kontakte dem.

Men slik jeg forstod det så blir det dyrere enn å ha en ansatt selv.
Men kan sikkert være greit for korte perioder og prosjekter med begrenset varighet.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Må ærlig si at jeg ikke skjønner helt at man blir ansatt og at det betales arbeidgiveravgift, grunn til dette er at selskapet har null registrerte ansatte i NAV Aa-registert. Når et firma har ansatte er det krav til innmelding. Noen som vet hvordan dette fungerer? Jeg sendte Frilans Finans en e-post på dette en gang men fikk aldri svar.

Ikke noe merkelig i dette i det hele tatt. Du blir kun ansatt i den perioden det gjelder for, så de sender inn registreringskort med både start og sluttdato. Dvs at det så og si aldri vil være noen ansatte synlige når du gjør oppslag på dem.
 
Topp