Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ett AS, mva-plikt og ikke mva-pliktig på en gang

Nojoke

New Member
Heisann!

Jeg startet nylig et AS og vurderer om dette skal tilby 2 tjenester
1. Hovedgeskjeften er ikke mva-pliktig (helse) og regner med at det etter et år ligger på +500.000. 50% av inntekt går til leie av lokale/ rom i klinikk med alle goder dette tilhører.

2. Bi-geskjeften er mva pliktig og drives ikke på samme kontor (når oversteget 50.000, noe det ikke kommer til å gjøre i 2018). Denne vil ha få innkjøp og driftskostnader, men inntektene kommer til å øke med årene, uvisst hvor langt jeg ønsker å ta dette per tidspunkt.

MEN jeg kan ikke skjønner hvordan jeg skal klare å holde styr på disse to geskjeftene i ett AS og få regnskapet riktig, uten å "blande penger" i nettbanken. Jeg tenkte å ha et regnskapsprogram men ikke bruke regnskapsfører foreløpig.

Burde jeg bare drive nummer 2. som ENK?
Begge vil ha samme tilholdsadresse, men så er jeg usikker på hvordan dette påvirker skatt, overskudd osv.

I tillegg lurer jeg på om noe av de 50% som går til leie av kontor og deling av utgifter til klinikkdrift kan godskrives på noen som helst måte ettersom dette kommer til å bli betydelige summer i årene som kommer.

På forhånd takk :)
 

Steve Cash

Medlem
Å skille mva-pliktig virksomhet fra virksomhet som faller utenfor mva-loven er ikke så vanskelig. Du bruker separate inntektskonti for omsetning som unntatt mva og omsetning som er mva-pliktig. Se standard norsk kontoplan, mva-pliktig omsetning føres i serien 3000-3099 og omsetning unntatt mva i serien 3200-3299.

Nå det gjelder kostnader og investeringer i varige driftsmidler trekker du fra hele den inngående mva på varer og tjenester som bare brukes i den avgiftspliktige virksomheten, men du ikke trekker noe på det som bare brukes i den andre. Kostnader som brukes i begge virksomheter gir rett til forholdsmessig fradrag etter bruk. Hvis du f.eks. kjøper en laptop som brukes 30 prosent av tiden i avgiftspliktig virksomhet kan du trekke fra 30 prosent av merverdiavgiften.

Å skille virksomhetene fra hverandre har altså å gjøre med hvordan du behandler inntekter og kostnader, det har ingenting å gjøre med penger i nettbanken. Det kan forresten være en idé å føre de to virksomhetene i hver sin avdeling, økonomisystemer har støtte for det.

Hva som er riktig valg er foretaksform når det gjelder f.eks. skatt og trygderettigheter er et større spørsmål, jeg går ikke inn på det nå.

Jeg er usikker på hva du mener med godskriving av kontorleie og andre utgifter, men hvis du mener om kostnadene kan trekkes fra i regnskapet og dermed gi redusert skattegrunnlag, så er svaret ja.
 

Nojoke

New Member
Takk for svar begge to, det var akkurat det jeg mente ;)
Ang. leieutgifter så var det fordi 50% av inntekt går til dette og det er jo et betydelig beløp. Forsøkte å lete etter dette på nettet men alt jeg fant var om å leie kontor hjemme hos seg selv.
 
Topp