Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Exact match domener

Taffy

Medlem
Lurer på to ting om exact match domener. Det første er, hvis alle exact match domene på søkeordet er tatt, og jeg har valget mellom å bruke bindestrek for å dele opp ord eller å legge til flertallsform på slutten, hva er best?

For eksempel
billig-bil
billig-biler

Hvis jeg vil ranke på billig bil, skader det da effekten at jeg la på flertallsform, altså biler?

Det andre jeg lurte på er hvor stor effekt exact match domener har i Norge, og hvordan erfaring folk har med det? Regner med det har endel effekt siden folk bruker det. Har sett endel sider med veldig lite og tynt innhold som ranker høyt, og regner med det er pga domenet.
 

Vikingen

Medlem
Liten tvil om at Google i mange tilfeller har gitt exact match domener mer "juice" enn de har fortjent i forhold til innhold, linkprofil etc.

Dessverre var denne oppdateringen langt fra perfekt. Ja, mange emds som kun ranket godt i kraft av sitt nøkkelord ble straffet, men samtidig ble andre emd av høy kvalitet også påvirket - fordi de var emd.
 

Vikingen

Medlem
Hvilke emd av høy kvalitet ble straffet?
Jeg har ingen tro på at Google setter en straff bare fordi det er emd. Men at de fjerner noe av fordelen med å ha emd er noe helt annet, og det har de gjort.

Enig med du, og dette var nok ikke intensjonen til google. At man fjerner noe av fordelen med emd, ved at de ranker lavere enn de gjorde, da de tidligere ranket høyere enn de fortjente er bare bra.

Problemet var, at en del sider som i utgangspunktet var av høy kvalitet (hva er det?), ikke bare ranket lavere en tidligere, men fikk noe som lignet en sitewide penalty (finnes det et godt norsk ord for det?), altså, at man ikke lenger ranket for det aktuelle nøkkelordet i det hele tatt, ikke topp 100, ei heller ranket for andre nøkkelord som dro inn trafikk før oppdateringen.

Det kommer nok flere oppdateringer av denne sorten, slik at sånt forhåpentligvis ikke skjer igjen.

Skal se om jeg kan spore opp noen eksempler.
 

Ole Avranden

utvandret
Gode eksempler på straff for EMD er nok (heldigvis) mangelvare. Det er flere nettsteder som klaget på straff, og gått ut relativt høylydt i SEO-sfæren, men ved litt kritisk ettersyn så dukker det opp kjøpte lenker, bruk av tvilsomme lenker og annet snadder - i alle fall til de eksemplene jeg har lest om.

Så summen av lavere verdi for EMD kombinert med straff for tvilsomme SEO-teknikker er det som har felt de fleste.

Det ble jo tross alt rullet ut tre større Google-oppdateringer på kort tid, og mange har nok sett spøkelser i form av hva som rammer når og hvorfor.
 
Topp