Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Få tak i klær!

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det du skriver her er feil. Drop-shipping betyr å sende varen direkte til kunden fra din leverandør. Selv om kunden kjøper av en norsk bedrift, vil kunden likvel være "importøren", og dermed være ansvarlig for MVA og evt toll som tilkommer importvaren(e).

Dette måtte jeg sjekke litt. Sålangt fant jeg ut følgende.
For forretningsdrivende gjelder:
Ervervsdrivende som selger varer i detalj til forbruker skal, så langt det er praktisk mulig, opplyse om varenes salgspris og enhetspris slik at prisene lett kan ses av kundene.
I følge FOR 1999-12-06 nr 1256: Forskrift om prisopplysning for varer. §2 er salgspris:
Prisen for en bestemt mengde av varen inklusive merverdiavgift og andre offentlige avgifter.

§11-2 fra LOV 2009-06-19 nr 58: Lov om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven) sier:
Ved innførsel av varer skal den som etter tolloven er ansvarlig for toll, beregne og betale merverdiavgift.

og joda, etter LOV 2007-12-21 nr 119: Lov om toll og vareførsel (tolloven) §2-2:
(1) For vare som fortolles, er den deklarerte mottakeren av varen tollskyldner.

Det blir forresten veldig kjekt med LOV 2000-12-21 nr 105: Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven). §14:
Returkostnadene bæres av selgeren.
Etter §7 må selgeren spesifisere hele beløpet, inkl. avgifter (mva er en avgift) og leveringskostnader (Postens kostnader ifm fortolling?).
Men jeg aner ikke hvordan en forbruker skal få tilbake mva - selgeren har jo ikke krevd den biten inn.

Meget festlig. Dette er nok mat for forbrukerrådet.
 

spikre

peterhamre.no
- Du må oppgi kundens totalpris, ja. Men du kan ha et system som kalkulerer dette automatisk. Det er ikke for avansert å sette sammen. Sjekk f.eks. First on smartphones, high-tech gadgets: photo/video - EXPANSYS Norge hvordan de informerer om MVA, men ikke ber deg betale det til dem. (merk at dette er et fransk selskap, så blir noe annet - men den tekniske løsningen kan brukes til inspirasjon.
- Etter §7 (LOV 2000-12-21 nr 105: Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven).) er det ingenting som tilsier at selger må bære returkostnaden. Dette er direkte feilsitering av loven. Dog sier §14 noe om dette. Det du, som lekmann ikke klarte å lese av loven, er at §14 gjelder for fjernsalg via telefon. For fjernsalg via internett gjelder bestemmelsene i §15. Jeg siterer §15 første ledd: " (...) Returkostnadene bæres av forbrukeren med mindre selgeren har misligholdt avtalen (...) ". Samtidig vil jeg sitere §15 tredje ledd: " (...) Er varen sendt gjennom posten eller en annen selvstendig fraktfører skal den sendes tilbake på samme måte eller leveres til selgeren. (...) ".
 
Sist redigert:
Topp