Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Få tilbake MVA når handler fra utlandet

Gomlers

Member
Hallo, hallo.. lenge siden sist.

Når man handler inn fra leverandør i utlandet, hvordan skal man da forholde seg til mva?

Får man dette tilbake igjen?

Problemet er at en av leverandørene legger "taxes" til på ordren, så dette betales ikke i tollen (aner ikke hvordan det fungerer, men UPS tar seg av fortolling). Av UPS får jeg en regning på bare provisjonsgebyret, ca. 300,- og det er jo ikke moms'n...
 

SolidHost

Medlem
Du skal ikke betale noen lokale skatter dersom du bestiller fra utlandet. DVS. at din leverandør skal trekke fra alle skatter og så legger tollen på norsk MVA når varen kommer til landet.
 

Tonny Kluften

Administrator
Hallo, hallo.. lenge siden sist.

Når man handler inn fra leverandør i utlandet, hvordan skal man da forholde seg til mva?

Får man dette tilbake igjen?

Problemet er at en av leverandørene legger "taxes" til på ordren, så dette betales ikke i tollen (aner ikke hvordan det fungerer, men UPS tar seg av fortolling). Av UPS får jeg en regning på bare provisjonsgebyret, ca. 300,- og det er jo ikke moms'n...

Leverandøren skal ikke legge på taxes, pussig at han gjør det. Er det en lokal lov i en amerikansk stat kanskje?
 

Gomlers

Member
Det er en leverandør fra Canada. Så det er vel egentlig VAT de trekker da..

Og jeg får jo ikke igjen det.

Spurte akkurat, og her er svaret:

Customer Service: Orders shipping by Fed Ex Direct Priority, (which is Express Shipping) you will be charged VAT when you pick your order up.
(Hvorfor det? Fordi det er så dyrt at da kan jeg likevel betale VAT uansett?)

Customer Service: However if you choose to ship an order with ground shipping via Consolidated shipping, you will be charged VAT on your invoice unless you have your own VAT number. If you provide us with your VAT number we change charge the tax to your number

(Jeg har vel for f... ikke noe VAT nummer...)

Virker nesten som om de drar inn en fortjeneste på 17.5% ekstra rett i lomma.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Virker nesten som om de drar inn en fortjeneste på 17.5% ekstra rett i lomma.

Nja, blir vel som om du selger noe til utlandet med moms. Den momsen går jo ikke til deg, men rett i lomma på Kristin Halvorsen. Så det går vel begge veier.

Som en slags kompensasjon kan du jo tenke at du er med å bygger opp infrastrukturen i Canada. Det er ikke verst bare det :)
 

Gomlers

Member
Haha.. Canada lever godt av zippo-lighterproduksjon, så jeg har ingen som helst gleder ved å hjelpe til med landets infrastruktur ;)
 

SolidHost

Medlem
Nja, blir vel som om du selger noe til utlandet med moms. Den momsen går jo ikke til deg, men rett i lomma på Kristin Halvorsen. Så det går vel begge veier.

Som en slags kompensasjon kan du jo tenke at du er med å bygger opp infrastrukturen i Canada. Det er ikke verst bare det :)

Dersom du selger et produkt til en utenlandsk kunde, så skal ikke du kreve inn MVA for det såfremt ikke varen overleveres her i landet.
Fra Bedin - Bedin - Momsguiden
Det skal ikke beregnes mva for salg til utlandet.
 
Topp