Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Får ikke flyttet domene (registrar låser ikke opp)

morten00

New Member
Hei, er relativt ny med registrering og kjøp av domene o.l. For et par år siden kjøpte jeg et domene hos en registrar. Jeg har hatt domenet hos samme registrar helt til i sommer, da jeg bestilte flytting av domenet til et annet selskap/registrar.

Problemet er at forrige selskap/registrar ikke låser opp og sender EEP-nøkkelen til den nye registraren, som trenger dette for at de skal kunne ta over domenet. Jeg har sendt gjentatte eposter til forrige registrar, men det er ingen respons uansett hva jeg spør om (som f.eks. om hvorvidt jeg har gjort noe galt i denne forbindelse).

Finnes det noe "overordnet organ" som kan hjelpe meg med saken?
 

picxx

Well-Known Member
Står eierskapet på domenet på deg, eller på din forrige registrar (host?)?

Jeg fordrar at det ikke er et .no domene?

Da sjekker du først her, om selskapet er en akreditert registrar:
ICANN | Accreditation Overview

Om det ikke er det, er det mest sannsynlig en reseller eller noe slikt, så da må du finne ut hvem de reseller for, så tar du klagen den vegen.
Er de en akreditert reseller kan du sende inn klage her:
registrar-info@icann.org
 

morten00

New Member
Står eierskapet på domenet på deg, eller på din forrige registrar (host?)?
Det står på meg.. skal det nå gjøre ihvertfall. Har kjøpt domenet for 1 år.
Jeg fordrar at det ikke er et .no domene?
Riktig - det er et .net-domene.

Da sjekker du først her, om selskapet er en akreditert registrar:
ICANN | Accreditation Overview
Ok, sjekket og fant ut at selskapet ikke sto der, så det er sannsynligvis en reseller eller noe sånt ja. Fant videre ut at registraren heter Networksolutions. Har ikke vært i direkte kontakt med dem, kun resellerselskapet. Jeg kan prøve å spørre dem direkte om EEP-kode etc.

Takker for hjelp inntil videre.. :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Et relatert lite, semi-hypotetisk spørsmål her... jeg holder på å lage ny nettside for en fotograf, det er samme firmaet som har gjort både design/utvikling, hoster, og såvidt jeg klarer å finne ut - er registrar (det er .no).

Hun har rett og slett ikke spesielt lyst til å fortsette å bruke dem i det hele tatt (dårlig service, dyrt, dårlig løsning, you name it...) og nesten så man skulle tro det var for å være sikker på forviklinger, så drives dette firmaet av exen til søsteren hennes eller noe i den duren... I det hele tatt høres det litt ut som det er mulig at fyren kan finne på å prøve å lage vanskeligheter når hun vil bytte til ny host...

Domenet er registrert på henne, med henne som legal-c, og står på hennes org.nr., men det er registrarens mailadresse som står på legal-c! Så, det store spørsmålet er

KAN registraren lage vanskeligheter, og hva gjør man i slike tilfeller, hvis en registrar prøver å lage vanskeligheter? Kan man evt kontakte norid direkte?
 

picxx

Well-Known Member
KAN registraren lage vanskeligheter, og hva gjør man i slike tilfeller, hvis en registrar prøver å lage vanskeligheter? Kan man evt kontakte norid direkte?

Jeg vet at ICANN er veldig strenge på dette når det gjelder akredditerte registrarer innenfor .com segmentet. Det skal ikke mye til før de inndrar "løyvet" til sine registrarer.
Om norid er like strenge vet ikke jeg, men enhver akredditert registrar burde forsøke å unngå enhver vanskelighet, uavhengig om det er eksen til vedkommendes forrige ektemann eller tantas søeksenbarn som solgte noe dårlig kaht til vedkommende i sin tid som er eier.
Og ja, en bør kontakte norid direkte om en skal klage på akredditerte registrarer (bare vær sikker på at det er en registrar, og ikke en eller annen reselgeravtale som foreligger).
 

SolidHost

Medlem
@atomet

Mange registrarer bruker automatiserte rutiner som slår opp e-postadressen som er registrert hos Norid og benytter denne for å sende em mail hvor flytting skal bekreftes. Det man kan gjøre i slike tilfeller hvor mailadressen hos Norid ikke er korrekt er å ta kontakt med registraren hor man vil flytte domenet og få de til å få flyttingen bekreftet pr. telefon. Da benytter man kontaktinformasjon som er registrert på firmaet i Brønnøysundregistrene. Dette er noe som skjer relativt ofte hos oss, at folk enten har en gammel mailadresse registrert hos Norid eller ikke har en mailadresse liggende inne i det hele tatt.
 

domain

Medlem
Ok, sjekket og fant ut at selskapet ikke sto der, så det er sannsynligvis en reseller eller noe sånt ja. Fant videre ut at registraren heter Networksolutions. Har ikke vært i direkte kontakt med dem, kun resellerselskapet. Jeg kan prøve å spørre dem direkte om EEP-kode etc.

Takker for hjelp inntil videre.. :)

Transfers Away From Network Solutions
How To Get An Authorization Code and Transfer My Domain Away From Network Solutions® To Another Registrar? We value your business and would like to keep you as a customer. If we have not met your expectations, we would like another chance to serve you better. Please take a moment to call Network Solutions® Customer Service at 1-888-642-9675 or 570-708-8788 outside the U.S. and Canada.

1.Select the domain name you want to manage from in the "My Domain Names" section
2.In the Domain Protect row, click Turn Off or Request Authorization
3.Select the radio button Leave Domain Protect Off
4.Select the check box Request Authorization Code
5.Click Save
We will email you the authorization code that you will use to initiate the transfer process from your new registrar of choice.

Your new registrar will most likely send an email to the Administrative Contact listed in the public WHOIS record to confirm your transfer request before it can be processed. Network Solutions will also send a transfer authorization email to the Primary Contact of the domain to confirm your intent to transfer.

Please visit Domain Names, Web Hosting and Online Marketing Services | Network Solutions and log into Account Manager to verify the contact information for the Primary Contact and for the WHOIS contact of the domain is up-to-date.

If a transfer request was submitted for a domain name you wish to keep with Network Solutions, simply follow the instructions within the transfer authorization email to reject the transfer request.

Please be aware when transferring a domain name that any related email or website services you have with us will be terminated once the domain name has successfully transferred out of your Network Solutions account
 
Topp