Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Får ikke kvittering fra leverandør

Hei alle,

hva gjør man når man ikke får kvittering fra leverandør? Vi vasker mopper hos et anerkjent vaskeri i Oslo, her er det maskiner man putter pengene oppi og så går alt automatisk. Vi har tidligere spurt om kvittering, og bare fått ark fra kvitteringsblokk som ser så useriøst ut at det vil jeg ikke ha i regnskapet (ingen org,nr, ingen spesifikasjon på mva etc...).

Jeg tviler på at det hjelper å mase på eieren, så er det mulig å lage egne kvitteringer? Beløpet er på ca 3.000,- i året, så det er ikke akkurat så lite at jeg ikke gidder å bry meg :)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Spør de om ordentlig kvittering en gang til før. Gir de deg en tullekvittering, så si at du er usikker og tenker å ringe skatteetaten for å spørre hva som er riktig.

Da blir du enten kastet ut eller får ny kvittering :)
 
3000,- per år? Det er vell ingen krise?

Tolket det her på 2 vis egentlig :)

"Det er ikke mye penger, la det være"
- Ja, egentlig enig. Men samtidig så er det 2.400,- * 0,36 + 600,- = 1.464,- i mindre mva/skatt, en ekstra julegave til barna :)


"Det er ikke et stort beløp, bare før det"
- Vet ikke hva Skatt Øst vil si, kanskje de blir kjempesure og slår på stortromma med 60% straffeskatt og mva så jeg må betale noen hundre kroner ekstra :D


Det enkleste er vel å bytte vaskeri, men akkurat vaskeri-bransjen er litt smussig om dere tar hintet :rolleyes:
 

Steve Cash

Medlem
Han driver enkeltpersonforetak, så da påvirker jo dette fradraget bruttofradraget, dvs. 28 pluss 11 prosent (pluss eventuell toppskatt) i 2013. Jeg tar da utgangspunkt i at firmaet går i overskudd. Ved underskudd vil det jo bli 28 (27) prosent mot annen inntekt.
 

Steve Cash

Medlem
Bokføringsforskriften er klar, du kan ikke kostnadsføre beløpet uten en kvittering som oppfyller kravene i § 5-1-1:
§ 5-1-1.Salgsdokumentets innhold

Dokumentasjon av salg av varer og tjenester skal minst inneholde:
1. Nummer og dokumentasjonsdato,
2. angivelse av partene,
3. ytelsens art og omfang,
4. tidspunkt og sted for levering av ytelsen,
5. vederlag og betalingsforfall, og
6. eventuell merverdiavgift og andre avgifter knyttet til transaksjonen som kreves spesifisert i lov eller forskrift. Merverdiavgift skal angis i norske kroner.
7. Hvis kjøper skal beregne og betale merverdiavgift etter merverdiavgiftsloven § 11-1 annet eller tredje ledd, skal salgsdokumentet merkes: «Omvendt avgiftsplikt – Merverdiavgift ikke beregnet».

Dokumentasjonsdato er dato for utstedelse av dokumentet med mindre annet følger av denne forskrift.
 

hansson

Langveisfarende
Det er vel flere unntak fra punktene i forskriften såvidt jeg husker. Det gjelder f.eks. transportbilletter som verken trenger å inneholde korrekt MVA-spesifisering, eller angivelse av begge partene (plassproblemer, sikkert). For småkjøp fra detaljist kan også kjøper utelates.
 

Steve Cash

Medlem
Det stemmer at disse unntakene gjelder, men tråstarter nevnet manglende organisasjonsnummer og manglende spesifikasjon av mva. Det er det ingen unntak for hvis en vil ha fradrag for mva. Han spør også om han kan lage kvitteringer selv, og det må en for all del ikke finne på.

Jeg foreslår at RenholdOslo begynner med å sjekke om selgeren er registrert i Enhetsregistret og eller Foretaksregistret. Brønnøysundregistrene Det gir ikke uten videre rett til fradrag ved manglende/dårlig kvittering, men det gir i alle fall informasjon om selger har registrert seg. Manglene trenger jo slett ikke skyldes at selger unndrar inntekt, årsaken kan jo rett og slett være manglende kunnskap om hvoran salgsbilag skal lages.
 
Topp