Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fått uventet "konkurrent"

novise

New Member
Har i mange år drevet forum innenfor en nisjefelt og, som tittelen sier, fått konkurranse fra uventet hold.
Det har blitt opprettet en wiki innen samme felt og de som driver wiki'en bruker forumet både til å markedsføre seg samt samle informasjon. Både fra eldre tråder og nye som de oppretter eller deltar i.
I forhold til forumet er wiki'en foreløpig ubetydelig, men er likevel i løpet av kort tid iferd med å få bedre Google-treff. Ser ingen annen forklaring enn at Google gir prioritet til informasjon i wiki'er.
Fortsetter utviklingen vil utallige timers arbeid, både for meg og andre, renne ut i sanden.

Noen som har opplevd noe lignende?
Eller har tips om hva man kan gjøre?
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Lage en wiki selv? Du sitter vel uansett inne med mer informasjon enn dem som er nystartet?
 

Erlend

Medlem
At det kommer konkurrenter er nok noe man å regne med i de aller fleste nisjer.

Hva kan du gjøre? Vise at forumet ditt er bedre. Delta aktivt i diskusjoner, og få dine brukere til å være aktiv.

Litt vanskelig å komme med noen konkrete forbedringer uten å se forumet ditt, men du kan jo alltids sende URL på PM.
 

novise

New Member
Takk for svar.
Å lage egen wiki eller gjøre forumet mer konkurransedyktig er ikke alternativer.
Både fordi all tid går med til driften av forumet og fordi størrelse, aktivitet og innhold tilsynelatende er av liten betydning når det gjelder treff hos google.
Har heller ikke i nærheten av mer kunnskap enn det som ligger på forumet.

Ønsker, av flere årsaker, ikke å gi identifiserbar informasjon, men forumet er uten sammenligning større enn wiki'en. Da med hensyn på innhold som er direkte relatert til nisje-interessen, ikke utenomsnakk.

For å bruke et nærliggende scenario:
Jeg oppretter en webgrunder-wiki basert på informasjon jeg finner her på webforumet.no.
Er det noe jeg lurer på, eller ønsker å utdype, så spør jeg her og overfører informasjonen jeg får til wiki'en.
 

novise

New Member
Tonny, vi postet omhverandre.
Stenge dem ute anser jeg ikke som noe alternativ, wiki regnes som ideell virksomhet og å legge begrensinger på de som bruker tiden sin på dette vil jeg anta neppe faller i god jord hos "folk flest". Inkludert mine egne brukere.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Det ser jo ut for meg som om du egentlig ikke vil gjøre noe. Og der er kanskje forskjellen mellom deg og newcomerne? De satser på å utkonkurrere deg, du håper de vil mislykkes, uten at du vil forsøke de samme trekkene som konkurrentene prøver seg på?

Det er nå engang slik at det finnes flere veier til himmelen (Google Topp 3), men du mener et forum er nok?
 

Tony J

Alle skal få
Konkurranse = En bra ting. Det vil omtrent alltid være en konkurrent eller flere i samme nisje som du holder på med. Etterhvert vil du lære deg å leve med dem. Tenker du for mye på dem går det ut over motivasjonen. I år 1948 var det muligens en fin strategi og erobre, utkonkurrere og tilintetgjøre andres geskjefter, men i 2014 tror jeg at man lykkes best med å kjøre sin linje som man har lagt opp til uten å bli for mye påvirket av hva andre gjør, samt at det bare er sunt med litt konkurranse. Og dersom det er snakk om et forum og ikke en nettbutikk så er konkurransen ikke farligere enn at besøkende godt kan være fornøyd med å besøke begge sidene. Men dersom du ikke lytter til andres råd og forslag vil du kanskje ha godt av å bli "utkonkurrert" slik at du enten blir tvunget til å tenke nytt eller bare legge ned hele greia. Uten konkurranse så tror jeg egentlig ikke man klarer å nå makspotensialet sitt :) Dersom noen brukere av DITT forum oppretter sitt eget forum i samme nisje og sprer reklame via dine kanaler så burde de selvsagt fått begrensninger og i ytterste konsekvens blitt kastet ut og det vil være bedre å kaste de ut nå som de er mindre enn i fremtiden når de er større og har en større fanskare via forumet ditt. Ta frem pisken og vis hvem som er sjefen!
 

adeneo

Medlem
Hadde det vært meg så hadde jeg kastet ut de det gjelder umiddelbart, og gitt klar beskjed om det anses som konkurrerende virksomhet som ikke er ønskelig på forumet.

Jeg har hørt dette før, "wiki'en er ikke det samme som forumet", "wiki'en vil ikke ta trafikk fra forumet", "wiki'en er bare et oppslagsverk" osv. og det er bare tull, etterhvert fyller de wiki'en med all nyttig informasjon de finner på ditt forum, og som du selv nevner, utkonkurrerer deg, særlig fordi Google foretrekker wiki'er over fora.

Det er selvfølgelig lite man kan gjøre med at andre ønsker å konkurrere, men å tillate de å markedsføre seg og hente informasjon fra ditt forum er jo nærmest som å overlevere nøklene til konkurrenten.

Det er strengt tatt også særdeles dårlig folkeskikk fra de det gjelder å forsøke å bygge en konkurrerende tjeneste på den måten, det er sammenlignbart med å sette seg på innsiden av døren i den lokale skobutikken og fortelle alle kundene at din butikk på andre siden av gaten har bedre sko. Man ville raskt blitt kastet ut av skobutikken da også.
 
Takk for svar.
Å lage egen wiki eller gjøre forumet mer konkurransedyktig er ikke alternativer.
Både fordi all tid går med til driften av forumet og fordi størrelse, aktivitet og innhold tilsynelatende er av liten betydning når det gjelder treff hos google.
Har heller ikke i nærheten av mer kunnskap enn det som ligger på forumet.

Ønsker, av flere årsaker, ikke å gi identifiserbar informasjon, men forumet er uten sammenligning større enn wiki'en. Da med hensyn på innhold som er direkte relatert til nisje-interessen, ikke utenomsnakk.

For å bruke et nærliggende scenario:
Jeg oppretter en webgrunder-wiki basert på informasjon jeg finner her på webforumet.no.
Er det noe jeg lurer på, eller ønsker å utdype, så spør jeg her og overfører informasjonen jeg får til wiki'en.
Om du ikke ønsker å møte konkurransen eller sette en stopper skjønner jeg ikke hva du lurer på.
 

novise

New Member
At jeg tok det opp var for å høre om noen ser løsninger jeg ikke har tenkt på.
Konkurranse basert på innhold har jeg, som nevnt over, verken kapasitet til eller tro på. Dette siden wiki'en er en mygg og likevel, etter kort tid, ligger i toppen på Google.
Å stenge dem ute vil antagelig føre til tap av goodwill og flere som vil være med på å bygge wiki'en.
Det er heller ingenting i veien for at de kan hente informasjon fra forumet som gjester. Det de mister er muligheten for er å poste innlegg som er direkte til nytte for Wiki'en. (Tekniske spørsmål og linker til den)

Jeg nevnte et konkret, tenkt, eksempel med Webforumet. Hva ville dere rådet Tonny til å gjøre?
 
Hva er egentlig målet ditt med det forumet?
Hvordan ser du for deg forumet ditt om 3år og 10 år fra nå?
Ville vært vesentlig enklere å komme med råd hvis vi kunne fått vite hvilket forum det er snakk om. Send meg gjerne en PM :)

Jeg reagerer veldig på det du skriver her: "Å lage egen wiki eller gjøre forumet mer konkurransedyktig er ikke alternativer"

Så hva er egentlig alternativene? Lukke øynene og håpe ting går over av seg selv?

Jeg studerer innovasjon og prosjektledelse hvor vi bl.a analyserer utviklingsevne, barekraftighet og hva som hindrer videre vekst av selskaper + mye annet. Som ekstern rådgiver vil mitt eneste og "litt på kanen" råd til deg være:

Spark deg selv og ansett en annen daglig leder som ikke hindrer utviklingsevnen til din bedrift. Den nye daglig lederen bør ha god innsikt i å tenke innovativt samt hva som skal til for å fortsette videre vekst og takle konkurranse.


Se bare på Kodak og Nokia. De hadde ledere som tenkte litt i samme baner som deg :)
 
Sist redigert:

novise

New Member
Det er iallfall noe jeg har lært igjennom årene, å få frem budskap på nettet er vanskelig.
Så også i denne saken.:)

Angående det jeg skrev: "Å lage egen wiki eller gjøre forumet mer konkurransedyktig er ikke alternativer"
Begrunnelsen var :
"Å lage egen wiki eller gjøre forumet mer konkurransedyktig er ikke alternativer.
Både fordi all tid går med til driften av forumet og fordi størrelse, aktivitet og innhold tilsynelatende er av liten betydning når det gjelder treff hos google.
Har heller ikke i nærheten av mer kunnskap enn det som ligger på forumet.
"

Å kaste ut brukeren er selvsagt mulig, men har, ut fra erfaring i lignende saker, liten eller marginal effekt.
Det kan snarere slå tilbake ved at man mister goodwill, mens det kan bli det motsatt for wikien.
Utkastelse har også lite å si i praksis ift mulighet for å samle informasjon. Wiki-forfatterne kan lese som gjester og, om nødvendig, opprette nye kontoer.

Så disse løsningene er vurdert og ikke funnet som aktuelle alternativ.

Håpet var å få innspill om tiltak/løsninger jeg ikke har tenkt på.:)

Konkurranse fra Facebook begynner også å bli en faktor. Å poste linker til forumet i, sammenhenger der det passer, krever ikke mye jobb, men da møter jeg meg selv i døra...
 
Topp