Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Følger du med på TNS Gallup Ukesliste?

Stormen

Medlem
Hei,

tenkte jeg skulle fortelle om et prosjekt som jeg og en utvikler i firmaet har jobbet med på kveldstid den siste uken.

TNS Gallup utgir hver uke en "ukesliste" over Norges største nettsteder. Ukeslistene er gode, og gir en grei oversikt over opp- og nedganger til Norges største nettsteder - men de er dessverre svært statiske og lite funksjonsdrevne.

Derfor satte jeg og en utvikler oss ned, og laget det vi har kallt "NIU Trafikksenter". Trafikksenteret har indeksert alle nettsteder på TNS Gallup-lista helt tilbake til 2003, og tilbyr en rekke nyttige funksjoner for deg som følger med på internett-trafikk generelt:

- Visuell presentasjon av trafikkprogresjonen for et enkelt nettsted
- Sammenligningsmuligheter mellom opptil 4 nettsteder
- Topplister over nettstedene med største vekst siste 3 og 12 måneder
- Generell internettstatistikk for det norske internettet

Blogg om trafikksenteret finner dere her:
Norsk Ideutvikling - NIU lanserer Trafikksenter - Blogg

...og selve trafikksenteret finner dere her:
Norsk Ideutvikling - Statistikk

Setter pris på forslag, tilbakemeldinger etc... Og spre gjerne linken til så mange som mulig av dine bekjente; fordi vi vil jo aller helst at det vi lager blir kjent der ute blant folket :)
 

srm

Medlem
Topp tiltak og godt gjennomført! Her er det mange aktører som kommer til å lage seg skrytegrafer til presentasjonene sine.

Eneste med TNS Gallup som gjør meg betenkt er prisnivået for å være med på moroa. Mulig at dere på sikt kan inkludere http://www.ratix.no/ også? Eller er dette laget som et formelt samarbeid med TNS?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Dette er jo spennende for alle kikkere..... deriblant meg selv! Dette er jo tilgjengelig i systemet til de som har TNS Gallup da! Altså nettstedene selv og mediebyråene. Egentlig de eneste som har bruk for dette i sitt arbeid!!!

Til srm: du får en "startpakke" hos TNS til ca 25-30.000,- - eller gjorde det før i alle fall! Ellers er det selvfølgelig en real kostnad - det kan jeg si meg enig i!

Det største problemet - eller utfordringen når det gjelder statistikk på nettsteder er å bli målt basert på de samme prinsippene! TNS Gallup har jo "rensket" vekk ganske mye trafikk i sine målinger. Trafikken er kun norsk trafikk bl.a - så en link fra f.eks jp.dk eller ekstrabladet.dk vil ikke gi utslag......

Hva har dere egentlig tenkt dere at dette skal brukes til? Annet enn grei underholdning for nysgjerrige mennesker som meg selv..... ;-)
 

Stormen

Medlem
Takk for tilbakemeldinger, gutter :)

MSites Ltd, inkludering på TNS gallup koster faktisk minimum 80.000 kr i året - og oppover, avhengig av hvor mange sidevisninger du har. Så det er en kostbar affære.

Videre: Selve tallene er tilgjengelig i TNS gallup sitt system, men ikke selve grafene - noensinne. Man kan kun se grafen for sitt eget nettsted - men ikke for noen andre :) Mediebyårene har sjelden eller aldri tilgang direkte til nettstedenes trafikksystem; vanligvis blir de kun henvist til den offentlige TNS metrix-lista. Dette vet jeg, fordi jeg var nettopp og presenterte Biip.no for Media.com mediebyrå i Oslo - og de ble nærmest ekstatiske når de så systemet vi hadde laget. De skulle til og med bruke det i prisforhandlinger med nettsteder, sa de.. Hehe ;)

Når det gjelder hva systemet skal brukes til, så tenkte vi egentlig primært at det ville ha interesse for nettstedene selv - samt evnt. mediebyråer og journalister. Man leser jo til stadighet om at "Nettsted X blir stadig mer populær" - når saken kun er basert på nettstedets egne tall - og ikke opp i mot noen andre. Bare fordi et nettsted får f.eks 30% ekstra besøkende, så trenger jo ikke dette bety at nettstedet går bra - dersom konkurrentene i samme periode fikk 60% mer trafikk. Og det er dette vårt system vil kunne hjelpe til å avdekke.
 

semb

Medlem
hva med å kombinere med andre trafikkilder, for eksempel alexa, for å få et enda mer helhetlig bilde og inkludere de som ikke er med på tns-listen?
 

Stormen

Medlem
semb, det er noe vi tenker på/vurderer...

Problemet er at f.eks Alexa er veldig upålitelig - og nærmest umulig å inkludere i resultatet, uten at det blir veldig useriøst. Men - SOL Ratings kunne ha latt seg gjøre. Da må man bare finne det generelle avviket mellom Sol Ratings og TNS Metrix, og "omformet" alle SOL ratings -tall til TNS Metrix-tall; også selvfølgelig anmerket at tallene kan være villedende.

Det kan gå - så vi vurderer det absolutt :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Fint at du ikke bruker Alexa, totalt verdiløst.
Nå legger SOL Ratings ned og overlater den driften til et annet firma, håper det funker like bra og at dere kan hente statistikk derifra også. Tipper SOL Ratings ble lei av alle de tyrkiske spammerne som kjørte serverne deres i bakken. Det er ingen spøk å drive topplister.
 

semb

Medlem
Ok, uansett mener jeg det er viktig for en skikkelig trafikkoversikt om den også inkluderer data fra andre kilder. så vidt jeg har forstått består tns sin liste bare av de som har betalt for å ligge på listen, og mange av de andre store utelates på denne måten. ALexa gir kanskje heller ikke noe balansert bilde i og med at dataene hentes fra brukerne av alexa-baren, men tross alt inkluderes da alle sider disse brukerne besøker. Hva gjør de for slike lister i andre store land, som usa og england?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Stormen: Les hele min setning om prisene til TNS - tidligere hadde de også et "start-tilbud" som lå på 25-30.000,-. Dette er fakta - ingen antagelse :)

Jeg mente at det lå noen grafer i systemet også - men, i bunn og grunn er det jo bare å eksportere tallene og lage en graf i f.eks excel ;) - Men, det er også behagelig å få alt ferdig servert så lenge det er gratis!

Det som imidlertid er synd er at TNS er så dyrt, men det følger jo litt mer enn bare selve tallene med den avtalen riktignok. Likevel er dessverre ikke TNS sin liste representativ for hva nettet har å tilby av norske seriøse nettsteder. Jeg ser det derfor som meget viktig at det dukker opp et alternativ til TNS som kan presentere en liste tilsvarende dette.

Jeg kunne sagt mye om dette med statistikk og trafikk - og ikke minst hvordan enkelte nettsteder "skaper" kunstig høye tall i forhold til den trafikken man egentlig har! Og, til slutt om man faktisk har den målgruppen man tilbyr annonsørene som lesergruppe.

Det er et spennende prosjekt dere har på gang der med denne ekstratjenesten dere tilbyr. Men, det hadde som sagt vært enda mer spennende om man kunne fått utvidet basen av nettsteder....
 

Stormen

Medlem
Kan godt hende at det var et startilbud på 25-30.000 kr før, men det må ha vært før oktober 2005 isåfall; det var da jeg først tok kontakt med TNS for en oppføring. De ville sikkert kick-starte lista en gang i 2003/2004... :)

TNS er vel representativ for de aller største nettstedene; men fra 70-80.000 unike besøkende i uka og nedover er jeg enig - da er den svært mangelfull. I min mening burde alle over 30.000 unike i uka vurdere en oppføring, fordi lista er det fremste arbeidsverktøyet til Norges mediebyråer - og en oppføring med over 30.000 unike nærmest garanterer deg å tjene inn de 80.000 kronene en oppføring måtte koste :)

Når det gjelder det med utvidet basen av nettsteder, så skal vi få sett på det :)

semb, når det gjelder hva de gjør i andre land, så er det veldig varierende. I Sverige har de noe de kaller Resonér - som egentlig ligner veldig på TNS - mens man i USA egentlig ikke har noen felles trafikkmålingsplattform. Har heller ikke hørt om noen slik liste i England.

Utfordringen er at nettene er så store der ute, så det blir en veldig stor utfordring å få alle til å samles om én standard. Og enn så lenge ikke man får med svært mange siter, så har en liste ingen validitet. Det blir en sirkel som er nærmest umulig å bryte ut av :)
 

Christian

Medlem
Tns Gallup har en "light-konto" for sider med inntil 200 000 sidevisninger i uka. Den kontoen koster 2334,- pr måned. Har du flere sidevisninger må du opp på en fullkonto som koster 6558,- pr måned.
 
Topp