Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Føring av MVA fra utland

alex1500

Medlem
Har ett enkeltperson foretak, som er MVA registrert. Har kjøpt en iPad som står apple og Irland som adresse på selger. Norsk MVA er krev inn og står ført opp på faktura. Spørsmålet mitt er hvordan skal dette føres i regnskapet? Skal det føres på konto 2710 eller en av de utenlandske kontro greiene med konto 2703 + 2704?
 

Steve Cash

Medlem
Såfremt du har kjøpt den i Norge fører du fakturaen som et vanlig norsk kjøp, Apple er mva-registrert i Norge. Du vil finne et norsk organisasjonsnummer på fakturaen, puncher du inn dette i brreg.no vil du se at de er registrert.
 

alex1500

Medlem
Takk for svar.

Det som står i faktura er, adressen til selger:
Apple Distribution International
HollyHill Industrial Estate
HollyHill,Cork
Ireland

Og MVA nummer NO897858002 (som er registrert på Apple Distribution International). Skal man føre dette kjøpet på samme måte i regnskapet som når man kjøper noe direkte fra norsk firma? Samme kontoer osv? Firma har jo adresse i utlandet.
 

Steve Cash

Medlem
Ja, du kan føre det på samme måte. Dette er forøvrig akkurat de samme opplysningene som står på min faktura fra Apple på en iPad, uten at det er avgjørende for føringen.
NO betyr at de har et norsk organisasjonsnummer. Som du kan se av denne lenken har de avdeling i Norge, også kjent som NUF. http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj...zjdf2sp6GRsFX2JW77!-582979896?orgnr=897858002

De har likevel gjort en tabbe. Det kreves at organisasjonsnummeret skal etterfølges av bokstavene MVA for at en skal kunne trekke norsk mva. Det har de glemt, i alle fall på fakturaen jeg fikk for ca. ett år siden. Men det er aksept for at en kan "reparere" utsteders manglende påføring av disse bokstavene ved å printe ut opplysningene fra brreg.no og stifte til fakturaen. Så hvis du er veldig nøye på så kan du gjøre det.
 
Topp