Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Facebook - - Page, velkomst, poster, annonsering (..)

spikre

peterhamre.no
Det er forunderlig lite snakk om Facebook som annonseplass, sosialt medie osv her på WF. Jeg har noen spørsmål både jeg og andre kan være interessert i å få svaret på:

- Hvordan bør en facebook like-page legges opp? Bør den være en forside som "tvinger" brukeren til å like siden, for å se innholdet. Jeg ser at f.eks. Komplett.no har gjort det sånn.
- - Hvordan gjøres evt. dette? (scriptet for å sjekke om en bruker "liker" eller ikke)

- Hvor ofte bør man poste? Bør man poste kun om tema, eller kan man dra seg utover sidelinjen? Personlig mener jeg vell at en bruker liker siden fordi han er interessert i akkurat det siden omhandler. F.eks. vil jeg ikke høre om nye 500HK-speedbåter om jeg liker en side for seilbåtsjekter.

- Hvor stor effekt har annonsering på facebook? Hva er klikkpris? Hvilke algoritmer gjøres for å finne ut hvem som skal se hvilke annonser?
- - Noen som har spesielt positive eller negative erfaringer med kjøpt og betalt annonsering på FB?

Jeg takker for svar, og oppfordrer andre til å stille flere spørsmål til de priviligerte smartingene her inne ;)
 

picxx

Well-Known Member
1. det bestemmer du selv.
2. du benytter deg av en app.
3. det bestemmer du selv, men poster som omhandler ditt tema på siden vil nok leses av flere enn de som ikke gjør det.
4. klikkpris bestemmes mye av hvilke parametre du bruker. norske klikkpriser har den siste tiden skutt i været. når jeg betalte for kampanjer betalte jeg i snitt $0.001 pr. klikk for nordmenn...i dag er vel samme prisen opp i noe slikt som $0.01
5. kjøp av enkelte apps script kan ofte være vel anvendte kroner. ikke se deg blind på antall "likere"...det er mange andre som faktisk også leser din side ;)
 

tulling99

Medlem
1. det bestemmer du selv.
2. du benytter deg av en app.
3. det bestemmer du selv, men poster som omhandler ditt tema på siden vil nok leses av flere enn de som ikke gjør det.
4. klikkpris bestemmes mye av hvilke parametre du bruker. norske klikkpriser har den siste tiden skutt i været. når jeg betalte for kampanjer betalte jeg i snitt $0.001 pr. klikk for nordmenn...i dag er vel samme prisen opp i noe slikt som $0.01
5. kjøp av enkelte apps script kan ofte være vel anvendte kroner. ikke se deg blind på antall "likere"...det er mange andre som faktisk også leser din side ;)

$0.01 per klikk er jo grisebillig!? 5,6 øre per klikk - og der får man jo ha bilde også! Når nettbutikken er oppe og går blir dette første stedet jeg bruker annonsekronene iallefall.
 

Keanu

Geek
Jeg har komme med en tilbakemelding siden jeg kjører første kampanje med annonsering akkurat nå, pluss at den inneholder det meste jeg
Det gjelder en festival, Norsk Laksefestival, som før dette året ikke hadde en "FB-side".

Jeg har laget noen sider gjennom enkleste bruk av Apps, altså enkle iframe-includes. Kjører også en konkurranse som etter alt jeg kan forstå oppfyller retningslinjene til FB. Konkurransen kjøres både på hjemmesider og facebook-sider, og blir besvart mest gjennom facebook. Har ikke lagt inn mer avansert tracking for å finne ut hvor mange som f.eks. liker siden når de svarer eller som en konsekvens. Om noen har tips til mer avansert tracking fremfor Facebook Insights, hadde det vært veldig interessant.

Så over til annonseringen. Jeg bruker konkurransen som call-to-action i annonseringen, selv om det ikke gir inntrykk av at man må like siden. Siden festivalen jeg annonserer for er lokal, benytter jeg kun "friends of likers"-annonsering, altså kun annonsering til de som allerede har venner som liker siden. På den måten får jeg avgrenset den til det jeg håper er en god målgruppe.

Jeg kjørte "per tusen visninger" i starten, men opplevde etter kort tid at prisen pr klikk gikk oppover (som forventet). Etter en uke kjørte jeg istedet PPC, som har vist seg å gi bedre resultater med tanke på pris pr klikk (sosialt klikk?), men jeg merker reach (hvor ofte den vises) går ned. Det kan selvsagt ha skjedd med PPV også.
 

spikre

peterhamre.no
Jeg har komme med en tilbakemelding siden jeg kjører første kampanje med annonsering akkurat nå, pluss at den inneholder det meste jeg
Det gjelder en festival, Norsk Laksefestival, som før dette året ikke hadde en "FB-side".

Jeg har laget noen sider gjennom enkleste bruk av Apps, altså enkle iframe-includes. Kjører også en konkurranse som etter alt jeg kan forstå oppfyller retningslinjene til FB. Konkurransen kjøres både på hjemmesider og facebook-sider, og blir besvart mest gjennom facebook. Har ikke lagt inn mer avansert tracking for å finne ut hvor mange som f.eks. liker siden når de svarer eller som en konsekvens. Om noen har tips til mer avansert tracking fremfor Facebook Insights, hadde det vært veldig interessant.

Så over til annonseringen. Jeg bruker konkurransen som call-to-action i annonseringen, selv om det ikke gir inntrykk av at man må like siden. Siden festivalen jeg annonserer for er lokal, benytter jeg kun "friends of likers"-annonsering, altså kun annonsering til de som allerede har venner som liker siden. På den måten får jeg avgrenset den til det jeg håper er en god målgruppe.

Jeg kjørte "per tusen visninger" i starten, men opplevde etter kort tid at prisen pr klikk gikk oppover (som forventet). Etter en uke kjørte jeg istedet PPC, som har vist seg å gi bedre resultater med tanke på pris pr klikk (sosialt klikk?), men jeg merker reach (hvor ofte den vises) går ned. Det kan selvsagt ha skjedd med PPV også.

- Hvor mange likes har du?
- Hvor mange klikk har du ukentlig?
- Hva betaler du per klikk?
 
Topp