Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Faktura oppsett for epost

Student

New Member
Men spørsmål litt utenfor selve problemstillingen.

Hvilke Norske lovkrav stilles det til fakturering på mail?

Fått med meg at det er formkrav til hva fakturaen skal inneholde, men
mangler kilde med høy nok sikkerhet for dette kravet.

Og leste noe om at det ikke skal være mulighet for å endre fakturaen?
Noen anelse om kilde grunnlag og en utdypning på dette emnet?
 

Tonny Kluften

Administrator
Kravene til faktura som du sender ut er noe endret nå. Og istedenfor å diskutere hva som er lov og ikke (som alltid ender med uenighet) så kopier innholdet i en pdf faktura du har fått fra nextgentel eller andre og send så dine fakturaer ut som pdf.
Fakturalarsen er forøvrig et glimrende fakturaprogram, jeg bruker det og savner ingenting. Enkelt og greit, du lager fakturaen, saver som pdf og sender.
 

Bjørnar

Gründer
er en bug i Faktura Larsen som irriterer meg; stavefeil på faktura-utskriften: Forfalsdato

og det er ikke mulighet for logo på fakturaen.

men programmet brukes her på 3. året på rad, og fungerer aldeles utmerket ellers. :)
 
K

Kontoristen

Guest
Vi har diskutert dette før her på WF. Faktura kan ikke sendes i et format som lett kan endres av mottager.

Hvorfor kan det ikke sendes av i et format som kan endres? Hvem påstår dette?
En faktura er et dokument på et salg/kjøp, hvis det dette endres uten tillatelse mellom selger/kjøper er dette dokumentforfalsk. Med andre ord, man trenger ikke å sende faktura som pdf
 
Sist redigert av en moderator:

Bjørnar

Gründer
(mulig vi sporer helt av her nå, men også PDF filer kan endres ved fullversjon av acrobat samt mulig andre 3. parts leverandører)
 

sta

Medlem
Hvorfor kan det ikke sendes av i et format som kan endres? Hvem påstår dette?
En faktura er et dokument på et salg/kjøp, hvis det dette endres uten tillatelse mellom selger/kjøper er dette dokumentforfalsk. Med andre ord, man trenger ikke å sende faktura som pdf

Jeg ble engang fortalt av en revisor at fakturaen måtte sendes på en form som gjorde det "umulig" å endre fakturanummeret. Iflg. ham var PDF anset som et format der det ikke var mulig å endre innhold, mens f.eks. en word eller Excel-fil ikke var det.

Når jeg ser gjennom lovverket ser jeg ikke at dette er nevnt spesifikt: <dato>FOR-2004-12-01-1558</dato> Forskrift om bokføring.. I §5-1-3 står det:

"Salgsdokumentasjon skal være forhåndsnummerert på trykte blanketter eller ved maskinelt tildelte nummer med en kontrollerbar sekvens, eller være merket på annen måte slik at fullstendig registrering av utfakturerte salg kan etterprøves på en enkel måte.".

Hvordan dette skal tolkes lar jeg andre ta seg av.
 
K

Kontoristen

Guest
Dette tolkes slik:
Enten så kjøper man forhåndsnummererte blanketter (ofte kalt regningblokk) eller så bruker man et fakturaprogram. Hvis faktura blir sendt per epost skal faktura printes ut, tildeles bilagsnummer og lagres på en sikker plass - eller scannes inn og lagres i et regnskapsprogram.

Det mest vanlige er å sende faktura som PDF, men altså ikke påkrevd.
 

Tonny Kluften

Administrator
Sist redigert:
Topp