Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Faktura rett til regnskapsfører fra nettbutikkplattformen?

noekult

Medlem
Hei

Snart i gang med butikken! Undervurderte arbeidsmengden en god del...

Ser at Prestashop-butikken min har valg for faktura i panelet. Vil sende automatisk faktura/kvittering til kunden. Det er bra, siden det er lovpålagt. Men hvordan er det med overføring av de (forhåpentligvis!) etterhvert utallige fakturaene til regnskapsfører? Slik at regnskapsfører slipper å taste inn alle fakturaene manuelt.

Har ikke valgt regnskapsfører enda. Dilemmaet er om jeg skal bruke Fiken AS eller regnskapsfører til enkeltmannsforetaket mitt. Vet at det er enkelt med Fiken hvertfall, da alt overføres fra Presta til programmet.
 

barentshavet

Active Member
Hei

Snart i gang med butikken! Undervurderte arbeidsmengden en god del...

Ser at Prestashop-butikken min har valg for faktura i panelet. Vil sende automatisk faktura/kvittering til kunden. Det er bra, siden det er lovpålagt. Men hvordan er det med overføring av de (forhåpentligvis!) etterhvert utallige fakturaene til regnskapsfører? Slik at regnskapsfører slipper å taste inn alle fakturaene manuelt.

Har ikke valgt regnskapsfører enda. Dilemmaet er om jeg skal bruke Fiken AS eller regnskapsfører til enkeltmannsforetaket mitt. Vet at det er enkelt med Fiken hvertfall, da alt overføres fra Presta til programmet.

Fiken eller regnskapsfører? Du burde vel absolutt ha begge.

Du burde også sjekke om Prestashop-fakturaene er i henhold til norsk lov, er jo en del regler her.

Hvis du bruker en integrasjon mellom Fiken og Presta burde det jo være mulig at fakturaene generes i Fiken og deretter blir sendt ut til kunden, eller? Jeg kjenner ikke til Prestashop så godt dessverre, men jeg trodde kun at Prestashop var et ordresystem og ikke fakturasystem. Jeg ville nok prøvd å holde fakturering utenfor Prestashop og innenfor et regnskapsprogram el, og heller bruke disse såkalte fakturaene som kvitteringer.
 

noekult

Medlem
Fiken eller regnskapsfører? Du burde vel absolutt ha begge.

Du burde også sjekke om Prestashop-fakturaene er i henhold til norsk lov, er jo en del regler her.

Hvis du bruker en integrasjon mellom Fiken og Presta burde det jo være mulig at fakturaene generes i Fiken og deretter blir sendt ut til kunden, eller? Jeg kjenner ikke til Prestashop så godt dessverre, men jeg trodde kun at Prestashop var et ordresystem og ikke fakturasystem. Jeg ville nok prøvd å holde fakturering utenfor Prestashop og innenfor et regnskapsprogram el, og heller bruke disse såkalte fakturaene som kvitteringer.
Hva er grunnen til at en burde ha regnskapsfører OG Fiken? Blir ikke Fiken i tillegg overkill da?

Prestashop er en nettbutikkplattform. Den vil generere og automatisk sende faktura/kvittering til kunden, slik f eks Komplett.no sender deg når du kjøper en vare. Men takk for at du gjorde meg oppmerksom på lover og regler for faktura, fant en fin sjekkliste her: http://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no/fakturaregler/ Skal se om Prestashops fakturaer fyller alle kravene når jeg skal gjøre min første testbestilling.


Har noen andre tips angående dette?
 

barentshavet

Active Member
Hva er grunnen til at en burde ha regnskapsfører OG Fiken? Blir ikke Fiken i tillegg overkill da?

Prestashop er en nettbutikkplattform. Den vil generere og automatisk sende faktura/kvittering til kunden, slik f eks Komplett.no sender deg når du kjøper en vare. Men takk for at du gjorde meg oppmerksom på lover og regler for faktura, fant en fin sjekkliste her: http://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no/fakturaregler/ Skal se om Prestashops fakturaer fyller alle kravene når jeg skal gjøre min første testbestilling.


Har noen andre tips angående dette?

Hvis du er inneforstått med avstemning, MVA-oppgaver, terminoppgaver/årsoppgaver og generell regnskapsføring (blant annet norsk standard kontoplan og tusenvis av lover) er det kanskje overkill, men Fiken er jo et regnskapssystem som alle andre bare at det er bedre tilrettelagt for nybegynnere. Vi bruker selv Fiken og ordner bilag og fører selv utgifter og salg, men regnskapsføreren vår holder et øye med hva vi gjør, retter eventuelle feil og tar på seg oppgaver som vi ikke ønsker å bruke tid på. I tillegg sender han ut varslinger om regelendringer, frister etc. slik at vi slipper å tenke på dette. Vi har også en telefonsamtale unna hjelp om vi sitter fast. Cluet her er å finne en regnskapsfører som enten samarbeider med Fiken eller lar deg bruke det selv. På denne måten har vi en svært lønnsom avtale med vår regnskapsfører.

Jeg vet at Prestashop er en nettbutikkløsning, men jeg tror ikke det fungerer helt optimalt som en fakturaløsning, men dette er vel mulig å gjøre noe med hvis du har tid og peiling på det. Det er også viktig å vite om du kan håndtere kreditnotaer i Presta iht. til norsk lov, for hvis ikke er det ganske meningsløst å bruke Prestashop.

Normalt sett ville jeg aldri brukt en nettbutikkløsning som ikke er 100% skreddersydd som fakturaløsning, men istedenfor brukt det som et ordresystem hvor du sender kvittering til kunden og tar fakturering utenfor Prestashop som feks i Fiken hvor det er gode muligheter for dette.
 
Topp