Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fakturadato

DMZ

Medlem
Jeg har startet andre nettbutikken og jeg var ikke i stand til å utstede fakturaer for flere uker for en av dem.
Nå har jeg skiftet til e-conomic og ønsker å utstede fakturaer som mangler.

Hvis du sier at jeg må utstede faktura med dagens dato og ordren ble allerede betalt.
Er det noe annet innen regnskap eller alt er det samme?

i går... 1920 (Bankinnskudd) - 1500 (Kundefordringer)
i dag... 1500 (Kundefordringer) - 3000 (Salgsinntekt)


Eller må bli bokført som forhåndsbetalt?
 

hansson

Langveisfarende
Ifølge lovverket skal fakturaer dateres med dagens dato, men regnskapsførere tilbakedaterer fakturaer hele tiden for å få regnskapsføringen riktig. Så lenge du ikke gjør noe mer kriminelt enn dette er det ingen fare. De fleste fakturasystemer tillater også å velge dato på fakturaen selv. Men hva med å utstede kontantfakturaer i stedet (kontantnota kalles det noen steder)? Varen er betalt på forskudd, så for nettbutikker med forhåndsbetaling er kontantfaktura det smarteste. Siden transaksjonen foregikk på dag X er det heller ikke noe problem at kontantfakturaen er datert til dag X.
 

alterego

Medlem
Det høres ut som mye jobb å måtte opprette manuelle fakturaer for alle nettbutikk salg i e-conomic.

Har du sjekket om det er mulig å integrere nettbutikken din med e-conomic?

Bruker selv e-conomic og har satt opp integrasjon mot flere Magento-nettbutikker, noe som fungerer veldig bra. Det skal også fungere mot andre nettbutikkløsninger, så anbefaler deg å sjekke dette.

Slik jeg forstår din situasjon har du allerede gjort salgene i nettbutikken og antar at kundene dine betaler med kort når de handler. Da har salget allerede skjedd og regnskapsmessig er det da helt greit å opprette fakturaer i e-conomic på den dato salget skjedde, selv om det er tilbake i tid. e-conomic genererer fakturanr automatisk i forhold til den nr-serien du har satt den opp til å starte med. Det er en fordel om fakturanr i nettbutikken stemmer med fakturanr i e-conomic, men det er ikke et krav, mest for at det blir enklere for deg/regnskapsfører å kontrollere tallene.

Vi satte opp e-conomic en god tid etter at salget begynte i nettbutikkene, det var enkelt å overføre salgene til e-conomic og det ble da automatisk opprettet fakturaer og postene ble ført på kundefordringer. Da var det bare å gå gjennom banken (rapport fra innløser) for å se at tallene stemte og få dem bokført. I vårt tilfelle ble det litt knot for salg i slutten av måneden, da innløser registrerte dem på neste måned, men sammen med regnskapsfører fant vi fant en måte å gjøre dette på.

Vil anbefale deg å finne en regnskapsfører med erfaring i både oppsett og regnskapsføring i e-conomic, da kan du sikkert få hjelp til dette. Jeg måtte sette opp alt selv (med god hjelp fra e-conomic, support og videoer) og har brukt en del tid før regnskapsfører ble up-to-date i systemet.

Lurer du på noe, får du alltid god hjelp fra e-conomic.
 

spikre

peterhamre.no
For å svare helt konkret, og samtidig oppsummere for andre lesere:
- Fakturaserien skal være uten hull.
- Fakturadato skal være samme dag som fakturaen faktisk lages
Ergo: Det blir automatisk løpende fakturaserie med parallelle datoer. Samtidig er dette ikke noe krav. De må ikke være parallelle; det er bare fakturaserien det stilles krav til.

For eksempel: Du leier ut en parkeringsplass. Kunden skal betale 1000,- den 1. hver måned. Du sender han fakturaene per post hvert kvartal, og da med fakturadato 1. i de neste 3 månedene. Fakturaserien blir løpende f.eks. 101, 102, 103 - men det er over én måned i mellom hver av dem. Mellom hver av den første i hver måned sender du også faktura for andre tjenester e.l.
I tilfellet over er ikke fakturaserien parallell med fakturadatoene, men er fult lovlig - og hensiktsmessig.

For nettbutikksalg er det sjeldent eller aldri nødvendig med denne typen fakturering. For de fleste er det også mye enklere om sortering etter dato, og sortering etter fakturanummer, er helt lik.
 

DMZ

Medlem
Har du en nettbutikk hvor det betales med kort, så trenger du ikke å lage noen faktura.

Da bruker man nettbutikken som "kassesystem" og bokfører ut fra eks dags/uke/månedsrapporter fra nettbutikken.

Ordrer som skal faktureres, som ikke allerede er betalt, kan du fakturere slik beskrevet over.

Jeg motta betalinger via Paypal og oppkrav, er det samme?

Nå må jeg registrere i MVA-registeret.
Hva bør jeg legge til applikasjon ... rapportere fra PayPal?
 
Topp