Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fakturaer i Woocommerce og manuell bokføring til eAccount - ok i oppstart?

Tiurfot

Member
Er i startgropa med nettbutikk (Wordpress/Woocommerce). Har valgt Visma eAccount+DNB integrasjon og ser at det finnes tilbydere av plugin for integrasjon mellom eAccount og Woocommerce. Men det er relativt nytt og jeg vil vente litt og se hvilke erfaringer som gjøres.

Noen her som husker fra sin oppstartstid om det er praktisk overkommelig å bruke Woocommerce´s fakturasystem og så manuelt føre bilag pr salg evt samlebilag dagsomsetning i eAccount?

Eller er det en bedre løsning å bruke Woocommerce som ordresystem og deretter manuelt skape 1 faktura pr kundesalg i eAccount - som sendes ut sammen med vare/angrerettskjema?

Takknemlig for svar fra noen som ligger foran meg i løypa. Og det gjør vel de fleste her inne tenker jeg .-)
 

alterego

Medlem
Mange som styrer fælt med integrering av økonomisystem for å slippe manuell bokføring av hvert salg (jepp, gjort det selv). Det holder imidlertid at du bokfører totalsum av salg betalt med kort hver måned. Bruker du PayPal skal det visstnok føres på en litt annen måte, i følge en annen her på forumet (@svarstad , som ikke vil spesifisere nærmere).

Du kan også lese denne tråden.
 

Tiurfot

Member
Takk Alterego, det var nyttig, og sparte meg for noen timer :) Mens jeg venter på løsning ala Klarna Checkout må jeg vel da la Woocommerce m/invoice plug lage fakturaer som sendes kunde og brukes som underbilag til samleposteringen feks en gang pr måned.
 

alterego

Medlem
Bare hyggelig å være til hjelp :)

Ja, du må opprette faktura for hvert salg og bruke det som underbilag til den månedlige samleposteringen.

WooThemes har et par alternativer du kan bruke:
http://www.woothemes.com/products/pdf-invoices/
http://www.woothemes.com/products/print-invoices-packing-lists/

Vær oppmerksom på at det ikke bare er Klarna Checkout som kan brukes når du skal ha en månedlig samlepostering. Dette gjelder alle som leverer betalingsløsninger (DIBS, NETS, Payex, ePay etc.). Fordelen med Klarna Checkout er at du gir kunden flere betalingsalternativer i samme løsning (faktura, konto, kort) og at Klarna Checkout også oppretter fakturaer (og pakkseddel) og da slipper du å ha en plugin som gjør dette.

Bør samtidig nevne at det også har sine fordeler å integrere et regnskapssystem med nettbutikken. Selv har jeg blant annet glede av løpende rapporter og lagerstyring. Rapportene kan f.eks. gi deg viktig informasjon om salg, kunder og produkter. Lagerstyringen er viktig for å holde kontroll på varebeholdning og innkjøp.
 
Sist redigert:

Tiurfot

Member
Takk igjen. Jeg synes utfordringen er å finne beste akseptable løsning i overgangen fra oppstart via "hvordan går dette?" til full rulle i nettbutikken. Ikke lett å se konsekvensene av valgene som blir tatt mht frakt, betaling, regnskap. Kan jeg spørre hvilket program/løsning du har på integrasjon nettbutikk/regnskap? (Sånn er det å svare en rookie, nye spørsmål popper opp. Helt OK om du ikke vil bruke tid på å svare).
 

mra

Active Member
Mange som styrer fælt med integrering av økonomisystem for å slippe manuell bokføring av hvert salg (jepp, gjort det selv). Det holder imidlertid at du bokfører totalsum av salg betalt med kort hver måned.

Jeg er helt enig i dette (og mitt firma jobber med utvikling av regnskapsintegrasjoner). Ikke bruk for mye tid og ressurser på å integrere alt i begynnelsen, å lage et samlebilag en gang i uken eller en gang i måneden holder lenge. Bruk tid og penger på salg og markedsføring i starten. Når du får et volum som gjør at det blir for tidskrevende å lage manuelle samlebilag kan du vurdere en regnskapsintegrasjon. Når du kommer dit vil du også ha en mye bedre oversikt over hva du faktisk trenger og du slipper å bruke penger på ting du egentlig ikke trenger.
 

Tiurfot

Member
Takk for gode råd. Løsningen dere foreslår innebærer da at fakturaer (til kunder) produseres i Woocommerce. Vet dere om Woocommerces nummereringsopplegg (invoice/slips plugin) er "innenfor" regnskapsloven/blir godkjent av revisor?
 
Topp