Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fakturagebyr Praksis

ptomter

Medlem
Vet det har vært noen innspill om dette tidligere i ulike sammenehenger men prøver meg på litt ny input. Flere av mine kunder som har nettbutikker tilbyr både fakturaløsning for varene samt kortbetaling.

De har i senere tid lagt merke til at mange velger fakturabetaling. De kan kun velge fakturabetaling for beløp mellom 50 - 450. Nå er det snakk om relativt mange fakturaer og utestående på fakturaer har blitt rundt. 20k i den ene nettbutikken.

På alle fakturaer blir det i dag tatt et fakturagebyr på 15 kroner som blir varslet når de legger inn bestilling. Enkelte bestiller en vare til 50 kroner og velger faktura og da blir jo summen 65.

Vi har inntrykket av at mange gidder rett og slett ikke finne fram BankID og betale med kort, og at det bare er latskap som gjør at alle disse småregningene hoper seg opp og blir enda mere å følge opp.

Mine kunder vurderer nå å sette opp fakturagebyret kraftig for å "tvinge" folk over på kortbetaling.

Hva synes dere man burde kreve i fakturagebyr for å få kunder over på kortbetaling, samtidig som dette ikke virker provoserende og avskremmende slik at kunden ikke velger å handle et annet sted?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er vel litt avhengig av nisje.
Elektroniske betalinger koster penger, og ubetalte fakturaer koster penger (og litt ekstra tid, antakeligvis).
Bedriftskunder vil (alltid) foretrekke faktura; offentlige kunder som krever elektronisk faktura kan man pålegge 'efaktura gebyr' såklart ;)
 

ptomter

Medlem
Kremt..

Evt bruk klarna-faktura, virker som folk her har veldig gode erfaringer med det :)

Kundene har tidligere brukt klarna har gått bort i fra det.. spørsmålet var vell mere et synspunkt spørsmål om hva et faktureringsgebyr burde være...uten at det skulle virke avskremmende men ha en hensikt å få flere over på kortbetaling ...og ikke hva slags løsning man burde gå inn på da vi har en allerede fungerende og bra fakturaløsning for kundene opp mot deres økonomi systemer.
 

ptomter

Medlem
Du sier noe

Kutt ut faktura.

Min erfaring er at å betale med kort går helt smertefritt for kundene, da det er det de er vant med. Faktura blir jo bare mere bry for kunden som må inn i et taste-helvete for tulleregninger på småbeløp.

Ja du sier noe, dette har også blitt vurdert og ville vært det idielle, men for den ene butikken er de aller fleste kundene 45 +++ opp til brevgiro alderen, så er ikke helt lett å få dem til å begynne bruke BankID :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ok, hvis kundegruppen i stor grad er "brevgiro"-gjengen (pensjonister?), så ser jeg problemet. Men hvorfor kutta de ut Klarna? Skulle da tro at det burde funke for de aller fleste, kanskje med unntak av de aller eldste som kanskje ikke har en mailadresse? For brukeren er vel det minst like enkelt som vanlig faktura? Har brukt det noen ganger selv i det siste rett og slett fordi jeg ikke har giddet å punche inn kortnr osv
 

ptomter

Medlem
Nå har vi satt den opp til 30 kroner så får vi jo om dette har noen effekt. Mitt inntrykk er at så lenge man legger til fakturagebyr, og kortgebyr (kun på mastercard) og fraktgebyr (bakt inn i fraktprisen) , så er det ganske større aksept for gebyrer enn om man skulle legge på prisene, merkelig..

De gikk bort i fra Klarna av blant annet :
* Lang tid for oppgjør
* Kredittsjekken for nye kunder når man foretok en bestilling ga ofte uriktig resultat i forhold til realiteten.
*Skeptisen til å gi fra seg fødsels og personnr.

Det er relativt mange pensjonister, (da dette er snakk om husflid ting) den aller største årsaken de gikk bort i fra Klarna var at at det for pensjonister, eller de som ikke er i den nyere "internettgenerasjonen" skulle gi fødsels og personnr er relativt utenkelig. Mange av disse har jo hørt i alle år og er oppfostret på at dette er hellig, aldri gi fra seg dette, personlig osv.. For dem da å legge dette inn på nettet førte jo til telefoner fra 0800 til 2300 med bestillinger for de ikke ville legge inn denne infoen, og når de da heller ikke er up to date på bankid og kortbetaling på nett så var Klarna bortkastet.
 
Topp