Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fakturakopi skal krav til markering?!

ptomter

Medlem
Har nå etter 10 års drift fått en kunde som lager et "!# på jord siden vedkommende ba om en kopi av faktura, og nekter å godta denne siden den ikke er markert "fakturakopi" på denne.

Har hatt kunder samt regnskapførere bedt om fakturakopier før men ingen har noen gang krevd at det skal stå fakturakopi på denne.

Det er vell ikke noe krav om at det skal stå fakturakopi ved utsendelse av en kopi av faktura? I så fall hvor er dette nedfelt?!
 

Steve Cash

Medlem
Jeg tviler på at det står noe sted at den bokføringspliktige ikke har fradragsrett selv om kopien ikke er merket "fakturakopi", i alle fall står det ikke noe om det i bokføringsforskriften. Hvis en slik regel finnes får vedkommende legge fra lov eller forskrift. Hva er kundens argument for dette? Dessuten, hvis han har rotet bort fakturaen får han godta det han får. Jeg tror ikke engang du er forpliktet til å sende noen kopi hvis du vil være vrang.

Som regnskapsfører skaffer jeg av og til kopi for kunder som har rotet bort en inngående faktura, det går som regel raskere enn å be kunden finne igjen sin. Noen ganger står det fakturakopi, andre ganger ikke, jeg har aldri problematisert det. Og jeg er veldig glad når et firma gidder å ta bryderiet med å hjelpe meg så jeg blir ferdig med regnskapet, jeg takker som regel så pent jeg kan, og det siste jeg vil gjøre er å lage bråk. Jeg eller andre kan jo trenge hjelp derfra en annen gang også.

Jeg skjønner at det er bra at en ikke kan skrive ut originalfaktura fra fakturasystemet mer enn én gang, men det er en helt annen historie. Dessuten, sendes faktura pr. e-post kan en jo skrive ut så mange ganger en vil. Videre, hvis et firma har gammeldagse løsninger og rett og slett må legge originalfaturaen på kopimaskina, skal en da løpe ut og kjøpe et stempel det står KOPI på før en kan hjelpde en kunde med fakturakopi?

Inntil det motsatte er bevist mener jeg at det du har gjort er godt nok.
 
Sist redigert:

ptomter

Medlem
Takk for raskt tilbakemelding, ja tenkte jeg skulle høre siden har aldri hørt om at dette var noe krav ila. de 10 årene jeg har drevet firma, men bedre å være på den sikre siden når en kunde først slår seg "vrang". med ønske om en fin dag.
 
Topp