Kjapp og trygg hosting for Wordpress

fakturere i ettertid med conta? (selv om varen er betalt)

MobyDick

New Member
har akkurat begynt å fakturere. Men har mest lyst til å begynne på en rund dato, og fakturere fra hele mars, ikke begynne midt i. Går det ann å sende en faktura i ettertid nå, selv om varen er betalt tidligere i måneden? Kan jeg bare ha 7 dagers forfall og så bare registere den som betalt? eller?

blir litt katta iom at jeg da får faktura 2 "etter" faktura 1, selv om 2 ble betalt før 1. men sånn er det vel når man ikke kan fikse på nummerne.
 

MobyDick

New Member
så har jeg jo problemet med at faktura 1 er bilag 250 eller noe :p skal ikke være lett... for går vel ikke å velge nr selv hos conta
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
jo, det gjør det, du kan starte på hvilket nr du vil. Ikke bare går det, man SKAL tilogmed fortsette der du slapp hvis man har brukt et annet system fra før, så det ville være et kjempeproblem for de fleste hvis man ikke kunne gjøre dette i et fakturaprogram ;)

forøvrig ser jeg ikke helt hva som er problemet med å starte faktureringen midt i måneden heller?
 

MobyDick

New Member
har ikke fakturert før. så tenkte å begynne 1 mars hadde vært ok... spesielt siden jeg har levert bankutskrifter til og med februar til brønnøysund som bilag siden jeg ikke hadde andre bilag.

så da kunne jeg begynt "offisielt" fra og med 1 mars, og sluppet og styre med mer bankutskrifter som bilag de første dagene i mars, før jeg plutselig går over til ordentlige bilag. bedre å starte helt på scratch fra 1 mars hvis du skjønner hva jeg mener...
 

MobyDick

New Member
hehe, den første biten går bra, den andre ikke så bra :p en ting til, har brukt en bilagsrekke for inntekter og en for utgifter til nå. men tenkte å slå sammen regnskapet i excel så debet og kredit er samme sted. kan man ta en frekkis og bare begynne på nytt på bilag 1?

forresten, er fakturanr og bilagsnr to forskjellige tallrekker? for hvis man har feks 8 bilag mellom to fakturaer, så vil vel faktura 2 bli bilag 10? skjønner ikke helt logikken der
 
Sist redigert:

Britta

stoffdronning
FØRST legger du inn de gamle fakturaene du har - da velger du selv at det f.eks. er kontantfaktura - siden de er betalt - eller faktura med x-dager (og legger senere inn at den ble innbetalt). Da kan du velge nummeret selv. (oppe under faktura hat du 'gamle fakturaer' eller noe sant)

Er du ferdig med det - DA velger du med hvilken nummer 'nye' faktura skal begynne.

Hvis du allerede har rotet det til kan du skrive en mail til supporten og ber om å slette alle faktura som ligger inne og nullstille nummeret. Kundene og varenummerne blir bestående.

Hilsen, Britta

PS. Gjett hvorfor jeg vet så godt om det :mad:... Måtte legge inn 14 faktura med en god del varelinjer inn på nytt siden jeg begynte med nye faktura og fant i etterkant ut at det ikke funker å legge gamle faktura fra et annet system senere inn....:D
 

MobyDick

New Member
hehe... takk for svar! kanskje jeg skal gjøre det da. men vet du hvordan det blir i forhold til bilagsnr? har fakturanr noe til felles med bilagsnr? eller er dette bare 2 uavhengige tallrekker?
 

Britta

stoffdronning
Bilagsnummer er noe annet enn fakturanummer.
du bruker jo også ikke leverandørens fakturanummer som bilagsnummer.

Siden jeg leverer inngående og utgående faktura atskilt til regnskapsføreren har jeg ikke problemet. Inngående blir registrert under 10000-tallet og utgående faktura under 30000-tallet.
(etter boka ;-)). Men du kan jo velge selv hva slags tallrekke du vil ha, så lenge de er uavbrutt, det er vel det som er mest viktig.

Hilsen, Britta
 

MobyDick

New Member
hehe så lenge du bare kaster en haug med papirer på en regnskapsnørd så skjønner jeg at du ikke har noe problemer :) neida, men fra spøk til alvor.. la oss si conta faktura gir meg faktura nr 2, skal jeg bare tegne med kulepenn "bilag nr 10" feks på da eller?
 

hansson

Langveisfarende
Hei MobyDick,

Glem bilagsnumrene. De skal du bare skrive på alle de andre bilagene, som f.eks. kvittering fra NSB for en togtur for å besøke kunden din. Denne serien med nummer skal være løpende, men har ikke noe med fakturanummerne å gjøre. Du velger selv hva fakturanummeret skal starte på, det er normalt å starte på nr 1 eller 10001 eller noe sånt. Dette skriver du inn i innstillingene i Conta Faktura før du starter.

Når du allerede har fått betalt på forhånd kan du lage en kontantfaktura. Det gjør du ved å gå til Fakturaer-fanen og klikke på kontantfaktura i den oransje undermenyen. Kontantfakturaer blir satt som betalt i det du oppretter dem, og du kan selv velge dato.
 

MobyDick

New Member
OK, takk. mener å ha sett en del folk bruke en egen kolonne for bilagsnummer i regnskapene sine, skal man bare la denne stå blank da når det kommer en faktura i regnskapet? mvh
 
Topp