Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fakturering

Nordino

Medlem
Hei

Som nevnt tidligere på forumet så driver jeg en supporterklubb for et engelsk fotballag som ENK. Bedriften ble oppstartet i mai, men begynte ikke med salget før i august. Det jeg selger er medlemskap i klubben imot effekter, magasiner og lignende.

Jeg har gjort det sånn at folk kan sette inn penger direkte på bedriftkontoen for å bli medlemmer, siden kontonummeret står oppgitt på hjemmesiden vår. De som ønsker det, kan få e-faktura tilsendt på mail.

1. Er det nødvendig å lage e-faktura for alle salg mtp på årsregnskapet, eller holder det å vise til bankutskrifter som viser alle mottatte betalinger på samme sum?

2. Vi har over 200 salg, men jeg har bare laget e-fakturaer til de 10-15 som har forespurt det. Derfor har disse fått fakturanummer 1-15 selv om noen av de betalte lenge etterpå mine første kunder som jeg ikke har laget faktura til. Er dette noe jeg burde ha gjort, eller er det ok? Er det evt. noe jeg kan gjøre for å rette det opp?

3. Lurer også på hvordan jeg skal gjøre for å dokumentere utgifter til f.eks Skype og TV2 Sumo når de ikke sender meg faktura og bare trekker kortet mitt. Hvordan gjør dere?

Takker for svar :)
 
Sist redigert:

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Hot tips:
Skaff deg en regnskapsfører så fort som mulig! Hvis ikke risikerer du å få store utfordringer med skattefuten.

1. Alle innbetalinger til din bedrifts konto må også at et bilag(i ditt tilfelle faktura).

2. Dette må du rette opp. Ta kontakt med en regnskapsfører som kan hjelpe deg å få på plass et regnskap.

3. Om du ikke har mottatt faktura fra Skype og TV2 Sumo ta kontakt med de for å få faktura. Uten faktura kan du ikke kostnadsføre utgiften i firmaet.


Lykke til videre !
 

oddbjoro

Medlem
3. Om du ikke har mottatt faktura fra Skype og TV2 Sumo ta kontakt med de for å få faktura. Uten faktura kan du ikke kostnadsføre utgiften i firmaet.

Med ENK, vil han ikke her kunne vise til kontoutskriften for f.eks TV2 Sumo?
Jeg fikk iallefall forklart det fra et revisjonsfirma for et par uker siden.

Kommer kanskje litt an på hva som står som tekst på denne utskriften, men vil vel tro at ting som TV2 Sumo står ganske greit på en kontoutskrift.
 
Når jeg en sjelden gang kjøper ting til firmaet mitt over nett, pleier jeg å føre dette som et kontantkjøp. De fleste nettbutikker sender deg en kvittering på e-post (eller gir deg en kvitteringsskjerm du kan printe ut) som inneholder all den informasjonen som er nødvendig for å bruke denne kvitteringen som et bilag.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Da tror jeg nok du støter på nok et problem.

Da må du "tilbakedatere" alle faktura slik at det ser ut som de ble sendt i 2009. Da tror jeg du klarer å bryte loven enda en gang ;)

Er ikke regnskapsfører, så ta det jeg skriver med en klype salt.
 
Topp