Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fantastisk produkt som ikke finnes i Norge

stavrum

Medlem
Hei, har kommet opp med en forretningsidé med et stort potensial. Det er snakk om å etablere en nettbutikk, men uten å ha et varelager.
Produktene jeg ønsker å selge finnes, men har ikke helt kommet til Norge enda. Har fått fantastisk respons fra venner og andre angående dette.

Det som er greia er at jeg er 18 år, og går på videregående skole. Trenger litt råd og tips angående hvordan jeg kan få til dette. Eneste organisasjonsformen jeg kan se for meg er AS. Produktene er i prisklassen 100-1000kr. Jeg vil ha et ganske smalt sortiment i begynnelsen, og satse på kvalitetsprodukter og kanskje et og annet billig produkt fra Asia.

Jeg holder til i Fredrikstad, og lurte på om noen kjenner til noen jeg kan snakke med? Trenger litt hjelp i etableringsfasen, og må også skaffe investorer.

Lurer også litt på hvordan dropshipping fungerer med tanke på MVA og toll.

Er allerede i gang med forretningsplan, og har det ganske klart for meg hvordan jeg vil ha det.

Håper noen har noe fornuftig å komme med! :)
 

Bransje

DaddyO
Hør med Inovasjon Norge eller kommunen. Om idè`en er god og har potensiale så kanskje.
Dropship kan fungere fint det, men det meste står på markedsføring. Hvordan du får ut budskapet. Som igjen er avhengig av produkt typen:) Hva trenger du investorer for? Innkjøp av varelager? Går du for enk istedenfor AS så blir det jo lang rimeligere..Så finnes det butikker på mndleie. SÅ uten innkjøp av varer så kan du starte for en 6-700 nok
 

stavrum

Medlem
Hør med Inovasjon Norge eller kommunen. Om idè`en er god og har potensiale så kanskje.
Dropship kan fungere fint det, men det meste står på markedsføring. Hvordan du får ut budskapet. Som igjen er avhengig av produkt typen:) Hva trenger du investorer for? Innkjøp av varelager? Går du for enk istedenfor AS så blir det jo lang rimeligere..Så finnes det butikker på mndleie. SÅ uten innkjøp av varer så kan du starte for en 6-700 nok

Har planer om å ta kontakt med Innovasjon Norge, kommunen har jeg ikke tenkt på. Markedsføring og det å få ut produktet tror jeg skal gå ganske greit.
Ser på AS som eneste aktuelle organisasjonsform egentlig, derfor må jeg skaffe kapital.
Har en kontakt for å fikse selve nettbutikken, så det er i boks.
 
Hvis du kun skal ha en nettbutikk uten eget lager og selge på kommisjon for en utenlandsk dropshipper er det ingen grunn til at du skal starte et AS.

Bare lag deg en egen brukskonto, få opp en nettbutikk og selg i vei. Selskap kan du tenke på når omsetningen din er såpass at oppstartskostnadene finansierers av driftsinntektene.
 

stavrum

Medlem
Men hvordan blir det med navn og slik da? Må jeg ha med etternavn i alt, eller kun når jeg registrerer foretaket?

Hvis du kun skal ha en nettbutikk uten eget lager og selge på kommisjon for en utenlandsk dropshipper er det ingen grunn til at du skal starte et AS.

Bare lag deg en egen brukskonto, få opp en nettbutikk og selg i vei. Selskap kan du tenke på når omsetningen din er såpass at oppstartskostnadene finansierers av driftsinntektene.
 
Navnet på butikken din kan være hva som helst. Det er bare jo bare et brand (varemerke). Navnet på firmaet du lager senere, som skal eie denne butikken, kan også være hva som helst. Du tenker nok på et ENK. De er underlagt visse regler ift hva du kan kalle de.
 

stavrum

Medlem
Så nettbutikken vil være eid av firmaet jeg starter? Og firmaet kan være et ENK? Dette var jeg ikke klar over, tusen takk!
 

Miniforetak

Medlem
Hvis du registrerer ENK, må etternavnet være med i foretaksnavnet. På fakturaer, salgsdokument/kvitteringer osv må hele foretaksnavnet være med, men du kan bruke et annet navn i markedsføringssammenheng.

For eksempel: Supernettbutikken Stavrum (offisielt navn)
Supernettbutikken (navn brukt i markedsføringssammenheng, som tittel på nettbutikk etc.) :)
 

MobyDick

New Member
Ikke at jeg er noen ekspert, men dropshipping finnes i høyeste grad fra før i Norge, hvis du har lagt mye vekt på at det ikke gjør det. Har selv drevet litt med det. Erfaringsmessig burde du tenke nøye over hvem som sender varene dine fra utlandet. Husk at dette ofte tar uker, og folk kan begynne å mase hvis de ikke har tingen innen noen dager... Regner med du bestiller fra Kina, da er det fort et par ukers ventetid.

Lykke til!
 

stavrum

Medlem
Ikke at jeg er noen ekspert, men dropshipping finnes i høyeste grad fra før i Norge, hvis du har lagt mye vekt på at det ikke gjør det. Har selv drevet litt med det. Erfaringsmessig burde du tenke nøye over hvem som sender varene dine fra utlandet. Husk at dette ofte tar uker, og folk kan begynne å mase hvis de ikke har tingen innen noen dager... Regner med du bestiller fra Kina, da er det fort et par ukers ventetid.

Lykke til!

Hei, er klar over at dropshipping finnes, men det produktet jeg skal selge finnes i svært liten grad, overaskende nok! Kan hende det blir noe Kina, men det er i hovedsak USA jeg kommer til å hente varene fra.
 
Topp