Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fast IP-adresse?

kongen

kongemedlem
Hva er fordelen med å ha fast IP-adresse på et webhotell? Når har man bruk for det?
 

picxx

Well-Known Member
Alle har vel en fast IP adresse på webhotell

Trenger ikke ha det.
Har flere ganger opplevd å bli flyttet til en annen (delt) server, hvor IP adressen også forandres. Har jeg da script som aktiveres via en produktnøkkel (som også logger IP) må jeg oppdatere disse for å få siden aktiv igjen. Det er vel stort sett eneste fordelen med å ha dedikert IP adresse.
 

kongen

kongemedlem
Alle har vel en fast IP adresse på webhotell

Hvis du ser på webhotellet til Hostgator så har ikke "Baby" fast ip-adresse, men "Business" har det, når man sammenligner webhotell-pakkene.

Må man ha fast ip for å kjøre WPMU?
 

Santo

Active Member
Som regel har man vel en fast IP, men man deler den gjerne med mange andre på den samme serveren. Bestiller man derimot en dedikert IP får man en fast IP helt for seg selv.
 

picxx

Well-Known Member
Skal du brke SSL og ha ditt eget sertifikat tror jeg det er et krav at du har en dedikert IP til dette.

Det var hverken krav fra verisign eller banken om dette i mitt tilfelle.

@kongen : nei, du trenger ikke dedikert IP for å drifte wpmu.
 

kongen

kongemedlem
@kongen : nei, du trenger ikke dedikert IP for å drifte wpmu.

Oh, kult. Har ett avansert spørsmål til angående WPMU...

Noen webhotell har begrensninger på hvor mange domener man kan ha på webhotellet. Har dette noen betydning når man skal "mappe" domener til WPMU? Hvis man kan kun benytte 10 domener på et webhotell, kan jeg da "mappe" bare 10 domener til WPMU? Eller har ikke dette noen betydning angående "mappingen"?
 

picxx

Well-Known Member
Mappingen gjøres via eiers registrar og wpmu, så det blir ikke et add-on domene på hostingkontoen din.
Jeg ville nok likevel sent en e-post til webhotellet og spurt om akkurat dette.
(har du f.eks. begrensninger på subdomener, og setter opp wpmu med subdomener vil det jo fort toppe seg)
 

Freddy

Medlem
Ja, det er vel dedikert det heter.


Hei,

For og mappe domener med WPMU så må du ha en dedikert IP addresse, WPMU ligger såklart på denne IPen, de eksterne domenene som skal mappes, pekes deretter på din dedikerte IP.

Uten vil desverre ikke mapping fungere, bruker du den "shared" ipen til serveren, så vil domenet bli sendt til serveren og serveren vil deretter ikke kjenne igjen domenet og vil "nekte" domenet tilgang. Men når du har en dedikert IP, vil domenet bli pekt på IPen og WPMU vil kjenne igjen domenet (vist satt opp) og peke domenet til riktig "mappe" i WPMU installasjon..

Det var den enkleste forklaringen jeg kunne gi deg :p Håper du forstår.
 
Topp