Kjapp og trygg hosting for Wordpress

FB annonsering?

Men hvis ingen av som viser annonsen bryr seg, så blir det veldig dyrt. Og noen roboter vil stjele både klikk og sidevisninger i Norge. Annonsene bør begrenses for mest mulig relevante klikk og sidevisninger, for eksempel kun det fylket man bor i kan vise annonsen.

Man kan være så uheldig å vise annonsene selv og betale for egne sidevisninger. Eller så bør man holde seg vekke fra Facebook lengst mulig under annonse-perioden.
 

Tony J

Alle skal få
Men hvis ingen av som viser annonsen bryr seg, så blir det veldig dyrt. Og noen roboter vil stjele både klikk og sidevisninger i Norge. Annonsene bør begrenses for mest mulig relevante klikk og sidevisninger, for eksempel kun det fylket man bor i kan vise annonsen.

Man kan være så uheldig å vise annonsene selv og betale for egne sidevisninger. Eller så bør man holde seg vekke fra Facebook lengst mulig under annonse-perioden.

Hvis du leser det jeg har skrevet har jeg satt en budsjettramme så jeg vil ikke få noen overraskelser. Hvis du leser det jeg har skrevet ser du at jeg allerede har nevnt at jeg har målrettet annonsering til et spesifikt geografisk avgrenset område, aldersgruppe, kjønn og interesser.
 
Som nevnt tidligere sitter jeg med store budsjetter og store merker i Norge. Jeg vil ikke anbefale å segmentere. I det minste segmentere så lite som mulig. Avhengig av hva du ønsker bør du bruke cpc, cpm og ocpm. Ønsker du trafikk er cpc å anbefale, både når du skal ha personer til en nettside og som fan. Vil anbefale å holde seg borte fra cpm om man ikke ønsker å bruke ocpm eller skal drive med branding. Lek dere heller med alle de forskjellige formatene til FB. Og som nevnt tidligere velg et format innen for en kampanje. Og det er anbefalt å bruke mer enn 81 kroner totalt.

For de av dere som har lyst å gjøre dette blir mer avansert er det en idee å bruke Power Editor, her er det også flere format du ikke får tilgang i med vanlig interface.

Facebook er nok litt farlig for små bedrifter og personer med små budsjetter ettersom det er enkelt å "ødlegge" og bruke opp budsjettet. En løsningen for å være en mer langvarig effekt kan derfor være å begge oppe en facebookside som man kan markedføre fra. En ting man bør være klar over er at vi har lagt merke til at at man også må markedføre noen poster innimellom på facebooksider for og få den beste effekten. Når det kommer til promoted post trenger man ikke å ha en always-on stategi på dette, men heller en "innimellom"-stategi.
 

Tony J

Alle skal få
Som nevnt tidligere sitter jeg med store budsjetter og store merker i Norge. Jeg vil ikke anbefale å segmentere. I det minste segmentere så lite som mulig..

Det kommer helt an på hva man driver med. Er det en lokal fiskesjappe så ønsker man å begrense annonseringen mest mulig rettet mot det spesifikke området. Selger man dameklær på nett så ønsker man å dele opp i kjønn osv. (selv om menn handler gaver til damene selvsagt). Og segmentering er en fin ting for å få ned kostnadene dersom man ikke rår over det største budsjettet som du ser ut til å ha, men er stort sett enig med deg :)
 
Det kommer helt an på hva man driver med. Er det en lokal fiskesjappe så ønsker man å begrense annonseringen mest mulig rettet mot det spesifikke området. Selger man dameklær på nett så ønsker man å dele opp i kjønn osv. (selv om menn handler gaver til damene selvsagt). Og segmentering er en fin ting for å få ned kostnadene dersom man ikke rår over det største budsjettet som du ser ut til å ha, men er stort sett enig med deg :)

Både og, som nevnt om det er en grunn til å segmentere må man selvfølgelig gjøre dette. Men klikkprisen blir høyere jo mer du segmenterer, stikk motsatt av Google. Men for en lokal entreprenør er det logisk og økonomisk riktig å velge en liten gruppe med en høy klikkpris.
 
Det tar kort tid før noen aktive brukere viser den flere hundre ganger, uten å ha interesse. Da er det for eksempel 500 sidevisninger uten interesse. Hadde det blitt betalt per klikk, så ville det blitt 1 klikk som har interesse. Ikke 5000 sidevisninger uten interesse. Det er opp til hver enkelt annonsør å vurdere dette.

Jeg er enig med deg i at man bør begrense robotene og å målrette den.
 

Christoffer

Medlem
Er målet ditt å konvertere til betalende brukere så segmenterer en del, det er logisk å betale litt høyere CPC hvis man til slutt vil faktisk tjene penger på det.

Facebook annonsering er et tveegget sverd, for noen bransjer så funker det usannsynlig bra til og med et lavt budsjett.

Case study med CPC annonsering:

- En bedrift som selger mote til kvinner i Norge(segmentert en del) har en CTR på 1,5% på Facebook og har en landingsside som har en konvertingsrate på ca 50%. Budsjettet dems har ligget på 500-1000,- kroner dagen. CAC (CPA) ligger på ca 2,5 kroner.

- En annen bedrift som selger tilbehør som f.eks. praktiske lommebøker internasjonalt har en CTR på 0,05% og en konvertingsrate på ca 1-2% og budsjettet ligger på 5000,- daglig.
 

dollarmagneten

New Member
Jeg bruker bare betal per 1000 visninger. Man kan få veldig lav kostnad per klikk, om man gjør ting riktig med CPM og er litt heldig med markedet.

Andre fordeler med facebook ads er targeting. Hvis du ser etter folk som liker fotball... bang! Over 40 millioner er fan av Cristiano Ronaldo.

En Facebook ad kampanje vil dø litt etter litt, fordi trafikken "brukes opp".
 

Travellingman

Nettgrunder
Har akkurat kjørt en annonsering på Facebook, formål var å flere likere på en FB side.

Budsjett var på hele 350 kr ;) målrettet mot et spesifikt publikum over 5 dager.

Siden hadde 280 likere før kampanjen og når den ble avsluttet hadde den kommet opp i 705 likere. Jeg hadde satt opp et klikkbasert budsjett og endte opp med 578 klikk.
Nå ble nok ikke alle de som klikket på annonsen medlemmer på siden, men allikevel var dette en liten investering med stor gevinst synes jeg :)
 
Har akkurat kjørt en annonsering på Facebook, formål var å flere likere på en FB side.

Budsjett var på hele 350 kr ;) målrettet mot et spesifikt publikum over 5 dager.

Siden hadde 280 likere før kampanjen og når den ble avsluttet hadde den kommet opp i 705 likere. Jeg hadde satt opp et klikkbasert budsjett og endte opp med 578 klikk.
Nå ble nok ikke alle de som klikket på annonsen medlemmer på siden, men allikevel var dette en liten investering med stor gevinst synes jeg :)

Det ser bra ut. Jeg som skriver en personlig blogg har ikke tro på at jeg vil få flere likere av Facebook-annonsering. Det kostet vel ikke 350 kroner for 578 klikk?
 

Erlend

Medlem
Hvor mye betaler dere som annonserer på Facebook per liker? Ligger på cirka 1 krone per like på en kampanje jeg kjører nå.
 
Jeg har i dag laget et eget forum for interesser, der man kan diskutere interesser og presentere klubben man er med i. Det hadde vært kult å fått til noe der, men så langt har ingen registrert seg som medlem. Høyeste antall besøk i dag var 17 stk.

Adressen er Interesse-forum

Vet ikke hvordan jeg skal markedsføre det, men noe stort budsjett klarer jeg ikke. Jeg kan prøve å kjøre en annonse på Facebook, men da må jeg vurdere hvilke interesse-områder jeg skal begrense den til. Og så må jeg få lagt ut litt mer i forumet.

Noen forslag?
 
Jeg har i dag laget et eget forum for interesser, der man kan diskutere interesser og presentere klubben man er med i. Det hadde vært kult å fått til noe der, men så langt har ingen registrert seg som medlem. Høyeste antall besøk i dag var 17 stk.

Adressen er Interesse-forum

Vet ikke hvordan jeg skal markedsføre det, men noe stort budsjett klarer jeg ikke. Jeg kan prøve å kjøre en annonse på Facebook, men da må jeg vurdere hvilke interesse-områder jeg skal begrense den til. Og så må jeg få lagt ut litt mer i forumet.

Noen forslag?
 
Topp