Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Filmer med 1080p blir kornete

Stian O

Medlem
Hei, når jeg spiller av AVI-filmer med 1080p i VLC Media Player sliter jeg med at bildet ofte blir litt kornete. Antakelig klarer ikke CPU/GPU å behandle dataene i sanntid. Filmene er tross alt mange GB store.

Jeg har en HP HDX Premium bærbar som er myntet på underholdning og har en blue ray spiller. Den er riktignok et par år gammel, men likevel...

*Er det et bedre alternativ til VLC?
*Om jeg kjøper en ny PC, hvordan kan jeg vite at den er kraftig nok?
 

Mortenxx

Medlem
Til å se filmer på PC bruker jeg alminnelig Windows Media Player. VLC ble jeg aldri spesielt fornøyd med da jeg prøvde den for 2 år siden.

Årsaken til at jeg bruker WMP er at skjerm/skjermkort på den bærbare PC-en jeg har bruker oppløsning 1440x900, så jeg får ikke utnyttet 1080. Skal jeg se 1080 må jeg se det på TV-en istedenfor PC-en.

Rett forum for gode forslag til løsninger som gjelder streaming av film er trolig AVforum.no (jeg er ikke helt sikker på navnet). "Streaming" er f.eks. hvis du skal overføre film fra PC til TV, og diverse andre metoder.

Film i kvalitet 1080 er vanligvis bedre egnet på TV enn på PC. På en PC klarer du deg ofte med 720 linjer HD-kvalitet hvis det er bærbar PC. En kraftig hjemme-PC tåler godt 1080.

Du bør altså trolig sjekke hvilken oppløsning PC-en din bruker "til vanlig", og om den tåler en oppløsning på 1920x1080 hvis du skal se på film. Ellers bør du velge å vise filmen i kvalitet 720 isteden.

NB. Dette er ikke noe "ekspert-svar". Det er lenge siden jeg har rotet med tilsvarende oppgaver.
 
Topp