Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Finaleoppgjøret: Opencart vs. Prestashop...

noekult

Medlem
Kort fortalt: Har et budsjett på max. 40.000 kr. og vil ha noe som kan bygges videre på uten å være superavhengig av en norsk leverandør.

***

Har per i dag en "ferdigløsning" (mystore.no), men syns at tilleggsmodulene blir for dyre i en verden der nye ting kommer hele tiden, og tenker at jeg heller ønsker meg noe der jeg kan ofre en engangskostnad (20-40.000 kr.) og dermed slippe månedlige/årlige kostnader. Har også funnet ut at nettbutikken har ordentlig potensial til å vokse betraktelig i fremtiden og da ønsker jeg en plattform med minst mulig begrensninger.

Søkte litt på Google og kom frem til at butikkene med flest anbefalinger er Opencart og Prestashop. Jeg trenger veiledning og informasjon om hva som passer best til mitt behov.


Produkttyper jeg skal selge er:
- DVDer/TV-spill
- T-skjorter/sko/klær generelt
- Plakater/kalendere/bøker o.l.
- Accessories for hjemmet
og endel mer. Alt er bilrelatert. Det aller meste er småartikler der jeg har ca. halv A4 side med beskrivelse på norsk, samt 2-10 produktbilder.


Mine ønsker, i random rekkefølge:
  • Videointregrering (YouTube) under produktbeskrivelsen
  • Delkategorier med mulighet for underkategorier til venstre på siden, samt store hovedkategorier oppe (á la komplett.no)
  • Facebook "like" modul på produktnivå
  • Må ha mulighet for norske kredittkort
  • Må ha mulighet for å legge inn produktvekt for effektiv beregning av frakt
  • Ønsker tildeling av sporingsnummer (mystore.no har Proteria-integrering som tildeler sporingsnummer og skriver ut etiketter, finnes det noe lignende for Opercart/Prestashop også?)
  • Mulighet for Google Analytics
  • Bør være kompitabel med sosiale media, spesielt Facebook og Twitter. Må kunne ha snarveisikoner fra Facebook/Twitter lett synlig for å gi litt "ja, vi henger med!" type feeling til kunden, og mulighet for en standard "Disse liker XXXXXXXX på Facebook" ramme på forsiden er også veldig positivt.
  • Mulighet for rabattkoder
  • Forsiden bør ha mulighet for "bannerannonser" slik at jeg kan highlighte produkter på tilbud, nye produkter etc.
  • Om det finnes mulighet for en egen miniblogg med evt. minikalender til å ha på en delside inne på nettbutikken, hadde jeg blitt kjempeglad for det, da jeg kommer til å være på endel events som kundene sikkert ville likt å lest om


Nybegynnerspørsmål:
  • Finnes det nevneverdige forskjeller (fordeler/ulemper) mellom disse to plattformene?
  • For en uten erfaring, er det mulig å sette opp en slik nettbutikk fra Opencart eller Prestashop selv? Jeg ønsker hvertfall flesteparten av overnevnte ønsker ferdigintegrert og i bruk før jeg åpner butikken
  • Hvis ikke; hvor begynner jeg, altså hvem tar jeg kontakt med som kan påbegynne (lage basisen) nettbutikken inkl. installering av moduler, før jeg tar over innlegging av produktinfo o.l. selv?


Beklager evt. dumme spørsmål, spør meg gjerne hvis noe er uklart og tusen takk for tiden din!
 

picxx

Well-Known Member
Prestashop
 

picxx

Well-Known Member

Har drevet 3 prestashopbutikker på norsk, 2 opencart og noen og femti magento (minst!).
presta er definitivt mest brukervennlig og mest adminvennlig.
opencart er ok hvis du ikke gidder gjøre noe som helst og marketing er 100%.
magento er og forblir spesifikke greier du må ha hjelp til. hjelp som gjerne ikke er særlig billig.
Hadde jeg skulle satt meg opp en butikk på norsk i dag ville jeg uten tvil valgt presta, selv om du må oversette litt selv (noe av språkpakken ligger her på forumet ;) ).
 
Topp