Kjapp og trygg hosting for Wordpress

FINN labs oppfordrer til dugnad mot IE6

Ståle

Medlem
Dette er bra, veldig bra! Skulle bare ønske andre store nettsider der ute gjorde det samme. Sjekket statestikken til et av mine nettsteder og der brukte overraskende rundt 50% IE6.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg har blogget om dette. Samt kjørt min egen stille protest i årevis med å drite fullstendig i IE-hacks.

Et prisverdig tiltak. Regner med at mamma ringer om en stund og lurer på hva dette er for noe, hvorpå jeg svarer "du må bruke firefox", hvorpå hun svarer "firefox?? er det et virus??"

Samme mor ringte og lurte på om de nyinnflyttede "svartingene" i nabohuset kunne hacke seg inn på internettet deres.

Man kan le av slikt, men dette er representativt for svæææært mange brukere. IE er ikke en nettleser. Det er INTERNETT. Har dere hørt den før? Svært mange tror at IE faktisk ER internett,og uten IE ingen internett.

Vi får håpe kunnskapen øker som en følge av slike tiltak som VG og Finn setter igang.
 

zapotek

Medlem
IE er ikke en nettleser. Det er INTERNETT. Har dere hørt den før? Svært mange tror at IE faktisk ER internett,og uten IE ingen internett.

Hehe så sant så sant, denne har jeg hørt fra mange. Det er dog slike brukere jeg vil ha til nettstedene mine, for det er de som genererer klikk!

Dette minner meg om han som mente at sønnen hadde ødelagt Internettet hans når han endret startsiden på nettleseren hans fra Startsiden.no til Google.no. "REPARER INTERNETTET MITT!!!"
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
endelig...

Dette har det jo vært prøvt på før (da i det engelske markedet)

Husker killbillsbrower.com eller noe i den duren kjørte på med det (de tjente vell $1 via adsense for hver bruker de fikk over på firefox den gangen)

Får håpe det har effekt på det norske markedet nå, da jeg merket en solid oppgang i engelske firefox brukere den gangen.
 

peterandrej

pensjonert moderator
På bloggdesigns ligger firefox-andelen på 43% faktisk. IE ligger på 40%. og av disse 40% IE-brukere ligger v7.0 på 85%, v6.0 ligger på lave 13%.

Det er flotte tall, og tyder på at brukerne er litt over gjennomsnittlig tech-interesserte. Tipper man vil se lignende tall for andre tech-sider.

For å sammenligne:
På giktbloggen ligger IE andelen på 60% og firefox på 29%. Av IE-brukerne ligger v.7.0 på 82%, mens IE v.6.0 ligger på drøye 16%. Leserne av giktbloggen er tydeligvis ikke sååå tech-interesserte som de på bloggdesigns - men det var vel ventet.

Andre som har lignende opplevelser?
 

Robert

Mr. 66
Da er denne lagt til på mine sider, skal bli gøy å se på statistikken om bruken av IE6 går ned..

Oppfordrer alle andre til å gjøre det samme
Her er koden fra VG uten finn.no reklamen. Copypaste denne.

HTML:
<!--[if lte IE 6]>
<style type="text/css">
    #ie6msg{border:3px solid #090; margin:8px 0; background:#cfc; color:#000;}
    #ie6msg h4{margin:8px; padding:0;}
    #ie6msg p{margin:8px; padding:0;}
    #ie6msg p a.getie7{font-weight:bold; color:#006;}
    #ie6msg p a.ie6expl{font-weight:normal; color:#006;}
</style>
<div id="ie6msg">
   <h4>Tips fra oss: Du har en eldre versjon av nettleseren Internet Explorer og denne siden vil ikke vises riktig.</h4>
                            <p>
                                For &aring; gj&oslash;re det lettere for <em>oss</em> &aring; utvikle enda bedre tjenester for <em>deg</em> h&aring;per vi at
                                du gratis vil <a class="getie7" href="http://www.microsoft.com/norge/windows/downloads/ie/getitnow.mspx" target="_blank">hente en nyere versjon av Internet Explorer</a>.
                                Bruker du en jobb-PC b&oslash;r du kontakte IT-ansvarlig.
                            </p>
                            <p>
                                Alternativer til Internet Explorer: <a target="_blank" href="http://www.mozilla-europe.org/no/">Firefox</a>, <a target="_blank" href="http://www.opera.com/browser/">Opera</a> eller <a target="_blank" href="http://www.google.no/chrome?hl=no">Google Chrome</a>.
                            </p>
                        </div>

<![endif]-->
 

Gaasehud

Medlem
Fint at du legger den her Robert, så er det enda enklere for folk å gjøre det også! :) Alternativ til IE ville jeg ikke hatt Chrome, men - heller Opera eller firefox.
 
En morsom ting, som det kommer et blogginnlegg på hos labs.finn.no senere, er at IE6-trafikken er betydelig høyere på dagtid enn kveldstid. IE6-brukerene sitter faktisk i stor grad på jobb. Mens de hjemme har nyere alternativer. Det kom som et sjokk på meg, i alle fall. Så IT-administratorer rundt omkring har en stor del av skylden.

Det dukket også opp en digg-link på detta: Digg - Norwegian Internet Explorer 6 spring cleaning - artig om det sprer seg til andre land. Sverige er såvidt på gang, i alle fall.
 
Topp