Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Finn.no og liknende tjenester

n0stra

Medlem
Sett opp en sak av type "jeg bekrefter herved at xxxxx.no får lov til å hente ut den informasjon jeg har lagt ut i min annonse" for å la folk få annonsen sin ut på flere områder. Skulle vel i teorien ikke bryte med Finn.no sine rettigheter. Men spørsmålet igjen da blir jo hvordan nå ut til de som har lagt ut annonse.
 

Innovator

New Member
Ideelt sett så burde egentlig Finn.no hatt et eget API som man kunne ha søkt mot. Dette ville har gitt selve annonsene flere visninger enn om de bare var listet på Finn.no. Finn ville antageligvis ha mistet noe av monopolet sitt, men da ville man iallefall fått litt friskere konkurranse i dette feltet.

Leste på DinSide om saken mellom Finn og Supersøk (Notar). Så stod det et sted:
"Notars søk mot Finn var av vesentlig dårligere kvalitet enn om det samme søket hadde blitt utført hos Finn. (kjennelsen side 12)"

Hvis dette virkelig var et tema for Finn, da kunne de selv ha laget den API'en jeg snakket om. Ettersom de ikke gjorde det, så føltes det jeg "quoted" som bare tomt snakk fra Finn.

Vi trenger et friere marked, og uten tvil så tror jeg at annonsørene (brukerne) har mest nytte av et marked der flest mulig potensielle kjøpere er. Rurikk.no er på den måten et steg i riktig retning, men ikke selve "svaret".
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Vel, Finn kan jo nekte tilgang til tjenesten hvis hensikten er ikke slik de ønsker. Og med mindre du får eksplisitt tillatelse er det det de gjør.

Hvorvidt du kan hente infoen fra G vet jeg ikke, det er opp til G igjen (?). Jeg tror ikke G har hentet inn tillatelse men at Finn vel ikke har noe imot denne eksponering. Ref også https://www.webforumet.no/forum/lov...finn-no-og-liknende-tjenester.html#post120167

Interessene er forskjellige og der ligger vel utfordringen - Finn ønsker å beholde sin posisjon (som de har brukt penger på å få til), jeg ønsker å ha maks eksponering av min annonse.
At noen ønsker å surfe videre på det arbeidet som Finn har gjort liker de da ikke (utvanning).. Ah ja, jeg tar meg en kaffe jeg..
 
Jeg tror ikke G har hentet inn tillatelse men at Finn vel ikke har noe imot denne eksponering.
Som sagt, finn.no/robots.txt forteller deg det du trenger å vite. Der står det at ingen roboter har tilgang bortsett fra:
  • User-agent: googlebot (Google)
  • User-agent: msnbot (Bing)
  • User-agent: ia_archiver (Internet Archive)
Dersom du med "G" mener Google, så har de altså ifølge robots.txt tillatelse til å skrape finn.no.

Hvorvidt du kan hente infoen fra G vet jeg ikke, det er opp til G igjen (?).
Kikker du på robots.txt for Google, så vil du se at de nekter andre roboter tilgang det aller meste. Men Google har jo en utmerket API som du kan bruke (men Google API er bare gratis dersom du henter ut små volum med data, så fort du begynner å få en del trafikk koster det penger å hente ut data via Google API).

Som du skriver lenger oppe har du selv opphavsrett til innholdet av dine annonser. Det innebærer at du kan gi dem til Rubrikk.no direkte, eller legge dem ut på ditt eget nettsted og gi Rubikk.no tillatelse til å skrape dem derfra. Men det betyr ikke at du også har rett til å gi andre nettsteder rett til å hente dem fra Finn.no sin database. Databaser har nemlig ett eget vern ifølge EUs databasedirektiv (som i Norge er implementert i åndsverkloven § 43), jf:

Den som frembringer et formular, en katalog, en tabell, et program, en database eller lignende arbeid som sammenstiller et større antall opplysninger, eller som er resultatet av en vesentlig investering, har enerett til å råde over hele eller vesentlige deler av arbeidets innhold ved å fremstille eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for allmennheten.
 
Sist redigert:
Topp