Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Finnalle.no hvor langt kan jeg gå?

mannen

Medlem
Jeg er nok en dust som har blitt skamlurt av finnalle.
Jeg er en person som ikke liker å bli lurt, og syns derfor ikke det skal gå upåaktet hen. Jeg har googlet finnalle.no og sett at jeg har ingen enkel mulighet til å komme meg ut fra denne "automatiske kontraktforlengelsen".
Jeg driver nettbutikk og store deler av dagen går med til å pakke varer. Og det var mens jeg pakket varer at jeg tenkte om jeg kunne ringe finnalles kundeservice hver dag så lenge vår kontrakt var gyldig. Så tenkte jeg litt lenger. Er det lov å offentliggjøre opptak av disse samtalene på youtube eller lignende. Gjerne prøve å lage en morsom vri på det hele, og underholde andre enn meg selv. De gir jo beskjed om at samtalen kan bli tatt opp. Kan ikke jeg gjøre det samme da?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Føler du deg glad, truet eller svindlet er det en følelse kun du har. Men du kan få noen annen til å se på omstendighetene for å se om det er berettigede følelser.
Noen av disse følelser anser samfunnet å ha så uheldige konsekvenser at vi har fått representantene våre på stortinget til å vedta lover som skal skåne oss for sånt.
Bl.a. er det ikke lov å true med vold, svindle og masse annet.

Når du føler en slik situasjon kan du anmelde forholdet, og da blir det en 3. part som kan/skal uttale seg om saken.
La oss si at du føler deg svindlet - at du ikke har fått levert den tjenesten eller varen som du mener du har betalt for eller rettere sagt: som ble avtalt. Da kan du unnlate å oppfylle din del av kontrakten (= betalingen).
Hvis motparten så mener at du ikke holder din del av avtalen, kan de gjøre samme sak: anmelde forholdet og da blir det en 3. part som skal uttale seg om saken. Det blir i dette tilfelle forliksrådet.

Jeg ville ikke kaste bort tid på kundeservice jeg.
 

tveiten

Medlem
Jeg er nok en dust som har blitt skamlurt av finnalle.
Jeg er en person som ikke liker å bli lurt, og syns derfor ikke det skal gå upåaktet hen. Jeg har googlet finnalle.no og sett at jeg har ingen enkel mulighet til å komme meg ut fra denne "automatiske kontraktforlengelsen".
Jeg driver nettbutikk og store deler av dagen går med til å pakke varer. Og det var mens jeg pakket varer at jeg tenkte om jeg kunne ringe finnalles kundeservice hver dag så lenge vår kontrakt var gyldig. Så tenkte jeg litt lenger. Er det lov å offentliggjøre opptak av disse samtalene på youtube eller lignende. Gjerne prøve å lage en morsom vri på det hele, og underholde andre enn meg selv. De gir jo beskjed om at samtalen kan bli tatt opp. Kan ikke jeg gjøre det samme da?


Hei,

Bare siden jeg er nyskjerrig, ble du nettopp ny kunde? Eller ble avtalen din automatisk fornyet?

Uansett videre strategi så bør du uansett sende en epost til dem med en skriftlig oppsigelse, var et fint eksempel her på webforumet. Her bør du også legge inn CC til en annen epostadresse du har kontroll på slik at du kan bevise oppsigelse i etterkant.

--
Så en liten digresjon:

Jeg startet nylig et nytt aksjeselskap og ble nedringt av katalogselgere i ett sett, så det som hadde vært morsomt og kansje aller mest effektivt for å "advare" potensielle kataloghaikunder og virkelig ta igjen på de useriøse aktørene i bransjen er å kjøpe tilgang til samme kunngjøringsdatabase som dem, og kontakte alle nye bedrifter med en sms eller telefon og advare mot alle fæle og skumle kataloghaier

1. Lage til en skikkelig bra anti-kataloghai hjemmeside. De varslingslistene som eksisterer i dag er en vits.

2. Kjøpe tilgang(dessverre veldig dyrt) til den samme kunngjøringsdatabasen som de åpenlyst abbonerer på, de ringte meg to dager etter firmaet var registrert, så de har tydeligvis fresh informasjon.

3. Kontakte alle nyregistrerte bedrifter på enten telefon eller sms med link til siden og advare mot alle lumske og fæle kataloghaier. :)

Ved en slik fremgangsmåte ville du dessverre også blitt en "spammer", men jeg tror det ville være det mest effektive tiltaket for å redusere omsetningen til kataloghaiene. Det hadde vært utrolig gøy å testet!

Skulle nesten laget til en pengepott for "anti-kataloghai prosjektet!", jeg spytter gjerne inn et par tusen kroner og linker fra mine sider! hehehe! Et slikt prosjekt hadde vært utrolig morsomt!

Slutt på digresjon.
--


Legger ved noen linker til deg på mediasaker for Finnalle og andre katalogteamer av mulig interesse. Alt etter hva situasjonen din er(nysalg vs fornyelse), hvilke argumenter de har brukt for å selge deg inn etc så kan det være du har håp om å slippe hvis du er veldig vanskelig og møter de i forliksrådet med veldig god dokumentasjon, første linken er god! Men dessverre så er det nok en hard kamp, og du vil kansje være best tjent med å betale denne gangen og sende oppsigelse på epost med CC til deg selv eller en annen epost.


Noen linker:

"Finnalle.no hadde vært i forliksrådet 164 ganger på drøye to år, kun 10 saker hadde de tapt" - Tapte så det suste i tingretten - VG Nett | Dine Penger : Kataloghai bondefanger kunder

"Uttalelser fra daglig leder av Finnalle" - VG Nett | Dine Penger : Avanti Media: Kunden må ta initiativ

"Mange lures av kataloghaier" - VG Nett | Dine Penger : Mange lures av kataloghaier

"Kataloghai straffedømt" - VG Nett | Dine Penger : Katalogfirma solgte verdiløse annonser


Uansett hvilken strategi du velger, lykke til! :D
 

mannen

Medlem
Jeg hadde de i et år for kr.2000,- og selger sa for et år siden at jeg ble kontaktet før utgangen av abbonementet. Og nå i ettertid så påstår de at de har sendt meg en korrektur på oppføringen god tid i forveien (Denne er jo selvsagt aldri mottatt).
Nå skal de ha 4000,-+mva.
Jeg leste litt om de sakene både her på forumet og de som ligger når man googler, og ser jo at dette vil bli både tidkrevende og dyrt.
Derfor jeg tenkte litt på om jeg skulle heller "bruke" pengene jeg betalte i kundeservicen deres.
Når jeg står og pakker pleier jeg ofte prate i telefonen likevel. Og jeg kan jo ringe 3000 ringeminutt i måneden som jeg aldri bruker opp.
Planen var å ringe dem på en skikkelig måte, og bruke tiden deres på flisespikkeri på min oppføring.
Jeg ønsker på ingen måte å være ufin, men bruke nok av deres tid, slik at de iallefall ikke har tjent på meg.
Tenkte også på om jeg skulle satt opp en automail som gikk 1-2 ganger i uken, hvor jeg pent minner dem på hvor lenge det er til kontrakten går ut, og at de må huske på at jeg ikke ønsker å ha den videre etterpå.
Men som sagt, så mistenker jeg at det kan bli litt morro, og lurte litt lovligheten med å offentliggjøre disse samtalene?
 

mannen

Medlem
Jeg føler ikke jeg har fått det de lovte. Om jeg hadde det, så hadde alt vært greit.
Alle saker skal ordnes i Oslo står det i kontrakten. Da har jeg 1 tapt arbeidsdag og 1000 kroner i fly med en gang. Så jeg har sett på mulighetene, men funnet ut at det blir fort dyrt. Men jeg skal fint greie å oppholde kundeservice en halvtime med hvorfor jeg ikke kan få oransje bakgrunn på hele infosiden min. Og det er ikke værre enn å ringe opp dagen etter og spør om det gjerne går med rosa istedenfor oransje.
Det er så jo kjedelig og stå å pakke likevel :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Haha. Gjør det!

Dag 1: Kan jeg få rosa bakgrunn?
Finnalle: Nei, det går dessverre ikke.

Dag 2: Jeg ringte i går ang rosa bakgrunn, noe dere sa ikke gikk. Så jeg lurer på om jeg kan få grønn bakgrunn isteden??
Finnalle: Nei. Du kan ikke ha NOEN farger i bakgrunnen, dessverre.

Dag 3: Hallo, det er meg igjen. Jeg lurer på om jeg kan få svart bakgrunn?
Finnalle: Nei, som vi sa igår, du kan ikke få farge i bakgrunnen.
Ja, men svart er jo ingen farge!! Du vet. Svart-hvitt!!

Dag 4: Hei, siden jeg ikke kan ha farget bakgrunn... Hva med et bilde uten farge??
Finnalle: nei...

Dag 5: Hei igjen. Jeg ringte ang bildet i bakgrunnen i går. Hvorfor er det ikke oppe ennå?
Finnalle: Vi har ikke fått noe bilde...
Ah, beklager, jeg skal sende det på nytt.

Dag 6: Hvordan sender jeg dere bilder til bruk i bakgrunnen?
Finnalle: du kan ikke ha bilder i bakgrunnen..
Gjelder det alle bilder, eller bare bilder av nakne kvinner?

Dag 7: jeg sendte dere et bilde av en naken kvinne i går. Jeg vil gjerne ha det tilbake. Kan du sende det tilbake på mail?

Dag 8: Ikke send bildet tilbake!! Dama mi har lånt PCen!!

Dag 9: Kan dere legge klær på den nakne kvinnen med, jeg vet ikke, sånn Photoshop før dere sender det tilbake? Bare i tilfelle dama låner PCen ikveld.

Dag 10: Jeg har ennå ikke fått tilbake bildet. Hvorfor har dere beholdt det?

Dag 11: Etter å ha tenkt meg om vil jeg ikke ha bildet tilbake likevel. Jeg har funnet et nytt. Kan jeg ha det i bakgrunnen på siden min?

---

Resten av året får du finne ut av selv :)
 

Mortenxx

Medlem
"Alle saker skal løses i Oslo" betyr ikke at du behøver å REISE til Oslo. Man behøver ikke å MØTE personlig i Forliksråd eller andre instanser, det holder med å være representert med en saksbeskrivelse/klage.

Hvis de har "oppgradert" abonnementet ditt fra 2000 kroner til 4000 kroner kreves det høyst sannsynlig en avtale med deg. Du er nødt til å sende noe tilbake til dem som godkjenner en slik oppgradering. De kan ikke fritt oppgradere et abonnement eller endre det uten din godkjenning.
* Å ha unnlatt å svare på en "korrektur" er ikke det samme som at du har godkjent noe.
* De har temmelig sikkert klausul om automatisk fornyelse, så egentlig burde du ha avbestilt før avtaleperioden var omme. Gjør dette fortest mulig nå (skriftlig) så du ikke får regning til neste år også?

Du kan bestride en faktura eller deler av en faktura hvis du er uenig. Dette gjøres skriftlig overfor firmaet. En faktura det er strid om kan ikke sendes til inkasso, dere må først bli enige om hva som er korrekt. Du bør vel kanskje være uenig i oppgraderingen fra 2000 til 4000 kroner?

Jeg har vunnet en sak i Forliksrådet i Mysen en gang tidlig på 90-tallet. Akkurat den gangen valgte jeg å reise dit for å orientere meg om saksgangen og slike ting (før jeg sendte klagen), men reisen dit hadde vært unødvendig hvis jeg hadde vært kjent med systemet på forhånd. Selve saken kan like gjerne (bør heller?) representeres av en skriftlig henvendelse som av et personlig fremmøte. Man er like godt representert av en skriftlig saksfremstilling som av et personlig fremmøte.

NB. Reglene er blitt noe endret siden jeg var borte i temaet på 90-tallet, bl.a. ved at det nå heter "Konfliktråd" istedenfor "Forliksråd". Da jeg var borte i dette var Forliksrådet den lokale lensmannen på stedet, mens nå er det trolig organisert på andre måter. Jeg trengte heller ikke spesiell juridisk innsikt eller bistand fra advokat, men jeg hadde FAKTA i saken på min side (at jeg hadde rettmessig krav på penger fra et firma).

Du kommer høyst sannsynlig ikke ut av avtalen om forlengelse av abonnementet (hvis jeg tolker tidligere saker riktig), men du bør klare å komme deg ut av en oppgradering som du ikke har bestilt. Nå aner riktignok ikke jeg hvordan denne oppgraderingen har skjedd? Jeg har heller ikke sett på kontraktene deres.

Konklusjon?
* Jeg ville sjekket kontraktsbetingelsene nøyere. Post noen avsnitt fra kontrakten, bl.a. de delene som gjelder autofornyelse eller oppgraderinger/prisøkninger?
* Jeg ville sannsynligvis bestredet oppgraderingen fra 2000 til 4000 kroner, altså sendt en melding til firmaet om at jeg er uenig i denne oppgraderingen og ikke er villig til å betale for den. Dette gjør at regningen ikke kan sendes til inkasso før dere er enige.
* Jeg hadde IKKE betalt regninga hvis jeg hadde vært uenig. Det kan innebære haugevis av trøbbel å få igjen penger fra et firma.
* Jeg hadde bedt om en skriftlig saksfremstilling fra firmaet, altså om hva de mener er grunnlaget for kravet - og dokumentasjon på kravet (hvis de har noe utover kontrakten du signerte ifjor). Be dem sende deg ALT de mener å ha av dokumentasjon for kravet, slik at det ikke dukker opp ukjent materiale siden.

* Forliksrådet blir først innblandet hvis dere ikke kommer til enighet, ved at parten som mener å ha et krav sender inn en forliksklage mot den andre parten.
Forliksrådet ser ut til å ta mest hensyn til firmaets kontrakt om automatisk fornyelse, så det lønner seg trolig ikke å krangle om dette. Vi krangler bare om de delene hvor vi har god sjanse til å vinne, dvs. at du har bedre sjanser om du avgrenser en klage til et område hvor du har en "sterk sak".
* Autofornyelsen: Det er MULIG å vinne også her, spesielt siden det har blitt avsagt en dom i Tingretten. Men før denne dommen tok ihvertfall Forliksrådet mer hensyn til firmaets kontrakter enn til klagerne.

Hvis du har bestredet regninga har ikke firmaet noe krav mot deg før de har fått dom/forlik i Forliksrådet. Partene kan også ta initiativ til at saker skal føres i retten istedenfor i Forliksrådet - "Jeg foretrekker å få denne saken ført for retten". En rettsak koster betydelig mer enn en forlikssak når det gjelder saksomkostninger.

Dom eller forlik i Forliksrådet eller rettsak er den eneste offisielle bekreftelsen på at firmaet har et gyldig krav mot deg - hvis du har bestredet regninga. De kan ikke kreve inn pengene før de har fått slik bekreftelse.

--------
At Oslo er verneting for firmaet er altså ikke noen hindring - det holder med å sende en skriftlig fremstilling. Du kan til og med ta betalt for arbeidet med å skrive en fremstilling hvis du vinner - etter bestemte satser (kreve at motparten dekker dine saksomkostninger).
 

Mortenxx

Medlem
Kataloghaier bondefanger kunder[url] i VG-nett var interessant. Før denne dommen fikk firmaet medhold i 154 av 164 saker i Forliksrådet, men dette kommer til å snu seg dramatisk. Dessverre antar jeg at firmaet vil endre noe på taktikken slik at de igjen får medhold i Forliksrådet.

Forliksrådet plikter å ta hensyn til dommer som er avsagt i rettsinstanser som har høyere rangordning enn dem selv, altså hvis en overordnet rettsinstans har "overkjørt" en av deres egne avgjørelser.

Saken dreier seg om at selger har solgt et 6 måneders "prøveabonnement" som skulle utløpe automatisk, men hvor kontrakten sier at abonnementet må sies opp. Selger har altså bevisst villedet kunden om betingelsene.

I Forliksrådets avgjørelse ble det tatt mer hensyn til at begge partene var profesjonelle aktører, og at slike har plikt til å sette seg inn i vilkår i kontrakter. Firmaer har et noe dårligere vern enn forbrukere mot villedende markedsføring, men selv forbrukere risikerer å tape en forlikssak hvis de ikke leser kontrakter de inngår. Forliksrådet tok altså mest hensyn til partenes skriftlige dokumentasjon, mens Tingretten også la vekt på partenes forklaringer.

Jeg gjetter på at Forliksrådet har forholdt seg til sine egne avgjørelser i tidligere saker når de har behandlet disse sakene, at de har brukt sine egne saker som rettspraksis ("råmodell" for etterfølgende avgjørelser).

Sært firma?
Finnalle.no har temmelig sære betingelser, og dette er i seg selv en grunn til å styre unna dette firmaet. Såvidt jeg kan skjønne lover de langt mer enn de klarer å levere, f.eks. at løfter om bedre søkeresultater bare er tomme løfter. Avtalene er også lite fordelaktige for kunder, bl.a. på at tvistemål skal løses i Oslo. Betingelsen ser ut til å være mer til fordel for firmaet enn for kundene.

Det er stort sett samme historien som går igjen i alle tilfellene:
* Selger lover masse, og nevner lite om betingelser.
* Kontrakten har helt andre betingelser enn selgeren har gitt inntrykk av. Kundene føler at firmaet har "skjult" eller "kamuflert" betingelser i kontrakten.
* Kunder som klager blir møtt av kontraktbetingelsene, eier/leder av firmaet velger altså å støtte den useriøse selgeren.
* Eier/leder av firmaet velger konsekvent å skylde på kundene, f.eks. at de har "hukommelsessvikt" når det gjelder hva som ble avtalt.
* Klager til Forliksrådet fører heller ikke frem, siden de tar mest hensyn til skriftlige avtaler - "profesjonelle aktører har selvstendig plikt til å sjekke betingelser".

Her er det egentlig eieren/lederen av finnalle.no som er det store problemet, og som etterhvert vil kjøre dette firmaet i grøfta - pga. haugetalls av misfornøyde kunder. Kunder som sjekker på nettet vil finne ut at firmaet er omtrent håpløst å forholde seg til i tvister, f.eks. fordi eieren velger å støtte useriøs selger fremfor å innrømme forhold. Du har høy sjanse for å føle at du har blitt lurt hvis du inngår avtale med dem. Avtaler med finnalle.no har en lei tendens til å ende opp i en haug av frustrasjoner.

Finnalle.no ser ut til ensidig å legge skylden på kundene hvis de er misfornøyd, f.eks. ved at kundene ikke skal ha forstått avtalen de har inngått? Normalt ville det vel antagelig lønt seg om klager fra kunder hadde blitt løst med minnelige ordninger.

"Svartelisting"
Jeg hadde valgt å "svarteliste" både eieren og firmaet, det vil altså si at jeg for evig og alltid hadde styrt unna eierens nåværende og fremtidige firmaer. Han vil etterhvert få et veldig "smalt marked" hvis folk styrer unna, ihvertfall hvis de deler grunnene til å styre unna med andre.

NB. Jeg kjenner ikke firmaet bortsett fra det som har blitt referert i denne tråden og i linker. Det kan jo hende at noen er fornøyd med firmaet også (bortsett fra eieren selv). Såvidt jeg husker HAR finnalle.no dukket opp på noen få Google-søk jeg har gjort, men jeg har aldri brukt tjenesten til å søke etter noe. Firmaet er forresten velkommen til å kommentere saken hvis de har noe å tilføye, siden jeg bare har sjekket ting overfladisk og fra 1 synsvinkel.

"Tulletelefoner"?
Slike henvendelser koster også deg tid og penger, omtrent like mye som det koster motstanderen. Du kommer sikkert til å gå lei av det temmelig fort også, når du går tom for nye ideer.

Det mest effektive er trolig bare å tette igjen pengekrana som best du kan - kortsiktig og langsiktig. Det vil altså si at du bør si opp avtalen. Hvis du ikke har betalt regninga enda bør du ihvertfall protestere på "oppgraderingen" fra 2000 til 4000 kroner, men her kjenner ikke jeg til avtalen din.
 

Nutz

Med lem
Viktig å henge ut de "allment kjent" bondefangerne..
Når de nesten uten unntak går på "nyregistrerte", så kan man heller ikke forvente at dette er drevene business-folk og har antenner for sleipe svindlere..

Gjelder bare å holde seg oppdatert, men hvis man ikke sjekker "ryktet" på nettet først før man gjør en "handel", så hjelper det lite, bortsett fra at man føler seg som en komplett idiot..
 
Topp