Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Finnes det enkle, ferdige affiliatesystem?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg skal gjøre et samarbeid med en nettbutikk som selger varer i samme nisje som en av nettsidene mine hvor jeg får x antall % av hvert salg generert fra min side. Siden denne nettbutikken ikke er medlem hos TD eller andre affiliateselskaper, trenger vi å finne en måte å registere salg via min nettside på.

Det må være et system hvor begge kan følge med på antall salg, salgssum etc på. Det er vel ikke veldig vanskelig å lage en "ref=XXX" på linkene fra min side og inn til nettbutikken, men det må da registeres et sted som begge har tilgang til.

Denne nettbutikken vil sikkert ikke gi meg tilgang til deres admindel og jeg må jo på en eller annen måte kunne følge med på antall klikk/visninger/salg selv slik at jeg vet at de ikke lurer meg.

Finnes det noe slikt som kan brukes eller må det lages fra scratch?
 

Handyhost

Medlem
Dere bør nok bruke nettbutikkens eget affiliate system dersom den har det. Noe annet tror jeg koster mere enn det smaker..

Man kan evt lage et proxy script ut fra din side slik at du enkelt ser hvor mange som klikker seg videre til butikken fra din side. Linken ut vil da være noe slikt som dinwebside.no/out.php?id=noeunikt du kan da lagre et enkelt lite script som lagrer tidspunkt, ip linkid som ble brukt etc. Du kan da se på antall unike utgående klikk og sammenligne dette med antall salg. Du vil da kunne se om konveringsprosenten virker fornuftig. Anslår at dette vil være en 2-3 timers programmeringsjobb.

Søkte litt på nettet og dette kan kanskje være en lignende løsning som eksisterer i dag: Tracking Outbound / Affiliate Links with getClicky ? Yoast

Det enkleste vil være å lage noe selv. Da får man det slik man vil ha det :)
 

spikre

peterhamre.no
Det enkleste er å bruke trackingen i Analytics -> Konverteringer -> Kilder (Under "netthandel" finnes total omsetning en kilde har generert - dette kan være utgangspunkt for din provisjonsberegning.
Merk:
- Cookie kan bli overskrevet om kunden kommer tilbake gjennom en annen kilde
- Du får tilgang til all data i Analytics, ikke bare det du faktisk har behov for innsyn i

Husk at mange mindre nettbutikker mottar ordre per telefon/epost. Disse ordrene vil du ikke få provisjon av - men det gjelder naturligvis uansett affløsning.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Dette trenger jo ikke å være noen avansert, det eneste vi egentlig trenger er å se antall visninger, klikk, salg og summen på hvert salg. Har sendt mail til de som har laget nettbutikken, så får jeg se om de har noe slikt som kan brukes.

Spikre: er det ikke mulig at man kan gi andre tilgang til Analytics, men spesifisere hva de skal kunne se?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Se der ja. :)

Har ikke sjekket den siden, men sjekket et par andre steder og prøvde å Google litt, uten hell. Men skal se om jeg ikke finner noe her om leverandøren av nettbutikken ikke har noe.

Men om noen har erfaringer med slike script, er det bare å hyle ut, så jeg vet hva jeg burde satse på og ikke.
 
Topp