Kjapp og trygg hosting for Wordpress

FinnFirma.no

Det er utrolig mange innen den bransjen der, tror det minst er et femtitalls forskjellige bedriftkatalogtjenester rundt omkring. Men ræva holdninger og lureri skjer nok kun hos de mindre. Alle de store (Gule Sider, 1881 og, selvfølgelig, Sesam, m.f.) oppfører seg nok, selvfølgelig med enkelte unntak, skikkelig.

Nå har jeg ikke sett episoden du sikter til, men. Antar det har med selgerløgn å gjøre? ;)
 

Fredrik

Medlem
Min oppriktige mening er at ALLE som driver katalog business, gulesider, 1881 samt kvasir (ikke katalog forsåvidt) er noen svindlere. De selger luft rett og slett. Kvasir skulle ha 70 000.- for en oppføring med noen søkeord per år (fastpris). Nøyaktig det samme (omtrent) med adwords i google har kostet meg 72 000 de siste 12 måneder.i forhold til trafikken til kvasir samt trafikken til google trenger man ikke være geni for å skjønne sammenhengen.

Jeg har også kjørt en test annonse på gulesider samt 1881 i over 6 måneder. Nå husker jeg ikke eksakt men jeg tror jeg hadde under 100 klikk til sammen på begge to målt med analytics for den gitte perioden.

Tror dere ikke på faen at selgere for begge selskaper har kontaktet meg 4 ganger og påstått at trafikken de har sendt meg i den gitte perioden har vært på over 700 besøkende hos den ene samt over 1100 hos den andre. Idiotisk som jeg er glemte jeg å be om å få dette skriftlig sendt per mail feks. Neste gang en av de ringer (og ja det kommer til å skje) skal jeg be om å få det oversendt så skal jeg vurdere å gå til anmeldelse på grunn av regelrett svindel.
 

peterandrej

pensjonert moderator
finnfirma har ikke ringt meg i det siste - men folka til gul dot no er innmari ivrige.

Men så episoden i kveld, og reagerte litt på at de "garanterte" plasseringer i googles SERP. Det kan jo ingen gjøre. Ikke engang Google. Mye man kan gjøre med SEO, men noen eksakt vitenskap er det jo langt ifra. Ikke misforstå: SEOselskaper gjør mye bra arbeid, men du kan ikke "betale" deg til første plass på søkefrasen "britney spears" i løpet av 4 uker.

Gul dot no er langt mer ivrige enn finnfirma overfor meg iallfall. De er vel samme ulla. Selgeren, en 70år gammel kjerring, fortalte at "5000 kr for å komme på internett - det er da billig??"

Joda. Svært billig.
 
Gul dot no er langt mer ivrige enn finnfirma overfor meg iallfall. De er vel samme ulla. Selgeren, en 70år gammel kjerring, fortalte at "5000 kr for å komme på internett - det er da billig??"

Haha, ser for meg at dette nok er et callcenter - og da en helt tilfeldig dame som jobber på det callcenteret uten egentlig å ha peiling i det hele tatt og bare fått et par timers opplæring osv. Morsomt :)

Kvasir, Gulesider og liknende store sider synes jeg det er helt OK å bruke pengene på, dersom man har dem. Selv om kanskje Adwords gir mer trafikk, kan trafikken fra slike større sider ofte være av god kvalitet. Dessuten, både Kvasir og Gulesider er jo som på en måte er godt innarbeidet, særlig blant den eldre og kjøpesterk garde.

Men hva med Nettkatalogen.no (gjelder også et par andre kataloger)? De topper jo Google på omtrent alle søkeord. Finnfirma derimot, ser jeg heller sjeldent i søkeresultatene...
 

peterandrej

pensjonert moderator
etter min mening skal du ha en kundegruppe på 65+ før du i det hele tatt vurderer kataloger til titusenvis av kroner. Jeg vet ikke om eneste 30-åring som bruker telefonkatalogen. Men bestemor bruker den.

Og jeg tipper, hvis bestemor hadde visst hva internett var for noe, så hadde hun nok brukt gule sider til "alt".

Men det er jo ikke dette som er poenget. Poenget er at disse firmaene, og da særlig finnfirma, tydeligvis lurer og svindler folk - og da særlig nyetablerte ENKs. Det er ikke lett å lure Statoilhydro, som jo har egen juridisk avdeling. men det er dritlett å lure karins symaskindeler ENK.
 

R@ge

Kverulant
Det mest fantastiske med FinnFirma er at de ikke registrerer at de har snakket med deg før...

De har i hvert fall ringt meg 8 ganger nå og sist gang kalte jeg dama noen ting som ville fått ei nigeiansk gate prostituert til å høres ut som ei prinsesse i forhold..
 

kongen

kongemedlem
Ser på TV2 hjelper deg at FinnFirma.no blir slaktet der. Noen her som har peiling på det firmaet? Hvis det som blir sagt der stemmer så er de noen skikkelige kjeltringer. Er det slik katalogbransjen i Norge er?

Har ikke sett episoden, men du bør ikke ta TV2 Hjelper deg spesielt seriøst. Slike program kan ofte kalles "scam" i seg selv, da de går inn med *intensjonen* å vise "sjokkerende" historier for betaling.

Slik gjør de det: De har et sendeskjema, og de MÅ fylle opp med reportasjer/stoff/historier.

Og hva gjør de da?

De leter etter *negative* historier. De bruker all sin tid på å finne *negative* ting og tang som de kan fylle opp sitt sendeskjema med slik at de selv får betalt.

Dette er personer som leter etter lodotter på verdens reneste gulv, slik at de kan fortelle at dette er verdens mest skittne gulv. Dette er personer som leter etter étt gult gresstrå på verdens fineste gressplen for å fortelle deg at dette er verdens styggeste gressplen. Og i sine "sanne" historier fokuserer de på den ene lodotten og det ene gule gresstrået for å fylle opp sendeskjemaet med en *sjokkerende* historie.

Det eneste *bra* med TV2 Hjelper deg er testene de utfører. Disse kan jeg faktisk få nytte av. F.eks hvis jeg skal kjøpe meg et kamera, da vil jeg vite hvilke kamera som er *bra* (har aldri nytte av å vite hvilket kamera som er dårlig). Hvis jeg ønsker å kjøpe meg en kortstokk, da vil jeg vite hvilken kortstokk som er *bra* (ikke hvilken kortstokk som er dårlig).

Så om denne *historien* om FinnFirma er sann eller bare for å fylle opp sendeskjemaet sitt med en ny "sjokkerende" historie er noe du nesten må finne ut av selv, men jeg har i allefall sluttet å høre på advarsler fra disse folkene i TV2...

Hvorfor hadde ikke TV2 Hjelper deg en *historie* om hvilket katalogselskap du faktisk *bør* bruke..?
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Så om denne *historien* om FinnFirma er sann eller bare for å fylle opp sendeskjemaet sitt med en ny "sjokkerende" historie er noe du nesten må finne ut av selv, men jeg har i allefall sluttet å høre på advarsler fra disse folkene i TV2...

Det er jo mulig å bruke 2 minutter på et google søk for å se om man finner noe negativt om finnfirma, istedet for å bruke 10 minutter på å forfatte en post om hvor dårlige TV2 hjelperdeg er..
 

kongen

kongemedlem
Det er jo mulig å bruke 2 minutter på et google søk for å se om man finner noe negativt om finnfirma, istedet for å bruke 10 minutter på å forfatte en post om hvor dårlige TV2 hjelperdeg er..

Poenget mitt er at historier fra TV2 hjelper deg er ofte vinklet slik at de oppnår flest mulig seere og mest mulig penger. Det er ingenting annet enn penger/inntekter/lønn som driver eierne og folkene som jobber i dette programmet.

At de "glemmer" å ta med essesnsielle fakta slik at historiene blir ekstra sjokkerende er noe både aviser (spesielt VG og Dagbladet) og slike tv programmer ofte gjør.

Et mer passende navn på programmet kunne vært TV2 advarer deg...
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Poenget mitt er at historier fra TV2 hjelper deg er ofte vinklet slik at de oppnår flest mulig seere og mest mulig penger.

Poenget med denne tråden er å gjøre folk oppmerksomme på finnfirma, bedrifter som opererer i samme bransje og hvordan de går frem for å skaffe seg kunder.

Om du ønsker deg en tråd hvor du forklarer hvordan TV2hjelper deg opererer kan du kanskje starte en ny? :)
 

testdriver

Ha det bra..
finn alle dot no er utrolig sleipe. Deres approach er å vise et søkeeksempel på Google: "ford dekk". Da dukker en av deres sider opp. Så spurte de om jeg ville likt å vært øverst på Google på mine søkeord (han nevnte spesifikt hvilke nøkkelord)... Lykke til, tenkte jeg, men de pushet videre.

Senere i samtalen finner jeg ut at de allerede har signert andre firmaer med mine nøkkelord - ergo var det bare løgn at jeg skulle havne øverst på Google (som ventet) - dette visste de hele tiden samtidig som de pushet med dette som argument.

Selgeren kalte meg frekk da jeg konfronterte dem. I tillegg påstod dem at de hadde X ant søk på et nøkkelord i mnd i deres søkemotor. Jeg fant ut at dette tilsvarte 75% av ordets søkevolum i Google. Så det var også sannsynligvis en løgn.

Og selgerene kan ikke SEO-uttrykk engang.

Legg på røret før de ødelegger dagen din.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Poenget mitt er at historier fra TV2 hjelper deg er ofte vinklet slik at de oppnår flest mulig seere og mest mulig penger. Det er ingenting annet enn penger/inntekter/lønn som driver eierne og folkene som jobber i dette programmet.

I motsetning til bedriftene som omtales i programmet, som jo stort sett driver ut i fra hensynet til det beste for menneskeheten og samfunnet - og ikke bryr seg det støtt om penger/inntekter eller lønn.

Forøvrig, hva er greia, Kongen? Jobber du i finnfirma.no? Eller har du blitt omtalt i programmet?
 
Topp