Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fjerne mose og løvetann fra plen

kongen

kongemedlem
Hva er ditt beste tips til å *permanent* fjerne all mose og løvetann fra plenen, uten å skade gresset.
 

adeneo

Medlem
Som ovenfor, når gresset får nok gjødsel og optimale forhold vil det fortrenge mose og ugress.

Dersom det er mye mose og ugress nå, kan du gjødsle med Bayers Stroller Plus+ T-Kombi, og det meste av ugresset og mosen vil dø i løpet av tre-fire uker.
Ikke rak død mose og ugress utover, men la det forsvinne av seg selv etterhvert som gresset tar over.

Deretter gjødsler du plenen hver måned med Super Gramino i sommermånedene, og klipper minst tre ganger i uken.

Man får dessverre sjeldent perfekt plen uten litt arbeid og kostnader.

Topping med sand og "extra green" gressfrø, vertikalskjæring, lufting osv. hører med.
Klipping gjøres fortrinnsvis med en sylinderklipper, robot er også et godt alternativt, men det viktigste er at plenen klippes ofte, og at man kun klipper litt av gangen.

Lengden bør være rundt 2 centimeter med sylinderklipper, og rundt 4 centimeter med andre typer klippere. Om høsten lar man den gro noen centimeter ekstra før kulden setter inn.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Du kan gjødsle, men forbered deg på å klippe 3x så ofte. Nei, jeg overdriver ikke.

Jeg kjøpte RoundUp (den skikkelige varianten, ikke den vi dødelige får kjøpt) av en bekjent og det tar livet av alt. Man må være bonde, eller ha en eller annen lisens eller noe sånt for å få kjøpt den, men den funker!
 

kongen

kongemedlem
Takk for svar :)

Hvordan fjerner man løvetann og ugress fra gårdsplassen som består av grus / singel? Uansett hva det sparyes med så vil det ikke forsvinne. Det er overalt så det går ikke an å plukke opp alt med roten.
 
På grus/singel kan du bruke en blanding av 32% eddiksyre, såpe og salt. Det tar knekken på det meste. Vi pleier å blande et par liter med eddiksyre, et par kilo salt, et par desiliter grønnsåpe og rundt åtte-ni liter med vann. Helst varmt vann. Eddiken og saltet dreper plantene (med rot og det hele), såpen gjør at den kleber seg fast, og jo varmere vann jo bedre effekt. Både "miljøvennlig", billig og enkelt. Har noen "før og etter"-bilder her, skal se om jeg finner dem ....
 
Topp