Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Flygeblader på bilvinduer og i postkasser - lovlig?

Tenkte å prøve noe jeg ikke har prøvd enda, nemlig flygeblader. Har googlet, men finner ikke ut om det er lovlig eller ei. Vil tro det hadde vært en del info om det om det var ulovlig, siden jeg ikke akkurat er den første som har fått denne ideen, men det er jo litt dumt å bare hoppe ut i det og så får jeg både klager, bøter for forsøpling og whatnot. :rolleyes:

Tipper det er lovlig, men dette gjelder kanskje først og fremst å dele ut til folk på gata. Jeg tenker å legge lapper på frontruta på biler og å putte lapper i postkasser.

Innspill?
 

Steve Cash

Medlem
Jeg vet heller ikke, men jeg tviler på at det er ulovlig. Men er det god reklame? Uten å ha en eneste undersøkelse til støtte for mitt syn tror jeg de fleste synes at det er irriterende å finne en lapp på frontruta. (Hjertet slår alltid litt raskere inntil jeg finner ut at det likevel ikke er et parkeringsgebyr.) Og reklame som virker irriterende selger ikke.

Men, det vil være interessant å høre fra noen på forumet som har prøvd det, og som kan fortelle om de har opplevd økt salg som følge av en slik kampanje. Hvis svaret er ja er jeg villig til å justere min oppfatning.
 

PIP

Medlem
Det er med flyers som det er med alt annet. Bransje, målgruppe, budskap, design, typografi, geografisk lokasjon osv... er avgjørende. Har laget mye flyers til utelivsbransjen og til events som fotoutstillinger, kunstutstillinger, MC-Show, MonsterTrucks...osv. og det er typiske ting hvor dette funker. Du kan stå på gata og plukke ut potensielle besøkende ut fra alder, kjønn, familie eller ikke, osv osv...

Så det spørs hva du skal "selge inn" ved hjelp av disse flyvebladene. ;) Jeg tror ikke det hjelper nevneverdig å selge inn webdesign-tjenester med flyveblad på Karl Johan.
 
Man må vel treffe med bransje og målgruppe, ja.. :) Men jeg tenker også litt som så at, avhengig av bransje, så MÅ man ikke umiddelbart treffe rett på målgruppen? Å opplyse så mange som mulig kan jo være del av en slags lokal merkevarebygging? Men er vel enkelte bransjer som ganske enkelt er såpass uinteressant for de fleste at det er bortkasta uansett, ja. Webdesign feks.. :rolleyes:
 

Tony J

Alle skal få
Vil tro at de som driver med bilvask kanskje kan få noen kunder ved å legge flyers på skitne biler :p
 

NilsF

Medlem
Du spurter av gårde fra jobben og kaster deg inn i bilen, for å rekke å hente barna i barnehagen, eller for å nå en annen viktig avtale. Akkurat i det du har satt deg i bilen, ser du papirlappen på frontruten, arghh!!

Dette må være viktig tenker du, dvs. at noen bør ha hatt svært gode grunner før dem tillot seg å løfte på din vindusvisker, dvs. fikle med din bil, for å klemme fast en lapp med en beskjed, noe som er kanskje en enda større og verre inngripen i ditt privatliv enn å sende deg SMS-reklame på kveldstid.

For i det hele tatt å ha lov til å legge ut på veien, er du nødt til å gå ut av bilen igjen for å fjerne lappen, noe du egentlig ikke har tid til. Og så oppdager du til din store forargelse at denne inngripen i ditt privatliv, skyldes en kynisk og hensynsløs selger som er villig til å forsøple biler og gater, samt stjele av din tid, bare for å reklamere for noe verdiløst juggel og krimskrams i håp om egen vinning.

Aldri i verden om du vil kjøpe noe som helst fra den drittsekken! Du kjenner raseriet stiger, og selv den ellers så sindige deg, føler et øyeblikk en så intens lyst til å slå vedkommende rett ned, at du som det godhjertede mennesket du er innerst inne, er glad på hans vegne for at han ikke er å se. Dessuten er du nødt til å haste videre, så "oppgjøret" blir utsatt på ubestemt tid.


Det at selv ikke bilforretninger normalt praktiserer å legge flyveblader på fremmede biler, selv om det som annonseres er veldig bilrelatert, det er det sannsynligvis gode grunner for...

Opplevelsen av å motta denne typen reklame, vil kanskje føles bedre hvis det er serveringsstedet rett ved parkeringsplassen som i helgen eller i ferietiden legger ut invitasjon til rekeaften til sterkt subsidierte og svært hyggelige priser, ja reklame for det som nærmest er som en gave å regne.

Mottakerens opplevelse er en side av saken. En annen side er at svært mange parkeringsplasser er private, enten det nå er parkering mot betaling, på plasser administrert av et parkeringsselskap, eller gratis parkering ved et kjøpesenter. Da kan ikke hvem som helst ta seg inn på det private området for å legge ut reklame, uten etter avtale med grunneier, leietaker, eller den som noen av disse måtte ha bemyndiget til å treffe avgjørelser i slike saker.
 
Sist redigert:

NilsF

Medlem
Videre så kan lokale politivedtekter ha nedfelt forbud mot å spre reklame på parkerte kjøretøy.

Brøt forbud mot reklame i Ski

Ifølge de lokale politivedtektene for Ski kommune er det forbudt å spre opprop, reklame og lignende ved å etterlate seg slikt materiell på parkerte kjøretøy. Forbudet gjelder på, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted.
Les mer
 
Skal jeg droppe det fordi en og annen har problemer med sinnet sitt? Hehe de må jo gå fullstendig bananas når de ser reklamer i aviser, på tv etc.. :rolleyes:

Dog var det et par gode poenger der, i alle fall nok til å revurdere ideen.
 

Steve Cash

Medlem
Å dele ut reklame på torget til dem vil ta i mot syns jeg er greit. Reklame på bilruta har jeg nesten samme forhold til som NilsF. Bilen min var skikkelig møkkete på lørdag, og den dagen lå et det en reklame for et bilvaskefirma under vindusviskeren da jeg kom ut fra en butikk. Likevel ble jeg ikke glad, jeg kastet den rett og slett, og jeg husker ikke engang hvilket firma det gjaldt, jeg kommer nok aldri til å bestille noe der. Jeg tror fortsatt at dette er mest til irritasjon. (Jeg kastet det i alle fall i en søppelbøtte i nærheten, damen i bilen ved siden av la det rett og slett bakken og kjørte, så det med forsøplig er også et lite tilleggspoeng.)
 
Sist redigert:
Meh.. Dumt å irritere folk for mye ja. Men jeg reagerer ikke på samme måte på sånn reklame sjøl, jeg syns det kan være greit med info om saker og ting, egentlig.

Men må vel finne på noe lurt sånn at folk ikke blir så sinna.. :)
 

picxx

Well-Known Member
Salg for "carsnapper" i vindusruta burde virke godt.
Virker på samme måte som den gode gamle rottefella.
Når det kommer en for å dele ut reklame, eller en parkeringsvakt for den saks skyld, snapper den til og fangsten er sikret.
Selger man noe annet enn akkurat dette produktet tror jeg konverteringsraten er omtrent den samme som om man bare henger lappene rett utenfor kaia, eller på innsiden av søppelspannet.
 
Kommer kanskje litt an på produktet som selges?

Selv gjorde vi et sånt stunt i et renholdsfirma jeg jobbet i en gang, og det ga faktisk rimelig godt resultat. Fikk en 10-15 engangsjobber + et par faste oppdrag, og da delte vi vel ut rundt en tusen flyers hvis jeg ikke husker helt feil ...
 
Topp