Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Flytte produksjonen hjem fra Kina til Norge..?

pleb

Medlem
Hei,

jeg er masterstudent i Beijing og har som en del av studiet mitt valgt å skrive en masteroppgave om produksjonsbedrifter som har bedrevet "backshoring" fra Kina til Skandinavia.

Er det noen her på forumet som har noen kontaktpersoner eller som har gjort dette selv? I så fall skulle jeg hatt dem til å svare på noen korte spørsmål.

Dusør utloves virkelig. Har sendt mail til XX antall bedrifter som jeg har funnet via avisartikler uten å få svar.
 

UN 1950

Member
Har du kontaktet bedriften Globus i Ringsaker? Dem begynte å produsere lokalt igjen og sparte både tid og penger etter å ha fått ny innsikt i produksjonsforløpet.

Man mister fort oversikten ved å outsource, og som dem fikk erfare, teknologien endrer seg så fort at produksjonen stadig blir mer lønnsom.

Har du prøvd å ringe bedriften? E-post er overdrevet i arbeidslivet, det kommer ofte så mye irrelevant. Ta heller en telefon og forklar hva du er ute etter, tror du får mye bedre respons da.
 
Sist redigert:

pleb

Medlem
Hei, takk for svar, UN. Jeg har sett på Globus allerede, men de (i hvert fall i følge denne Aftenposten-artikkelen) hadde dessverre produksjonsbase i Baltikum. Masteroppgaven min er "Skandinavia+Kina"-spesifisert, noe som gjør at jeg trenger nordiske bedrifter som har flyttet hjem fra Kina.

De to norske jeg har kontaktet er Plasto og Volvo (Raufoss Technology). I tillegg har jeg mailet "en haug" med svenske og danske...

Hadde vært utrolig givende om noen hadde noen kontakter. Som du sier: et veldig hett emne om dagen nå som lønningene i Kina øker og effektiviteten bedres her hjemme ved at teknologien endrer seg .
 

UN 1950

Member
Aha, jeg visste dem hadde produsert i et lavkostland- dro raske slutninger til Kina med en gang. (Beklager :p )

Jeg kjenner en som har jobbet for Raufoss Technology, kan sikkert hoste opp en kontaktperson hvis du evt. Skulle slite med det.