Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Flytte produksjonen hjem fra Kina til Norge..?

pleb

Medlem
Hei,

jeg er masterstudent i Beijing og har som en del av studiet mitt valgt å skrive en masteroppgave om produksjonsbedrifter som har bedrevet "backshoring" fra Kina til Skandinavia.

Er det noen her på forumet som har noen kontaktpersoner eller som har gjort dette selv? I så fall skulle jeg hatt dem til å svare på noen korte spørsmål.

Dusør utloves virkelig. Har sendt mail til XX antall bedrifter som jeg har funnet via avisartikler uten å få svar.
 

UN 1950

Member
Har du kontaktet bedriften Globus i Ringsaker? Dem begynte å produsere lokalt igjen og sparte både tid og penger etter å ha fått ny innsikt i produksjonsforløpet.

Man mister fort oversikten ved å outsource, og som dem fikk erfare, teknologien endrer seg så fort at produksjonen stadig blir mer lønnsom.

Har du prøvd å ringe bedriften? E-post er overdrevet i arbeidslivet, det kommer ofte så mye irrelevant. Ta heller en telefon og forklar hva du er ute etter, tror du får mye bedre respons da.
 
Sist redigert:

pleb

Medlem
Hei, takk for svar, UN. Jeg har sett på Globus allerede, men de (i hvert fall i følge denne Aftenposten-artikkelen) hadde dessverre produksjonsbase i Baltikum. Masteroppgaven min er "Skandinavia+Kina"-spesifisert, noe som gjør at jeg trenger nordiske bedrifter som har flyttet hjem fra Kina.

De to norske jeg har kontaktet er Plasto og Volvo (Raufoss Technology). I tillegg har jeg mailet "en haug" med svenske og danske...

Hadde vært utrolig givende om noen hadde noen kontakter. Som du sier: et veldig hett emne om dagen nå som lønningene i Kina øker og effektiviteten bedres her hjemme ved at teknologien endrer seg .
 

UN 1950

Member
Aha, jeg visste dem hadde produsert i et lavkostland- dro raske slutninger til Kina med en gang. (Beklager :p )

Jeg kjenner en som har jobbet for Raufoss Technology, kan sikkert hoste opp en kontaktperson hvis du evt. Skulle slite med det.

Kjenner dessverre ikke til noen flere bedrifter nå på stående fot.
 

Ole Avranden

utvandret
Har du vurdert å ta kontakt med f.eks Væksthusene i DK? Mulig de kan være behjelpelige med å sette deg i kontakt med noen virksomheter som har hatt en vellykket insourcing.
 

pleb

Medlem
Aha, jeg visste dem hadde produsert i et lavkostland- dro raske slutninger til Kina med en gang. (Beklager :p )

Jeg kjenner en som har jobbet for Raufoss Technology, kan sikkert hoste opp en kontaktperson hvis du evt. Skulle slite med det.

Kjenner dessverre ikke til noen flere bedrifter nå på stående fot.

Null problem - det forstår jeg også. Ja, hvis du hadde hatt en kontaktperson der ville jeg mer enn gjerne tatt det i mot med åpne armer. Helt fantastisk! :) Takk!!


Har du vurdert å ta kontakt med f.eks Væksthusene i DK? Mulig de kan være behjelpelige med å sette deg i kontakt med noen virksomheter som har hatt en vellykket insourcing.

Et godt tips. Skriver til dem i løpet av helgen. Takk! :)
 
Topp