Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fordel å registrere ENK som kunstner?

Atian

Medlem
Meg bekjent er næringskoder kun for statistikk og underholdning for Staten - men har absolutt ingen praksis for deg som næringsdrivende.

Det eneste jeg kan tenke meg er at noen kredittforetak har statistikk for betalingsevnen til bransjer fordelt på ulike næringskoder - og at dette kan slå positivt/negativt ut, uten at de vil innrømme at de bruker statistikk fordelt på bransjekoder for å si noen om generell betalingsevne for ENK...
 

Steve Cash

Medlem
Enig med Atian, næringkoder, også kjent som NACE-koder, brukes vesentlig av Statiskisk sentralbyrå og andre som driver med statisktikk. For det enkelte firma har de liten betydning, bortsett fra at en skal oppgi koden på diverse skjemaer til det offentlige.

Utover det er det vanskelig å gi et godt svar så lenge du ikke ikke nevner hva slags fordeler du tenker på. Jeg tror neppe det er lettere å sjekke damer om en later som en er stor i showbizz ved ut vise fram utskrift fra Brønnnøysundregistrene med NACE-kode 90.011 når en er ute på byen. :D

Mer seriøst, hvis du tenker på skatteregler, offentlige tilskuddsordninger og den slags, så kommer det an på hvilken type virksomhet en faktisk driver, ikke hva en har registrert den som.

Eneste jeg kommer på er at det finnes jo grossister innen forskjellige bransjer, og de selger utstyr til grossistpris, det vil si billigere til detaljister i samme bransje, og det er jo en slags fordel. F.eks. får byggmestre billigere byggevarer enn en forbruker, videreselger en datautstyr får en det billigere osv. osv. Om profesjonelle musikere får billigere utstyr enn hobbymusikere vet jeg ikke, det får andre svare på. Men det er vel riktig å si at å gi seg ut for å være i en bransje en ikke er, er en form for uærlighet eller svindel. Antakelig blir en raskt avslørt også, de forstår nok hvem som virkelig er i bransjen og ikke. Ta ikke dette personlig, jeg har ikke noe grunnlag for å påstå at du planlegger å lure noen, dette var bare et eksempel.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
He he, nei jeg har ikke fått inntrykk av at du driver med lureri på den tiden jeg har hatt profil her.

Etableringskostnadene, hvis en mener registrering hos Brønnøysund, er like fra bransje til bransje, men som hovedregel slipper enkeltpersonforetak med å registrere seg i enhetsregistret, og dermed er det gratis. Selskap (AS, ANS mv.) må også registrere seg i foretaksregistret, og det koster penger. Enkeltpersonforetak må inn i Foretaksregistret hvis en driver salg med innkjøpte varer, eller har mer enn 5 ansatte.

Og så er det noen bransjer som må ha autorisasjoner, der følger det gjerne med et årlig gebyr til det organet som står for godkjenningen. Revisjon og entreprenører med ansvarsrett er eksempler på slike.
 

Dag-Ove Wiik

New Member
Hei alle sammen. De mange lurer på er i forhold til MVA. Jeg er regnskapsfører. I dag var jeg i kontakt med en potensiell kunde som driver med tatovering. de hadde fått med seg en tattovør som fikk krav om å refundere mva pga. at firmaet var registrert som aksjeselskap. jeg har også andre kunder som driver as med både avgiftsfritt salg, og avgiftspliktig. Noen tror at kunstneren må selge selv, men det er også feil. Hvem som helst kan selge for kunstneren. Se utklipp;
MERVERDIAVGIFT FOR KUNSTNERE OM MERVERDIAVGIFT Næringsdrivende som har avgiftspliktig omsetning på mer enn kr 50 000 pr år er det en ubetinget plikt å registrere seg i merverdiavgiftsregisteret. SPESIELT OM KUNST Det følger av merverdiavgiftsloven at det skal betales avgift av all omsetning av varer og tjenester som ikke er spesielt unntatt fra loven. Det er gitt unntak for omsetning av visse varer og tjenester innenfor kunst og kulturområdet. Loven unntar omsetning av kunstverk direkte fra kunstneren, omsetning ved mellommann og formidling av kunstverk fra opphavsmannen. Begrepet kunstverk, unntatt fra loven er videre avgrenset i Finansdepartementets forskrift av 22. august 1997 (nr. 108). Lovverket differensierer mellom kunstverk av kommersiell karakter og kunstverk (avgrenset i Finansdepartementets forskrift av 22. august 1997 (nr. 108). Kunstverk – er ikke pålagt mva. Kunstverk av kommersiell karakter – er pålagt mva. KUNSTVERK Omsetning av kunstverk (avgrenset) er IKKE avgiftspliktig Begrepet «kunstverk» er definert i merverdiavgiftsforskriften § 1-3-2, og videre utdypet i merverdiavgiftshåndboken som følger: Malerier, tegninger og pasteller utført helt for hånd samt collager (materialbilder) og lignende Originale stikk, avtrykk og litografier Originale skulpturer og statuer, uansett materiale Billedvev – originale, nummererte og signerte gobelinvevde veggtepper. Avgiftsunntaket for kunstverk omfatter bare originale kunstverk.

Selvfølgelig er det da viktig å ikke trekke av mva på de tingene som er kjøpt inn for avgiftsfritt salg.

Egentlig helt uproblematisk om; hold tungen rett i munnen.
 
Topp