Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Formuekatt på aksjer

peterandrej

pensjonert moderator
er det ikke bare utbytte du betaler skatt av da? eller gravser staten til seg for verdien også. Fint for de som har aksjer i hurtigruten da..
 

Bjørnar

Gründer
antar det er en forskjell på utbytteskatt og formueskatt, peterandrej.

jeg må muligens slutte å skrive på forumer så seint, for det kan se ut som jeg bommer en del for tiden :-/
 

sKrud

Meget sliten student
Det er både skatt på formuer og utbytter..;) 28% på utbytte...
Aksjer, grunnfondsbevis og andeler i norske og utenlandske selskaper og sammenslutninger som er eget skattesubjekt, er som hovedregel skattepliktig formue hos de eiere som etter de generelle regler er pliktig til å betale formuesskatt. Dette gjelder også aksjer mv. i selskaper og sammenslutninger som er fritatt for skattlegging

Å til brukernavn sitt opprinnelige spørsmål:
Aksjer i børsnoterte selskaper verdsettes ved formuesligningen i alminnelighet til 85 % av kursverdien 1. januar i ligningsåret, se sktl. § 4‑12 (1).
 

Bartender

New Member
Aksjer du ikke har realisert gevinst/tap på i 2008 er kun formueskatt på (Om du har formue da...) Tidligere var det slik at verdien i ligningen var 65% av kurs 31. desember, men dette ble for ligningsåret 2007 økt til 85%, og for ligningen 2008 er det ingen rabatt. Med andre ord formuen er 100% av sluttkurs 31.12.2008.

Skal du "Sminke bort" formue nå til dags må du legge pengene i madrassen eller kjøpe fast eiendom hvor det fortsatt er lav ligningsverdi. (Så lenge det varer)

Om du har tradet aksjer på børs for egen regning (privat), får du 28% fradrag av tapet eller 28% skatt på gevinst.

Om du handler aksjer gjennom et "Investerings AS" gjelder andre regler.

Selv sitter jeg som eneaksjonær i eget AS. Her er det resultatet som avgjør verdien i ligningen. Siden aksjene i selskapet ikke handles finnes det selvfølgelig ingen sluttkurser på børs som avgjør verdien.
 
Topp