Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Forskudd skatt og skatt innen ENK

Evers

New Member
Hei

Jeg driver et enkeltmansforetak og er veldig usikker når det kommer til forskudd skatt og betaling av skatt.

Inntekten/overskuddet ligger på 350.000 NOK hver 6 mnd (ca litt over 600.000 i året). Jeg startet og registrerte meg i sommer. Alle pengene jeg har tjent har kommet rett innpå min private konto og jeg fører nøye ned hvor alle pengene kommer fra og holder god orden på det. Men det jeg er usikker på er:

- Hvordan betaler man forskudd skatt? og ca hvor ofte og hvor mye av de pengene jeg har tjent skal jeg betale inn?

- Og hvor mye må jeg betale i skatt (CA...) hvert år når jeg tjener ca 600.000 brutto på mitt ENK hvert år?

Setter veldig stor pris på svar fra noen som kan med dette da jeg synes det er greit å vite hvor mye (% av inntekten) jeg skal legge av til skatt :)

Mvh Evers
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Nei, det er egentlig bare å kontakte kemneren og fortelle at du tjener så og så mye - så vil kemneren sende ut krav om forskuddsskatt 4 ganger i året. Det er ikke verre enn det altså.

Har du ikke gjort dette til nå bør du sette av cash til betaling av restskatten til neste år.

Når det kommer til nivå på skatten så er jo dette umulig å svare på siden dette også avhenger av annen inntekt du har, men rent generelt er skatten ganske høy for enkeltpersonsdrivende. Minsteforedrag kan du bl.a bare glemme (mener jeg å huske).
 

Smbinfo

Medlem
Skatt 2012

Føyer meg etter de svarene over :)

Du kan beregne skatten din her. På linken finner du en forenklet skattekalkulator for 2012. Den tar hensyn lønn både fra en arbeidsgiver og evt overskudd fra enkeltpersonsforetak. Du finner også link til en mere avansert og enda mer nøyaktig kalkulator.

Om du ikke har betalt enda er det aldri for sent å betale ekstra forskuddsskatt.
 
Sist redigert:

Evers

New Member
Føyer meg etter de svarene over :)

Du kan beregne skatten din her. På linken finner du en forenklet skattekalkulator for 2012. Den tar hensyn lønn både fra en arbeidsgiver og evt overskudd fra enkeltpersonsforetak. Du finner også link til en mere avansert og enda mer nøyaktig kalkulator.

Om du ikke har betalt enda er det aldri for sent å betale ekstra forskuddsskatt.

Denne fungerer ikke? får ikke frem noe tall på hvor mye skatt jeg skal betale.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Mitt ENK er ikke mva-pliktig

Bare for å være sikker på at du ikke misforstår på en kjip måte - det er tjenesten/varene du leverer som er av en slik art at det ikke skal være mva på den? F.ex. undervisning? For hvis det er f.ex. ... tjah, webdesign, så vil du heller ikke bli mva-registrert før du faktisk sier fra til skatteetaten at du vil registrere deg.
 

Smbinfo

Medlem
Denne fungerer ikke? får ikke frem noe tall på hvor mye skatt jeg skal betale.

Nå skal den fungere igjen.. si gjerne fra om det har falt ut igjen. Ser ut som det er noe med optimalisering av javascriptfiler i cmssystemet jeg bruker. Ikke helt stø på dette enda:)

Se nederst på siden om den feiler, der er det en link videre til skatteetaten til en mere tungvindt(velger å legge det frem slik) kalkulator;)
 
Topp