Heisann, jeg lurer på om noe kunne være så hjelpsomme å forklare litt inngående om forskuddsskatt.
Har vært på noen kurs/etablererkvelder der de liksom skal ta opp dette, også er det alltid det de ikke får tid til... Så moms, selskapsformer, osv. har jeg en viss greie på nå men skatt er jeg fremdeles litt i tvil om!
Skal sette i gang for fult nå, og tenkte jeg endelig skulle få satt meg ordentlig inn i skatt før jeg roter det ordentlig til for meg (hvis jeg ikke alt har gjort det da). Og siden jeg har fått så god hjelp her før tenkte jeg at dette var plassen å spørre
.
Litt bakgrunnsinfo:
- Startet enkeltmannsforetak i fjor sommer (2011).
- Har ikke kommet ordentlig i gang (derfor er jeg litt treg med skatt).
- Tjente i 2011 12 828,-
- Kostnader i 2011 var 9340,53,-
- Resultat var i 2011 3487,50,-
Noen spørsmål:
Jeg leser i en brosjyre fra skattetaten at; forskuddsskatt skal bergenes ut fra hvor mye overskudd (eller underskudd) du venter i løpet av året.
Vil sette stor pris på svar på disse tingene, samt en forklaring på dette med forskuddsskatt...
Hilsen ei som er ny i spillet og ikke kan alle spillereglene
Har vært på noen kurs/etablererkvelder der de liksom skal ta opp dette, også er det alltid det de ikke får tid til... Så moms, selskapsformer, osv. har jeg en viss greie på nå men skatt er jeg fremdeles litt i tvil om!
Skal sette i gang for fult nå, og tenkte jeg endelig skulle få satt meg ordentlig inn i skatt før jeg roter det ordentlig til for meg (hvis jeg ikke alt har gjort det da). Og siden jeg har fått så god hjelp her før tenkte jeg at dette var plassen å spørre
Litt bakgrunnsinfo:
- Startet enkeltmannsforetak i fjor sommer (2011).
- Har ikke kommet ordentlig i gang (derfor er jeg litt treg med skatt).
- Tjente i 2011 12 828,-
- Kostnader i 2011 var 9340,53,-
- Resultat var i 2011 3487,50,-
Noen spørsmål:
Jeg leser i en brosjyre fra skattetaten at; forskuddsskatt skal bergenes ut fra hvor mye overskudd (eller underskudd) du venter i løpet av året.
- Men hvordan i huleste kan en vite om det sånn i starten, og kan dette justeres i løpet av året?
- Hvordan håndterte dere her dette sånn i starten?
- Og har jeg alt rotet det til siden jeg ikke har meldt fra om det før 2011 var slutt?
Vil sette stor pris på svar på disse tingene, samt en forklaring på dette med forskuddsskatt...
Hilsen ei som er ny i spillet og ikke kan alle spillereglene