Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fortolling av importerte varer på Gardermoen

Nordino

Medlem
Noen som vil tørre å tippe omtrent hvor mye det vil koste å fortolle en pakke på 20 kg sendt fra Argentina som inneholder nøkkelringer, musmatter, penner, ølbrikker etc. til en verdi av rundt 10.000 kr?

Jeg vet at man må betale MVA på dette, i tillegg til toll på tekstil. Det jeg spør om er imidlertid bare selve fortollingsgebyret.
 

Fredrik

Medlem
Det er altså ikke noe fortollingsgebyr men et gebyr til speditør (den som utfører "papirarbeidet"). Det kan være på opptil 1000.- Men tar du dette til som en pakke med UPS eller andre så er dette gebyret som regel bakt inn i prisen. Dette må du dobbelt sjekke. Husk at dersom du tropper opp uten commercial invoice og feks bare har noen dårlige kvitteringer som er vanskelig å forstå for speditør så kanskje det blir vanskeligere. Jeg ville ringt de å sjekket på forhånd.
 

Nordino

Medlem
Takker for informasjonen.

Er imidlertid usikker på hvordan jeg går frem mtp speditør. Dette er noe helt nytt for meg. Har du noen tips til hvem jeg kan kontakte? Søkte på speditør på Google med begrenset hell.

Må jeg betale MVA av varenens verdi + frakt (og evt. toll) + speditøravgift? Eller bare verdi + frakt?
 
Topp