Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Forumtroll, kverulering og negative holdninger paa forumet.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Jeg har merket (og faatt endel klager) paa at det er en god del negative brukere her inne, baade blant medlemmer og mod/admins. Jeg kommer til aa slaa hardere ned paa dette i fremtiden, da jeg oensker at forumet skal vaere et sted for alle. Eksempler paa dette, i tilfelle noen skulle vaere usikker:

- Noen proever aa selge en drittnettside. Vi vet alle at det er en drittnettside og de vil ikke faa prisen de krever, men trenger vi paa liv og doed si det i traaden? Laa de naa bare proeve og selge til blodpris, det er ingen grunn til aa skremme de bort.

- En nybegynner spoer et dumt spoersmaal. "Proev Google" er ikke et svar. Hold da heller kjeft, kom med et sakelig svar eller fin fram paa google for brukeren. Disse holdningene er jeg drittlei av. Selv om du er ekspert paa et omraade og en racer paa Google, saa betyr ikke det at traadstarter er det.

- Folk som ber om noe, enten det er hjelp eller tilbakemeldinger. Har du ikke noe aa tilby, saa hold kjeft. Om traadstarter sier han vil ha tilbakemeldinger paa A, ikke gi tilbakemeldinger paa B. Om du allikevel skulle faa lyst til aa gi tilbakemeldinger paa B fordi du foeler du har noe bra aa bidra med, gjoer det gjerne. Men om traadstarter sier han har det under kontroll og fortsatt oensker tilbakemeldinger paa A, saa hold for guds skyld kjeft om B. Man laerer mer av aa feile, enn man gjoer av aa hore det paa et forum. Og har det noen gang slaatt deg at du kanskje ikke vet saa mye om B som du tror?

- Kverulanter. Det er enkelte brukere paa forumet som er ekstreme paa dette. Om en traad har et tema og TS gir uttrykk om at han ikke er interessert i aa hoere mer om dine meninger, respekter det. Ikke begynn en forbanna diskusjon om hvorfor du har rett og er best. Det er traadstarter som styrer traaden.

- Vil du allikevel diskutere noe som ikke er relevant til tema? Opprett en ny traad, lag en bra overskrift og referer til den traaden du vil diskutere deg ut av. Eller da det over PM saa vi andre slipper aa hoere paa det.

- Moderatorer og administratorer skal ikke kverulere offentlig. Hva ville du trodd om et firma om alle sjefene var uenig? Hold det til vaert eget private forum, ta det over PM eller gi faen. Dette kommer til aa bli sett hardt paa fremover.

- Korte poengloese traader. Jeg merker det er mange som drar traadene i det uendelige med tankeloest prat. Jeg er fristet til aa oeke minimumsgrensen for bokstaver, men frykter det vil lage mer rot. Legg litt mer arbeid i innleggene dine, faa mer ord og linjer ut av de. Kvalitet fremfor kvanitet.

Takk!
 

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
må nesten si at jeg veldig enig i dette.
Har vært her ganske lenge nå men har ikke allverdens med innlegg..
virker som at de "nyere" gjøre dette .. men inlegg som
"Google er din venn *link til google* (dette er kanskje noe jeg liker minst)

Veldig bra at du tok det opp :)
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Ok, jeg kan faktisk være enig i mye av det du forteller over, men får helt klart ett par spørsmålstegn i hodet når jeg leser det også. På en måte ser det jo ut som du mener "kverulere" og det og være uenig, har samme mening, noe det ikke har.

- Moderatorer og administratorer skal ikke kverulere offentlig. Hva ville du trodd om et firma om alle sjefene var uenig? Hold det til vaert eget private forum, ta det over PM eller gi faen. Dette kommer til aa bli sett hardt paa fremover.

Kverulere kan jeg forstå at ikke er spesielt positivt, og da speielt ikke dersom administratorer og moderatorer begynner med dette, men akkurat det og være uenig, er vel faktisk en del av ett diskusjonsforum. Eller?

- Korte poengloese traader. Jeg merker det er mange som drar traadene i det uendelige med tankeloest prat. Jeg er fristet til aa oeke minimumsgrensen for bokstaver, men frykter det vil lage mer rot. Legg litt mer arbeid i innleggene dine, faa mer ord og linjer ut av de. Kvalitet fremfor kvanitet.

Jeg er faktisk så frekk, at jeg vil be deg utdype akkurat dette.?
Dersom trådstarter har ett spørsmål, og spør: "Hvordan henter jeg ut kategorier i ett WP-theme?," da er jo dette ett fullstendig spørsmål, og svaret vil jo være enda kortere... "<?php wp_list_categories(); ?>..." Samtidig svarer trådstarter, med "Takk for hjelpen."

Dette er jo veldig korte setninger i hver eneste trådpost, men allikevel kommer informasjonen godt frem. Hva skulle vært gjort anderledes i det lille "eksempelet" over? Hva om trådstarter ikke vil vise noen bloggen sin, eller i det hele tatt fortelle hvor han skal bruke denne lille phpsnutten? Det vil jo egentlig (tror jeg da) bli enda mer rot om noe slikt skulle bli gjort lenger enn nødvendig...

Ellers, ja.! Jeg har vel også vært dyktig i forkjellig "dritt" her på forumet, så jeg tror jeg skal tenke på denne tråden før jeg poster fremover. Det skal bli flott med litt orden :)
 

vidarlo

Apache-junkie
- Kverulanter. Det er enkelte brukere paa forumet som er ekstreme paa dette. Om en traad har et tema og TS gir uttrykk om at han ikke er interessert i aa hoere mer om dine meninger, respekter det. Ikke begynn en forbanna diskusjon om hvorfor du har rett og er best. Det er traadstarter som styrer traaden.

Her er eg ueinig. Poster en på et forum stiller en seg opp og roper i et offentlig rom, og må forvente svar. Trådstarter bør ikkje styre utviklinga i tråden - moderatorer bør styre utviklinga i tråden.

Så lenge diskusjonen som kjem er on topic, og grei, så meiner eg at trådstarter ikkje bør ha anledning til å styre den, på andre måter enn ved å poste sine meininger og spørsmål.

Det ser delvis ut til at du vil ha dette som eit reint supportforum, der folk stiller spørsmål og får svar, men då er eg redd du vil gå glipp av ein del personer som er her for diskusjoner, og ikkje for support.

Men klart - ditt valg.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Ok, la meg utdype..

Ok, jeg kan faktisk være enig i mye av det du forteller over, men får helt klart ett par spørsmålstegn i hodet når jeg leser det også. På en måte ser det jo ut som du mener "kverulere" og det og være uenig, har samme mening, noe det ikke har.

Kverulere kan jeg forstå at ikke er spesielt positivt, og da speielt ikke dersom administratorer og moderatorer begynner med dette, men akkurat det og være uenig, er vel faktisk en del av ett diskusjonsforum. Eller?

Det er jo forskjell paa aa kverulere og diskutere. Hvor grensen gaar kan jo igrunn diskuteres, men uten aa gaa inn paa spesifike saker har jeg lagt merke til at det er enkelte som har en tendens til aa ta opp en diskusjon om den minste ting og da kan man av og til lure paa hva poenget er. Jeg er for diskutering, men av og til gaar diskusjonen langt ut av traaden og plutselig har man 2-3 sider hvor brukerene krangler om "du sa det og jeg er fornaermet". Ingen ny fakta, beviser eller noe som helst kommer inn i bildet, vi har bare x antall brukere som sitter og kjefter paa hverandre. Blir man noe smartere av det? Nei. Men om noen kan si "Jeg tror det er X, fordi Y" blir det en helt annen sak. Om man derimot sier "Det er X fordi jeg sier det er X og om du ikke er enig i at det er X, saa maa du vaere dum!". Det hjelper ikke akkurat..

Jeg er faktisk så frekk, at jeg vil be deg utdype akkurat dette.?
Dersom trådstarter har ett spørsmål, og spør: "Hvordan henter jeg ut kategorier i ett WP-theme?," da er jo dette ett fullstendig spørsmål, og svaret vil jo være enda kortere... "<?php wp_list_categories(); ?>..." Samtidig svarer trådstarter, med "Takk for hjelpen."

Dette er jo veldig korte setninger i hver eneste trådpost, men allikevel kommer informasjonen godt frem. Hva skulle vært gjort anderledes i det lille "eksempelet" over? Hva om trådstarter ikke vil vise noen bloggen sin, eller i det hele tatt fortelle hvor han skal bruke denne lille phpsnutten? Det vil jo egentlig (tror jeg da) bli enda mer rot om noe slikt skulle bli gjort lenger enn nødvendig...

Det finnes jo selvfoelgelig unntak for alle regler. Om det ikke er noe aa skrive om og svaret kan utdypes med noen faa ord, kanskje t.o.m bare et "ja", saa er jo det selvfoelgelig nok. Men enkelte har en tendens til aa legge inn litt for mye tomprat.. La oss ta en cast study:

B1: Hva er X?
B2: Svaret er Y!
B1: Tusen takk.
B3: Da laerte vi noe nytt i dag ogsaa.

Det er greit aa takke for aa ha faatt hjelp, selv om det ikke bidrar noe til traaden. Det er jo faktisk bare hoeflig. Men er det noe poeng for B3 aa legge til den siste kommentaren? Man kan jo nesten se paa alle traadene i svada forumet, saa ser man tilfeller av dette. I svada forumet er takhoyden mye hoyere, men paa resten av forumet hadde det vaert fint om vi kunne ha oss frabedt slik svada-prat. Igjen, kvalitet over kvantitet.

Her er eg ueinig. Poster en på et forum stiller en seg opp og roper i et offentlig rom, og må forvente svar. Trådstarter bør ikkje styre utviklinga i tråden - moderatorer bør styre utviklinga i tråden.


Så lenge diskusjonen som kjem er on topic, og grei, så meiner eg at trådstarter ikkje bør ha anledning til å styre den, på andre måter enn ved å poste sine meininger og spørsmål.

Hvorfor saa jeg ikke den kom? Jeg mener selvfoelgelig ikke at TS skal bestemme alt som skal bli sagt i traaden og skal bestemme hvilke svar som er gode svar, men om traadstarter oppretter en traad om X, saa skal du ikke dra den over til Y. Et eksempel jeg har sett flere ganger er at noen kommer med sitt eksempel paa loesning eller svar, saa kommer noen andre og sier paa en litt nedlatende maate at det svaret var idiotisk - og vips, saa har vi plutselig 2-3 sider hvor disse to personene fyrer loes paa hverandre om helt andre ting enn X. "Jeg vet best fordi jeg har gjort det", "Nei, jeg vet best fordi jeg har gjort det". Ingenting blir bidratt til traaden.

Det ser delvis ut til at du vil ha dette som eit reint supportforum, der folk stiller spørsmål og får svar, men då er eg redd du vil gå glipp av ein del personer som er her for diskusjoner, og ikkje for support.

Om man vil ha support kan man gaa til NWF. Jeg vil ha et forum med diskusjoner, som holder seg til topic, som ikke ender i krangel eller "jeg vet best" diskusjoner, men som kommer med gode bidrag og satser paa kvalitet framfor kvantitet.

Jeg er igrunn ogsaa drittlei av aa lese om wordpress problemene, hvorfor CSS fila ikke gjoer som den skal osv. Jeg tar t.o.m mine egne slike problemer til NWF!
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det er jo faktisk ganske mye rett i alt du skriver her. Akkurat denne biten, med at dette f.eks ikke er ett support-forum er jo i og for seg greit nok. Ett forum skal være for diskusjoner. Allikevel har jo stort sett alle forum utviklet seg til og bli en plass der folk spør etter hjelp med problemene som skulle oppstå. Om en da får hjelp, da er jo dette også noen en kan kalle for "support."

Selv har jeg kommet med alle mine wordpress-spørsmål her på webforumet, og gjerne noen på Wordpress.org forumet. Årsak til at jeg tar dem her på Webforumet, er fordi at når jeg først får svar, så er som regel svaret riktig. Enda en årsak, er jo helt klart fordi Wordpress er populært, mange har problemer, og webforumet for mer trafikk når noen søker etter problemene dersom fasiten faktisk ligger her inne. Men ja, nå vet jo ikke jeg hvor mange av disse som sliter faktisk søker før dem spør. Selv har jeg begynt med det veldig mye i det siste.

Bare sånn kjapt og gale, så mener jeg faktisk medlemmene burde få bruke forumet som litt "support-forum," der dem ber om hjelp når dem trenger det. Hvertfall her på WF hvor aktiviteten kunne være høyere.

Den biten med at når X spør etter noe, og plutselig svarer Y at X ikke skal bruke den løsningen men heller en annen syns jeg gjentar seg altfor ofte selv her inne. Og for all del, ikke ta det ille opp Kenneth, men dette er noe jeg tror alle her ine er dyktig på.:

https://www.webforumet.no/forum/s-kemotoroptimalisering-seo/3327-optimalisere-nettbutikk.html

Om jeg hadde drevet en nettbutikk (og alle produkter hadde vært på plass) ville jeg egentlig blitt oppgitt om noen hadde anbefalt meg og bytte hele løsningen istedenfor og heller hjelpe meg med det jeg faktisk spør om. :)

Hehe, ja... Alt jeg skriver over kunne jeg ha skrevet med en setning..:

Jeg er helt enig :D
 
Topp