Forutinntatt eller åpen for alternativer?

Nutz

Med lem
Hei.
Har stor glede av å se litt rundt omkring på nettet, se om det er noen konspirasjonsteorier som er så absurde, at selv ikke jeg biter på dem.

Birther-bevegelsen har moret meg lenge, har kommet ut så mye gøy av det, i det siste har selveste Donald Trumph pirket borti det.. Kan ikke tenke meg en mer motbydelig mann. (Oser sleip lang vei!)
Dette er jo en gyldig grunn til at man ikke skal kaste to blikk på temaet "Obama og fødselsattest fra Hawaii".

Obama så seg nødt til å legge ut attesten i går for å få vekk fokus på dette slik at viktigere ting fikk oppmerksomhet.. -Helt enig.

Men, det er et lite MEN her.
Den PDF-fila på serveren på det hvite huset fremstår som en ganske amatørmessig "fake" for å si det rett ut..
Er flere videoer som forklarer hvorfor, og demonstrerer.
Påstanden er at den er manipulert i ettertid, dvs. endret og fikset på.
Altså ikke et rent produkt av en scanner eller fotokopi av originalen..

Blant en rekke publiserte videoer om temaet, så har jeg pekt meg ut en som jeg har problemer med å bortforklare til Obamas fordel..

Klarer du?
YouTube - Obama Birth Certificate Scam? 2011-04-27 Obama.mp4
 

Mortenxx

Medlem
Videoen var interessant, men jeg skjønner egentlig ikke pointet. Når det gjelder fødested er det haugevis av andre beviser som kan legges frem, og garantert også haugevis av vitner (sykehus-personale, naboer, venninner av mora - altså en haug av folk).

Jeg gjetter på at sykehuset lagret dokumenter som mikrofilm, og at dokumentet er en mikrofilm som har blitt blåst opp til normal størrelse. Slike ting har ikke han som laget videoen tenkt på. Han har låst seg fast i sine egne forestillinger om et dokument som har blitt skannet (eller helst blitt forfalsket på en computer).

Mikrofilm var bare et eksempel. Det jeg prøver å si er at man ikke bør låse seg fast i en bestemt ide når man gjør undersøkelser. Man bør teste et utvalg av forskjellige ideer og se om det finnes en naturlig forklaring i noen av disse. Mange konspirasjonsteoretikere er altfor fastlåst i den første ideen de finner, og bygger opp teoriene rundt denne.

Husk eksemplet fra KB Gold. Jeg godtok også forestillingen om at en gullgruve typisk er et hull innover i fjellet (omtrent usynlig hvis man ser landskapet i Google Earth). I virkeligheten består de av langt mer enn dette hullet, ting som burde vært synlig i et bilde. Mennesker låser seg svært ofte fast i den aller første ideen de finner, og vanligvis innenfor eget kompetansefelt. De beveger seg svært sjelden utenfor dette feltet hvis de finner forklaringer som virker sannsynlige.
 

Nutz

Med lem
Joda, ser ikke bort i fra at hans analyse er basert på feil bakgrunnsinfo..

Men likevel så skurrer det her, for "normalt" så bør noe som er digitalisert, enten det er en blomstervase eller et ark produsere en jevn konsis kopi..
Vi kan bli lurt av lossy komprimerings-teknikker, helt klart.

Har ikke AI her, men kan da blåse opp/zoome dokumentet fra Kvite-huset i akrobat-reader å se at scanningene av signaturene er helt forskjellige fra hverandre kvalitetsmessig..
-Faren har store deler av navnet sitt helt svart. (Mono) bortsett fra noen områder.
-Legen har flere toner, "blury"..
-Den som har attestert "rett kopi" har en gråtone som er helt jevn ikke "blury".

Tenkte siden det er så mange som koser seg med AI her inne hadde erfaringer de kunne dele, og muligens forklare at resultatet av scanningen ble som den ble her..




Link til dokumentet:
http://www.whitehouse.gov/sites/default/files/rss_viewer/birth-certificate-long-form.pdf
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
En veldig god bok å lese er kanskje denne:
Annerledestenkerne - Per Arne Bjørkum » Bokkilden
Anmeldelse her: Apollon: Undringsmennesker og annerledestenkere
Første delen av boken syntes jeg var veldig interessant - det jeg husker best er det som fascinerte mest: nokså "store" oppdagelser ble gjort fordi forskeren var overbevist at det måtte stemme; bevisene kom etterpå :)
Vår vitenskapelige fortid var ikke så rent vitenskapelig kanskje. MEN jeg må bestille boken og lese den på nytt ja.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ang. ektheteten av fødselsattesten:

Jeg ville faktisk ha syns det var mye mer mystisk hvis kvaliteten var perfekt. Dette er noe som sannsynligvis har blitt avfotografert, lagret på mikrofilm, faksa, scanna og gudene vet hva flere ganger.

Men - hvis Obama virkelig trengte en forfalskning av dette - tror du ikke han har folk som kunne gjøre en 100% perfekt jobb i såfall? Så det at det er dårlig/varierende kvalitet, snodige linjer rundt bokstaver osv er ikke bevis for noe som helst.

Fyren som har lagt ut den videoen på youtube vet rett og slett ikke hva han snakker om, akkurat som alle idiotene i Truther-bevegelsen som gjør liknende ting. Hvis jeg vil kan jeg lage en video med dokumenter fra FBI på 70-tallet som "beviser" at vi egentlig lever i en Matrix-verden, eller kanskje at vi fikk besøk fra det ytre rom og hele jorda egentlig lever under en verdensregjering fra Alpha Centauri, men selv om denne videoen blir sett av en billiard på youtube, så blir det fremdeles ikke sant.
 
Sist redigert:

Mortenxx

Medlem
Hovedspørsmålet i denne saken er vel egentlig om Barack Hussein Obama II oppfyller de formelle kravene til å kunne være president i USA?
Mens resten av spørsmålene egentlig er underordnet?

Kravene er vel egentlig at han må ha hatt amerikansk statsborgerskap helt fra fødselen, ikke hvor han er født? Hvor han er født gir bare en indikasjon på statsborgerskap. "Fødested Kenya" ville kunne gitt en indikasjon på et mulig kenyansk statsborgerskap - siden faren hans var fra Kenya. "Fødested Hawaii" er i seg selv ikke bevis på amerikansk statsborgerskap fra fødselen.

Jeg gjetter på at f.eks. barn som fødes av amerikansk ambassadepersonell i Norge vil få amerikansk statsborgerskap helt fra fødselen, uansett om de fødes på et norsk sykehus. Jeg gjetter også på at barn som fødes av andre amerikanske statsborgere i amerikansk utenrikstjeneste temmelig automatisk vil få amerikansk statsborgerskap helt fra fødselen - uansett hvilket land barna fødes i - medmindre de spesielt søker om noe annet?

Arnold Scwartzenegger kan ikke bli amerikansk president fordi han er innvandret amerikaner, med opprinnelig statsborgerskap fra Østerrike. Han oppfyller ikke kravene etter det nåværende regelverket.

Jeg gjetter også på om en gravid amerikansk dame føder i utlandet vil barnet høyst sannsynlig få amerikansk statsborgerskap, medmindre faren til barnet er statsborger i landet. Hvis begge foreldrene er amerikanske vil barnet høyst sannsynlig få amerikansk statsborgerskap. Jeg tviler på at en gravid amerikansk ambassadørfrue vil reise til USA for å føde - "for ikke å ødelegge barnets sjanser til å bli president i USA." :)

"Oops, det hadde jeg glemt"?
I videoen går han rett løs på detaljer. Jeg tror ærlig talt ikke han har vurdert hovedspørsmålet i det hele tatt? Han er også veldig fastlåst i helt bestemte forestillinger om hvordan ting foregår, f.eks. at de har skannet et originalt dokument eller forfalsket dokumentet på en PC. Jeg savnet en haug av andre fremgangsmåter i teoriene hans, blant annet microfilm eller andre vanlige metoder fra 1960-tallet eller senere.

Donald Trump signaliserer egentlig at han ikke er spesielt interessert i å bli president. Han har mest sannsynlig andre motiver enn å gjøre det veldig godt i en valgkamp.
 

hansson

Langveisfarende
Jeg åpna pdf-en i Illustrator og det ser unektelig meget falskt ut, spesielt fargeforskjellene mellom enkeltbokstaver/tall. Lagene er der slik som på videoen, men de ser ut til å være generert av en maskin og ikke et menneske.

Det er i beste fall rimelig slurvete å legge ut noe sånt som sannhetsvitne, når de heller burde lagt ut et høyoppløselig foto av det fysiske sertifikatet. Eller i det minste en ukomprimert TIFF-fil. Det blir sagt på nettet at OCR-teknologi i scannere lager disse og komprimerer linjer og bokstaver, og her er nok forklaringen.

FactCheck.org ligger det foto som angivelig viser sertifikatet. Men de har ikke fotografert viktige opplysninger, bare detaljer... så det var litt snålt.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det der er faktisk ganske typisk for dokumenter som har blitt OCR'a, de forskjellige delene komprimeres vel gjerne med jpg-kompresjon på en automatisk setting hvis jeg ikke tar helt feil, og dermed blir det forskjeller mellom bitene.

Det er omtrent som om du skulle tatt et stort bilde, delt opp i småbiter ettersom hvor linjene går, komprimert hver av dem ganske hardt hver for seg, for så å sette sammen igjen. Det ville ha sett veldig snålt ut. Man kan også se at programvaren har prøvd å dele opp ting "riktig" men ikke har klart det, f.ex. har den slått sammen noen av teksten som signaturen overlapper, og selve signaturen.

Igjen - jeg ville ha blitt mer skeptisk hvis det var for perfekt.
 

Nutz

Med lem
En klønete utgivelse av slike dokumenter.. -Er jo som skapt til å skape enda større "uro" i konspirasjons-verden. -Hvis meningen var å skape "fred og ro" om temaet, så kunne de da for pokker vist en mer "troverdig" kopi..
Minner meg faktisk om sertifikater og identitetskort fra våre kjære Nigeria-scammere som vil dele millioner av dollar med oss. :)
 

Mortenxx

Medlem
Et kjapt søk på nettet antyder at tvilen om fødested/nasjonalitet har oppstått pga. følgende:
* "Bestemor" Sarah Obama uttaler i et dårlig telefon-intervju at han er født i Kenya (Mombasa), og at hun var tilstede under fødselen.
Tolken prøver å korrigere henne med at Obama ble født på Hawaii, men hun benekter dette. Det er dette ene punktet folk har hektet seg opp i, at tolken forsøker å presentere sin egen synsvinkel istedenfor hennes.
* I et annet intervju hevder hun at hun fikk vite om fødselen etter at den hadde skjedd, at hun fikk et brev om saken.

Logikken i disse 2 punktene stemmer dårlig. Hvorfor sende brev til noen som har vært tilstede? Hun bør vel ha skjønt hva som skjedde hvis hun var tilstede?
"Bestemor" Sarah Obama er dessuten "små-synsk", og refererer like gjerne til syner hun har hatt som til egentlige hendelser.
Obamas bestemor må snike seg ut bakveien - Usavalg - Dagbladet.no

Andre punkter som har bidratt til tvilen:
* Barack Obama besøkte Ghana omtrent da han hadde blitt valgt til president, dvs. at jeg tror det skjedde etter at han hadde blitt innsatt som president - som ett av de første statsbesøkene han foretok. Uttalelser fra Barack eller Michelle Obama nevnte "besøke sine røtter", "der slekten hans kommer fra" eller noe lignende. Oversatt til kenyansk ble dette tolket til "fødested". Jeg mener å huske episoden fra norske nyheter, og der ble det oversatt til "besøke sine røtter".
Obama roste Ghanas demokrati - VG Nett om President Barack Obama

* Stanley Ann Dunham var bare 18 år da hun fikk Barack Hussein Obama II, dvs. at hun var vel egentlig ikke myndig etter amerikansk lov? Hun undertegnet fødselsattesten som Stanley Ann Dunham Obama (jeg tviler på at de var gift da).

* Kenya har trolig andre regler enn USA, f.eks. om hvem som er "hovedperson" i familien. Barack Obama II ville høyst sannsynlig fått godkjent kenyansk statsborgerskap fordi faren hadde kenyansk statsborgerskap - altså fordi fedre regnes som "hovedpersoner" i kenyanske ekteskap. Dette er omtrent det samme problemet som oppstår hvis utenlandske fedre tar med seg barn født i Norge til hjemlandet - de må omtrent "kidnappes" hjem igjen til moren/Norge. I farens hjemland regnes barna automatisk å tilhøre hans husstand, mens moren har lavere rettigheter.

------------------------------
Her er logikken min:
* En kenyansk statsborger som studerer på Hawaii er trolig fristet til å bli værende i USA pga. langt bedre økonomiske betingelser enn Kenya.
* Hvis han får barn med en amerikansk dame har han langt mer motiver for at barnet skal få amerikansk statsborgerskap enn kenyansk, fordi det øker hans egne sjanser til å kunne bli i USA eller bli amerikansk statsborger.
* Har du planer om å bli i USA er det temmelig komplisert å ha et barn som er kenyansk statsborger i familien.

Motforestillinger mot dette:
* Han hadde (kanskje) allerede familie i Kenya (kone og eventuelle barn).
Jeg gravde ikke så dypt i historien til å finne ut OM han var gift, med HVEM, NÅR eller andre slike ting. Historien antyder at han ble utvist fra USA "etter kort tids ekteskap med Ann Dunham", omtrent 2 år etter juniors fødsel.

Stort sett er det langt flere motiver som peker mot at barnet fikk amerikansk statsborgerskap enn kenyansk, ihvertfall hvis det ble født på Hawaii eller annen amerikansk stat. Barn får vanligvis statsborgerskap fra det landet hvor begge foreldrene har tenkt å oppholde seg. Som student hadde han ihvertfall tenkt å oppholde seg i USA i minst et par år.

Hvor mange norske mødre - som har barn med utenlandske fedre - hvor begge er bosatt i Norge / regner med å fortsette å være bosatt i Norge - vil søke om at barnet får annet statsborgerskap enn norsk? :) "Idioter fødes hver dag"?
Det er jo fordømt komplisert i forhold til barnetrygd, skoler, helsevesen og alt mulig annet.

Hvor mange gravide norske damer ville reist til et afrikansk land for å føde?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Når man først snakker om USA og dårlig photoshopping osv... Litt komisk at det fake-død-Osama-bildet kom så kort etter det litt snodige fødselssertifikatet... og her blir de avslørt:

osama-dead-obama-live.jpg


Bildetekst: "So, what do you think guys, I downloaded this program called "photoshop", and you can make all kinds of things, just look here, Hillary and I did this in like five minutes and it looks just TOTALLY real! You think this is gonna make that damn Trump-guy and the republicans shut their yappin, or what?!"

;)
 
Sist redigert:
Topp