Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fra blogspot til wordpress-for the Dummy

metallian

Medlem
Ålright- har som antydet i noen andre tråder her bestemt meg for å flytte fra blogspot (som jeg egentlig er fornøyd med) til wordpress. Hovedårsakene er større frihet mtp bruk og design.

Dog er jeg noe usikker på hvordan ting henger sammen :eek: (Dette er sikkert underholdende for de som ikke er helt tette i nøtta på dette...)

Jeg har domenet mitt hos sircon
Skal opprette blogg hos wordpress
I hvilken rekkefølge starter jeg, hos sircon eller wordpress?
Jeg har ok domene idag, men jobber med å skaffe meg bedre. Kan jeg starte hos wordpress uten å ha domene, nærmest "designe" bloggen (dvs velge themes mm) uten å ha domene eller må jeg ha domenet for å starte opp? (forstår jo at jeg ikke kan lage innhold da det ikke har en plassering uten domene)

Dette var en forsiktig start på det jeg tror kan bli en lang og underholdende tråd.... og det er nok mange flere enn meg som skal gå fra blogspot/blogg.no osv til wordpress så den har nok en viss almennverdi også :)
 

picxx

Well-Known Member
Sankker du om wordpress.com eller wordpress.org?
 

metallian

Medlem
Uff- det er vel sånn at med .com så har jeg på en måte siden med wordpress, hos .org så bare bruker jeg løsningen?
Så for meg .org jeg, men selv etter flere søk nå klarer jeg ikke finne en tydelig forklaring som forteller meg sikkert hvilket alternativ som vil være best for meg. Hjelp tas imot med takk :)

EDIT: Det er ihvertfall slik jeg har tolket dette:
The distinction between WordPress.com and WordPress.org can cause some confusion for people. Let’s clear it up. WordPress.com is brought to you by some of the same folks who work on WordPress, the open source blogging software. WordPress.com utilizes the same WordPress software which you can download at WordPress.org. With WordPress.com the hosting and managing of the software is taken care of by the team here at Automattic. With WordPress.org you need to install the software on your own server or with a 3rd party provider.
 
Sist redigert:

metallian

Medlem
Bra link pixx, takker :) Må bli flinkere å bruke google altså..... begge veier egentlig :)

Få+r kikke litt nærmere på den der. Egentlig er det jo 2 (kanskje 3 ) blogspot.blogger som skal smeltes sammen til en- men dene ene er såpass mye større enn de andre både på innhold og trafikk at jeg sikkert kan bruke dette oppsettet for å flytte den over og så bare redirecte og flytte de mest interessante artiklene fra de andre manuelt.
 
Sist redigert:

metallian

Medlem
Da har jeg fått sikret meg domene-fotballmoro.no og webhotell er bestilt- var litt usikker på dette med trafikk etc men jeg begynner med et mini-webhotell (1GB lagringsplass 20GB trafikk) så tar jeg det derfra. Mer trafikk vil jo bety mer peng normalt så det bør jo ordne seg om jeg må oppdatere.

Edit:
Et spm- i min enfoldighet har jeg bestemt meg for å spare kronasjer og installere wordpress selv, håper å få begynt om en dag eller to ved hjelp av linke til Pixx og et par lignende jeg har funnet.

Men er det sånn at jeg installerer wordpress først og så velger theme? Eller må jeg velge theme først? Jeg ser jo for meg at med den linken til pixx så må jeg ha themet klart så jeg får sortert ut artiklene jeg flytter over dit jeg vil ha de?
 
Sist redigert:

metallian

Medlem
Da hadde jeg fått alt til-trodde jeg. Heldig for WF at de var nede hehe, dere slapp unna endel teite spm ;) Men alt stoppet så opp med overføringen via ftp (bruker coffeecup ftp btw)- den ville bar eikke flytte alt over, den stoppet i folderne..... så etter å ha brukt 2-3 t iugår på reinstallering av coffeecup, laste opp wp på nytt osv ringte jeg idag support for å høre om det var noen alternativ. Og det var det. Support bare installerte WP for meg de rett og slett. (DSelv om de påpekte at de "egentlig ikke gjorde det da"..) :)

Det er slikt som gjør at jeg blir hos sircon.

Så da er jeg klar for neste steg- installere et nytt theme, se min tråd i wordpressforumet.
https://www.webforumet.no/forum/wordpress/8188-fotballtheme-til-wordpress.html
PS:
Det er vel best å finne theme og ha det på plass før man begynner med andre endringer/tillegg som plugins osv?

Hva med språk, må jeg finne norsk theme, er det evt enkle ferdige løsninger for å fornroske themes?
 

Travellingman

Nettgrunder
Da hadde jeg fått alt til-trodde jeg. Heldig for WF at de var nede hehe, dere slapp unna endel teite spm ;) Men alt stoppet så opp med overføringen via ftp (bruker coffeecup ftp btw)- den ville bar eikke flytte alt over, den stoppet i folderne..... så etter å ha brukt 2-3 t iugår på reinstallering av coffeecup, laste opp wp på nytt osv ringte jeg idag support for å høre om det var noen alternativ. Og det var det. Support bare installerte WP for meg de rett og slett. (DSelv om de påpekte at de "egentlig ikke gjorde det da"..) :)

Det er slikt som gjør at jeg blir hos sircon.

Så Sircon bruker mao ikke cPanel?
 

metallian

Medlem
Øh? cpanel er vel bare "controlpanel" og er vel ikke likt for alle? Mulig vi snakker rundt hverandre her nå, jeg er som nevnt ikke veldig inne på dette :eek: Uansett var det hyggelig av supportmannen å bare ta det for meg selv om jeg i utgangspunktet bare spurte om noe i forbindelse med dette.

Gjentar dette:
Så da er jeg klar for neste steg- installere et nytt theme, se min tråd i wordpressforumet.
Fotballtheme til wordpress
PS:
Det er vel best å finne theme og ha det på plass før man begynner med andre endringer/tillegg som plugins osv?

Hva med språk, må jeg finne norsk theme, er det evt enkle ferdige løsninger for å fornroske themes?
 

metallian

Medlem
Ok. Tror jeg bare skal velge et theme jeg synes ser ok ut og jobbe med det, man kan jo lete til man blir blå uten å finne det "perfekte" theme, så egeninnsats må nok til uansett :)

Jeg ser endel themes er oppgitt med hvilken wp versjon de er laget til/for- er dette noe jeg må passe på, siden jeg har installert den nyeste?
 
Topp