Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fra web-utvikler til selger

Septon

New Member
Jeg jobber pr i dag som web-utvikler for ett firma, og dette har jeg gjort i de siste årene. Jeg har jobbet både front-end, back-end og endel rundt SEO, generelt sett optimalisering av nettsider for SEO. Jeg har også jobbet mye med Google ad-words, facebook promotering, og lignende (social networking). I det store og det hele, har jeg egentlig jobbet med litt forskjellige ting, men nå begynner jeg og bli litt lei av måten jeg jobber på, og ønsker å prøve meg på nye områder.

For det første er det ofte slik at folk fra salgs-avdeling, gjerne tar med en utvikler på salgsmøter. Dette fordi dem ønsker "bekreftelse" og finne "løsninger" sammen med en utvikler, slik at arbeidet kan bli gjort skikkelig. De fleste selgere, som jeg har møtt, har ofte lite, eller ingen forståelse/erfaring når det gjelder web-utvikling. Joda, Wordpress, facebook, twitter og blogging har dem hørt om, men det er null forståelse for hva som kreves, og hvordan ting fungerer i praksis.

Denne praksisen begynner jeg å bli lei av, på grunnlag av flere ting. For det første får ofte selgere provisjon for salg, gjerne salg over X antall tusen i mnd, eller prosenter av totalsalg pr år, måned etc. Det finnes mange løsninger som kan friste selgere. Dette har fått meg til å se litt rødt, både fordi jeg er med på salgsmøter, men også fordi jeg ender opp med å selge produktet selv (woot?).

Jeg er ingen asosial grinebitter med null sosiale antenner, briller, og tynt hår. Hår har jeg ikke, men sosial, og glad i å snakke, det er jeg i hvert fall. Dette gjør det utrolig lett for meg, og prate med kunder. Ikke bare sånn at dem forstår meg, men også sånn at de får en forståelse for utfordringer, produktet og hvordan vi kan løse problemet. Med min lange erfaring, er det lett å vite hva som skal til, fordi jeg allerede har gjort dette i mange år. Jeg forstår hvordan ting er satt sammen, og jeg kan estimere timer og pris samtidig som jeg kan drive med mer-salg for å øke gevinsten, og lage ett smartere produkt, som også fungerer lengre frem i tid.

Med min erfaring, både innen web-utvikling, og SEO, burde det være noe problem for meg å bytte yrke? Ja, jeg er litt lei av utvikler-jobben, og jeg ønsker meg en stilling som kan gi meg mer mål og mening. Jeg er usikker på om jeg skal presentere dette for min arbeidsgiver i dag, eller om jeg skal søke ny jobb i ett annet firma. Trives hvor jeg er i dag, men er redd det kan bli litt uvandt og rart for mange. Dette er jo selvfølgelig en spørsmålsstilling jeg må avgjøre selv.

Men har en utvikler "livets rett" som selger? er det en stor fordel med all min erfaring? Vil gjerne høre hva dere mener!
 

Msites Ltd

Livsnyter
Du spør oss om noe vi ikke kan svare på! Jeg kjenner ikke deg og vet ikke hvilke kvaliteteter du sitter på som selger, og jeg ble faktisk litt skremt av din holdning til selgere og deres kompetanse. Det handler ikke bare om å snakke - da har du totalt misforstått selgerens rolle.

Generelt kan jeg si at jeg tror du kan komme til å "overselge" på grunn av din enorme kompetanse, og ikke minst snakke vekk mange av salgene da du kommer til å snakke forbi kundene.

Har du derimot en god selgers egenskaper, kjenner til metodikken og en enorm kunnskap som du vet hvordan du skal formidle på riktig måte så kan det selvfølgelig være enkelt for deg å få gode resultater.

Jeg antar du går på en fastlønn siden du mener du behandles urettferdig. Jeg vil jo tro at løsningen vil være å gå i forhandlinger med ledelsen der du er for å finne løsninger som kan gjøre deg mer motivert.
 

Septon

New Member
Det er ofte denne kritikken en utvikler blir møtt med, "overselge" som du kaller det. Eller, å snakke vekk mange salg. Som sagt, så sitter jeg nesten i salsgs-avdelingen i dag, da jeg ofte er med på salgsmøtene, og ender opp med å gjøre all snakkingen. Jeg snakker ikke teknisk, jeg bruker ikke fag-språk fra webutvikler verden, men språk som de aller fleste forstår seg på. Dette er viktig, ikke bare for meg, men for en god kommunikasjon gjennom hele prosjektet. Det er ingenting som er verre enn "løse tråder" og missforståelser.

Jeg vil i hvert fall kategorisere meg som en god selger, basert på salg gjort av "meg" de siste 2 årene. At jeg sitter å selger, forklarer og gjør kunden kjent med web, mens en selger som sitter ved siden av meg får all oppmerksomheten, skryt og lønn, er det som gjør meg "forbannet".

Jeg vet at dette er en vanskelig problemstilling, da ingen kjenner meg, det var også derfor jeg la fram litt informasjon om hvem jeg er, og hva jeg har gjort, ikke bare for web, men at jeg også har vært endel av salgs "teamet" uten og nødvendigvis være det. Det blir som å være salgs-støtte, uten og få noe igjen for det. Når du ender opp med å måtte "ta over møtet" fordi selger ikke klarer å forklare kunde utfordringer, og muligheter, blir jeg bare kvalm. Ikke fordi at kunden da plutselig må måtte høre på meg, men at ett salg på 600.000,- går direkte på hans bunnlinje og lønn. Nei, vi jobber svært sjeldent med firma som betaler mindre enn 80.000 for en løsning, disse skaper ofte mer problemer og mye vil ha mer.

Det er også komisk, at andre utviklere på jobb, aldri snakker med kunder, mens jeg får kundetelefoner i hytt å gevær, både videre-kobling fra andre selgere, samt kunder som ikke ønsker å snakke med salgs-person, fordi det var jeg selv som endte opp med å selge produktet. Ikke missforstå, jeg stjeler ikke kunden fra salgs-person, og det er salgs-personen selv, som må invitere meg med på møtet.

Kan jo gjerne spørre seg selv om, relevant erfaring på området, kan subsidiere for manglende erfaring med salg? Alle kan jobbe med salg, og flere som jeg personlig kjenner som jobber med salg, har verken utdannelse eller annen relevant erfaring, dem selger rett og slett seg selv. Det er vel også derfor folk sier at, er du en god selger, ble du født sånn, du lærer det ikke.

Husk at tråden er startet for å høre generelt hva folk mener, gjerne se om andre utviklere opplever det samme, eller har tatt den samme veien. Det er også en tråd for å lufte mine egne tanker, forventer ikke at andre skal ta mine avgjørelser.
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
"Alle kan jobbe med salg" - joda, og "alle" kan lære seg hva som helst ellers og..... Jeg kjenner jeg blir litt provosert over den nedsettende måten du snakker om selgere på. Men, jeg antar det er fordi kunnskapen om hva som skal til for å være en god selger ikke er der hos deg.

Synes du skal bruke tingene litt mer positivt og finne ut av en god løsning med dine ledere. Hvis du er den foretrukne utvikleren å ha med ut i møter, så har du helt klart egenskaper som gjør at salgsjobben forsterkes med ditt nærvær, men selg deg inn til ledelsen først for å få en lønnsforhøyelse, bonus, møtegodtgjørelse eller hva som helst som kan tilfredsstille deg.
Se på innsatsen sammen med selgerne som en teaminnsats hvor begge er like mye verdt. Jeg tipper selgeren har gjort en ganske god jobb i forveien før dere drar i møtet, og allerede har gitt deg litt input om kunden.

Om du jobber med små eller store ordre så er et salg et salg. Det skal gjøres mange av de samme tingene uansett hva man selger.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det er jo mulig han vet litt om de selgerne som jobber der, alle selgere er ikke like...

Joda, han vet sikkert litt om dem....men, vet han hva som skal til? Og, har han riktig holdning til sine kollegaer og den jobben de faktisk er ansatt til å gjøre?


Ja, alle som er interessert i det kan jobbe med salg, og han er tydeligvis interessert.

Det er ikke nok å være interessert, man må også ha en del andre forutsetninger på plass. Det regner jeg med du vet masse om som også har bygget deg opp en business.

Jeg har ikke sagt at han ikke passer til salg, men det er viktig å ha riktige holdninger og forstå hva som ligger bak det å kunne gjøre et arbeid skikkelig. På samme måte som en programmerer må lære seg programmeringsspråk må en selger også lære seg "salgsspråk" og forstå når det er fornuftig å bruke hva.

Har man glød nok, og forstår hva som skal til kan man klare alt her i verden!
 

Tony J

Alle skal få
Mitt råd: Start opp for deg selv. Skap noe du brenner for. Selg det.

Forstår litt hva du mener og det ofte slik i mange bransjer hvor gutta "på gølvet" står for det harde arbeidet, mens salgsavdelingen, de som sitter og trykker ordrer som mottar skryt og glory.

Hva slags kunnskap innenfor utvikling besitter du forresten? Kan du litt om alt eller kan du mye om mye? :)
 

xdex

Medlem
Enig med Tony J her, du har absolutt en fordel, og burde starte for deg selv. Skjønner ikke hvorfor folk over her, skal være så negativt innstilte, skulle nesten trodd de jobbet som selgere og var redde for jobben sin. Det er tydelig at du befinner deg i en situasjon som kan være kjedelig, eller som Tony J sier, du mottar ikke den samme type klapp på skulderen som resten av fjøla, sånn er det ofte for utviklere. Du er litt gjemt, men uten deg, ville ingenting fungert.

At du må forstå hva selgere gjør, før salget "begynner", eller forarbeid som noen her sier, er jeg sikker på at du allerede skjønner. Det finnes ikke så mange måter og skaffe seg nye kunder i vår bransje. Stort sett, er det to ulike scenarioer som oppstår. Nummer en, en kunde kommer til deg, og drøfter ett prosjekt. Som utvikler skjønner du raskt hvor mye arbeid som må til, fordi du allerede har kunnskap på feltet. Du trenger ikke å snakke med andre, du kan jo likså godt estimere jobben alene. Case nummer to, er at du aktivt ringer til en kunde, fordi du vet at dette er en kunde som har dårlige nettsider, og som gjerne kunne hatt behov for f.eks. noe som er repressivt, mer moderne og mer fleksibelt. Du har også en stor fordel med å ha kunnskap når det gjelder å gå gjennom ett nettsted for å finne feil, seo optimaliseringer (som du nevner selv) og andre ting.

Får inntrykk av at du er en av dem som gjerne bryter litt med trenden, at en utvikler skal være "alene og forlatt", og ikke en super sosial kul type som driver med body-building og er opptatt av alt som heter kosttilskudd og kult møbelmang. Folk er forskjellige, og du må gå den veien du selv føler er rett.

Hadde jeg visst at du ønsket dette tidligere, hadde jeg absolutt sendt deg en PM, det blir som en utvikler som også driver med design, og kan sakene sine, det er absolutt ett stort pluss!

Om du skal sitte igjen på samme arbeidsplass må du se selv, men det skader jo ikke og legge igjen en åpen CV/Søknad hvor du forteller det samme som du forteller oss, selvfølgelig en kortere og mer fristende versjon. Alle bedrifter ønsker mer salg, og dyktige personer med erfaring.

Lykke til!
 
Man kan se på en person om han er selger eller ikke.
Poenget er ikke bare å selge, men å selge mye til riktig pris. Alle kan selge noe, men enkelte personer har en fremtoning som gjør at de kan selge nesten hva som helst til hvem som helst.
Har du selvtilliten, det rette produktet og kunnskapen har du alle forutsetninger for å lykkes.

Har aldri hørt noe dummere enn at din erfaring er en ulempe for en salgskarriere.
 
Topp