Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Frakt eller fraktfri utsendelse. Hvor viktig er det for kunden?

Stoppet

Banned
Opplever dere at frakt er en sperre for kunden når han skal handle? Eller bryr de seg ikke?

Varer som skal selgen i klassen fra 100 til 700 kroner. Hvor viktig er det for kunden at det er fraktfritt? Vil man tape mye salg på å legget frakt på toppen fremfor å la dette være inkludert i vareprisen? Vareprisen vil være i snitt 10% dyrere på de billigste produktene og 3% til 5% høyere for de dyreste produktene.

Vil det ene eller andre alternativet være å foretrekke? Selv hater jeg å komme til kassen og få noen form for gebyrer eller frakt lagt til.
 

xdex

Medlem
Syntes dette var en rar måte og søke svar på.. Hva gjør konkurrentene dine? Det er vel det du må se mest på. Hvis alle dine konkurrenter opererer med frakt, vil sjansen være er dette er langt mer akseptabelt. Hvis det er mange aktører som opererer med gratis frakt, og samme prisnivå, kan du tape mer salg (hvis du velger å ta betalt for frakt). Se hva tilsvarende butikker (konkurrenter) gjør, så vil dette kunne gi deg en svært god pekepinn.

Ligger du over dem i pris, men har gratis frakt, kan din butikk være avgjørende så lenge det opplyses om dette tidlig (med hjelp av reklame for gratis frakt, annonser osv). Hvis alle konkurrentene tar betalt for frakt, kan det også være en løsning og gå for ett gratis frakt, for å stjele flere kunder fra konkurrenter.

Tror alle liker ting som er gratis (eksempelvis, frakt) men ikke om det bakes inn i prisen, og gjør varen dyrere enn hos andre (er det fortsatt billigere, blir det langt mer holdbart). Det verste jeg vet er å komme til kassen og måtte betale 100,- ekstra, fordi det aldri opplyses om dette på forhånd. Mange opplyser gjerne med at "alltid 79,- på frakt, uansett mengde", slike ting gjør en kjøper mer bevisst, og sjokket samt sluttpris blir forventet.

Men igjen, pris er ikke alt. Jeg handler ofte fra den samme butikken selv om den er dyrere. Man ender opp med å gå tilbake til steder man har god erfaring med. Rask levering, god support, enkelt å finne frem opplysninger etc. Men dette blir jo litt mer langsiktig og annerledes.
 
Sist redigert:

Stoppet

Banned
Hos konkurrentene varierer det. Prisen vil i ligge marginalt over tilsvarende produkter men med frakten inkludert.

Siden prisen blir litt høyere ved større kjøp siden frakten ligger i prisen, tenkte jeg å heller reklamere for rabatter ved større kjøp.

Tenker da kanskje at det blir dobbelt positivt. Både gratis frakt og tabatter ved større kjøp. Fremfor frakt på småkjøp og reklamere med fraktfritt på større kjøp.

Man skal se på sine konkurrenter, men man skal finne bedre løsninger, derav mitt litt "rare" spørsmål :)
 

xdex

Medlem
Ja, det er svært vanlig i mat/kosttilskudd bransjen at mange har rabatt på større kjøp. Men her er det jo også en god dose logikk, mer varer ut, betyr at mindre går ut på dato, og må sendes i retur/tap. Men ser absolutt hva du sier, men vet ikke hva du selger. Selger man datovarer, så ja, jo mer jo bedre. Selger man vaskemaskiner, tror jeg kanskje ikke det ville vært helt riktig, men jeg er sikker på at du vet hva du gjør her uansett :)
 

Dag Frogner

Supermedlem
For min del så merker jeg at jeg ofte handler steder hvor det er fri frakt. Jeg vet jo at de ofte da baker fraktprisen inn i produktprisene, men jeg liker å vite at totalsummen blir det som det står på produktene, og ikke noe mer. Spesielt på småvarer, hvor frakten kan variere fra 30-40,-og opp til over 100,-.
 

UN 1950

Member
Forbruksvarer handler jeg kun ved fri frakt, eventuelt venter jeg til det kommer fri frakt-kampanjer.

Det viktigste er å merke tydelig hva som gjelder og det lureste er å sette en fraktfri grense som er økonomisk forsvarlig for deg. På den måten drar du opp snittsalgene og kunden kan selv velge hvor sin grense går i forhold til handlekurvens størrelse.

Selv er jeg i en bransje der det er vanlig å ta betalt for frakt grunnet varens art og hensyn, hos mange av mine konkurrenter risikerer du til og med å bli etterfakturert hvis frakten skulle bli høyere enn først estimert. Den risikoen velger jeg selv å ta og tenker at det jeg går i "fraktpluss" hos kunde A må dekke opp for at kunde B skal bli fornøyd. Enklest for alle parter.
 

UN 1950

Member
Kan du dokumentere dette?
De færreste liker slike ekstrakostnader. Handler du på nett selv?
La oss si du har funnet en vare til 300,- og kommer til kassen der fraktprisen er på kr 49,-.
Fraktfri grense er 500,-
Hva gjør du?
Jeg selv ville enten krysset ut siden eller tatt en ekstra surferunde for å se om jeg fant en vare jeg trenger for å få varene gratis tilsendt. I de aller fleste tilfelle så finner man litt praktisk småtteri/ kanskje noe fra tilbudskroken og slenger oppi handlekurven.

Dermed vil mest sannsynlig snittsalget gå opp, det mest fornuftige er å avvente handelen til man kan handle fraktfritt og dermed få mer valuta for pengene.

Med i betrakningen må man ta med hvilken prisklasse og varesortiment man fører, samt hvor fraktfri grense går i forhold til dette.
 

spikre

peterhamre.no
Dette er bare synsing. Kanskje er det en logisk tanke, men det stemmer ikke med realiteten.
Ingen av våre kunder har klart å fremprovosere tendenser til at dette stemmer.

Som deg har jeg ingen dokumentasjon for det følgende, men synser: Jeg har mer tro på gulrot. Ikke "straff" lave ordre med fraktkostnad. Det oppfattes som gebyr. Gi heller en gulrot for å handle mer. F.eks. Få X% avslag på produkt A om du handler for Y,- mer.

Det skal heller ikke stikkes under en stol at enklere budskap er enklere å oppfatte. "Fri frakt" er tydelig og klart. "Fri frakt på alle ordre over 500,-" inneholder et kriterie.

Minner forøvrig med det velkjente regnestykket som viser at det koster 5 ganger mer å skaffe en ny kunde, enn å selge igjen til en eksisterende. Det kan være et godt argument for å bygge kunderegister i steden for å takke nei.
 

Travellingman

Nettgrunder
De færreste liker slike ekstrakostnader. Handler du på nett selv?
La oss si du har funnet en vare til 300,- og kommer til kassen der fraktprisen er på kr 49,-.
Fraktfri grense er 500,-
Hva gjør du?
Jeg selv ville enten krysset ut siden eller tatt en ekstra surferunde for å se om jeg fant en vare jeg trenger for å få varene gratis tilsendt. I de aller fleste tilfelle så finner man litt praktisk småtteri/ kanskje noe fra tilbudskroken og slenger oppi handlekurven.

Dermed vil mest sannsynlig snittsalget gå opp, det mest fornuftige er å avvente handelen til man kan handle fraktfritt og dermed få mer valuta for pengene.

Med i betrakningen må man ta med hvilken prisklasse og varesortiment man fører, samt hvor fraktfri grense går i forhold til dette.

Personlig så liker jeg nettbutikker med "fri frakt"

Men jeg har også lagt på en ekstra vare fordi man kommer over en fri frakt grense.
 

UN 1950

Member
Dette er bare synsing. Kanskje er det en logisk tanke, men det stemmer ikke med realiteten.
Ingen av våre kunder har klart å fremprovosere tendenser til at dette stemmer.

Som deg har jeg ingen dokumentasjon for det følgende, men synser: Jeg har mer tro på gulrot. Ikke "straff" lave ordre med fraktkostnad. Det oppfattes som gebyr. Gi heller en gulrot for å handle mer. F.eks. Få X% avslag på produkt A om du handler for Y,- mer.

Det skal heller ikke stikkes under en stol at enklere budskap er enklere å oppfatte. "Fri frakt" er tydelig og klart. "Fri frakt på alle ordre over 500,-" inneholder et kriterie.

Minner forøvrig med det velkjente regnestykket som viser at det koster 5 ganger mer å skaffe en ny kunde, enn å selge igjen til en eksisterende. Det kan være et godt argument for å bygge kunderegister i steden for å takke nei.

Så lenge den kriterien er tydelig merket så ser jeg ikke noe galt med det, det er verre når du kommer i kassen og slike overraskelser dukker opp.

VistaPrint er et veldig godt eksempel på det den guleroten du nevner, tror flere enn meg har doblet både tid og ordre etter alle tilbudene som popper opp igjennom kjøpsprosessen.

Fraktfri grense er ikke forbundet med høyere omsetning, men høyere snittsalg er generelt god butikk.
For min egen del fungerer også den fraktfriegrensen til å luke bort de mer kostbare impulshandlene som du får i retur etter 30 dager. Fraktfrie dager brukes til å kapre de nye kundene som sitter på gjerdet og vil prøve litt småtteri. Igjen, jeg vet ikke hvilken bransje de andre på forumet driver. Jeg kan bare snakke for meg selv som privatperson og mine erfaringer, likevel tror jeg det er viktig å ha i bakhodet.

Hadde det vært en mal for alle nettbutikker på tvers av bransjene så hadde vi ikke trengt dette forumet for eksempel. Det aller meste blir synsing uansett, man må se ting fra kundenes perspektiv, hva konkurrentene gjør og hva ens egen firmakonto tåler.

Å bygge opp en kundebase kan gjøres på flere måter. Det hjelper ikke å ha allverdens gode varer, rabatter og fri frakt hvis du er aldri så dårlig til å følge opp på andre måter.

Til slutt, det beste er jo å kunne tilby varene gratis tilsendt. Men med de fraktkostnadene som er i dag (spesielt for meg) så er det god butikk jeg aller helst vil drive.
 

Stoppet

Banned
For min egen del fungerer også den fraktfriegrensen til å luke bort de mer kostbare impulshandlene som du får i retur etter 30 dager.

Er det flere som opplever hyppigere returer når man leverer fraktfritt?
 

UN 1950

Member
Dette er for min egen drift altså.
Men jeg har nok selv vært en plagsom nettkunde når jeg kjøper ting med gratis frakt. Man er ikke like kritisk og bruker heller "fraktpengene" på returen :p
"På seg selv kjenner man andre" er det noe som heter :p
 

Stoppet

Banned
@UN 1950 opplever du dette med slike returer som et stort problem? Og tror du at det er et generelt problem, eller avhengig av produkttyper/grupper?
 

UN 1950

Member
Jeg selger spesialgods og betaler frakt deretter. Vi strekker oss langt for å tilby fast frakt til kun 129 (våre rimeligste pakker koster fra kr 160 til opp til 800,-) Skulle jeg spandert frakt, samt de kostnadene og tiden det tar for både utsendelse og mottak av returer (forseglinger og verktøy/utstyr må sjekkes nøye) så hadde jeg tapt utrolig mye.

Igjen, hadde jeg solgt gensere i en plastpose så hadde det ikke vært så nøye. Men jeg legger ned veldig mye ressurser i å gi god service, opplæring i rett bruk og å få sendt varene på en trygg måte for alle parter. Jeg har ikke tid eller råd til dem som klikker hjem en liten ordre for så å ombestemme seg etter tre dager. Da velger jeg heller å ta imot dem som seriøst er ute etter våre produkter og gir all-in for dem. Så jeg driver en liten, men god butikk.

Varesortimentet vårt ligger i hovedsak mellom 3,- til 3000,-

Du kjenner din egen bedrift best, jeg er ikke ute på misjonering altså. Målet mitt er å komme med innspill fra en mer krevende bransje og meg selv som vanskelig kunde. Får du mange slike sammensetninger så blir man ikke gammel i dette gamet her ;)
 
Topp