Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Framtiden til affiliate markedsføring når AI slår inn for fullt

jaswane

Member
Jeg bekymrer meg en del om fremtiden nå som AI har begynt å ta helt av. ChatGPT er foreløbig et kjempenyttig verktøy for å lage innhold, få inspirasjon og flikke på tekster.

Men jeg tenker mer på hva som skjer senere... altså hvis det virkelig blir sånn at AI dominerer søk både hos Google og andre søkemotorer og gi svar direkte. Jeg klarer ikke helt å se for meg at affiliate sider vil kunne dra noe trafikk hvis spørsmålene folk har blir besvart før folk får klikket seg inn på en nettside...

Jeg har skjønt at søkemotorsgigantene fortsatt vil lede folk inn til nettsider, men jeg ser ikke helt hvordan alt dette skal fungere. Man er jo avhengig av nettsider og informasjon på nett for at AI skal kunne gi gode svar også, men hvis nettsteder ikke får trafikk vil vel ingen gidde lage dem.

Vil affiliate markedsføring dø ut? Eller skifte form? Må vi tenke helt nytt?

Kom gjerne med beroligende innspill... :)

Andreas
 

Bjørnar

Gründer
Vi så jo en slik type endring når Google ville vise resultater fra Wikipedia og andre ressurser direkte i søkeresultatet, samt matoppskrifter, flyreiser og whatnot.

@Tonny Kluften du hadde vel noen matoppskriftsider på den tiden, hvordan gikk det med utviklingen over tid når det slo inn hos Google ved å vise ting direkte i søkeresultatene?
 
Jeg tror video kommer til å bli viktig. Folk er for late til å lese. TikTok videoer på 20 sekunder gir meg mareritt.
 
Detta är ju mycket intressant. Givetvis kommer många sök att bli besvarade direkt utan att man behöver besöka någon hemsida, det är ju bra, mycket bortkastad tid på att klicka runt. Tror Siri, Alexa etc kommer bli enormt mycket mer brukbart. Video är idag redan enormt viktigt i sök, Tiktok är nog googles största konkurrent bland de yngre och Tiktok har enorma fördelar här genom att vara så mycket bättre och mer omtyckt.

Så jag tror man har en stor fördel om man använder video eller bilder, de som vill se saker och ting måste ju se en bild, ser inte att det kommer att försvinna i första taget. Pinterest och Instagram lär ju fungera bra i framtiden.

Producerar man basic text information så fyller det ju ingen funktion, kommer besvaras direkt, däremot skapar man unika saker, videos, bilder och inbakad text med detta så tror jag folk kommer att besöka hemsidor i framtiden.
 

xdex

Medlem
Heldigvis så er det ikke slik at alle nettsider er "opplysnings-sider". Nettsider vil fortsatt ha livets rett, men kataloger og diverse vil vi nok se mindre av (heldigvis). Tjenester, nettbutikker etc. vil fortsatt være noe mennesker oppsøker. Det er nok en stund til AI gir deg ett telefonnummer du skal ringe når du trenger rørlegger som har døgnvakt.

Det Google gjør her er jo mildt sagt genialt. Vil du være først, før AI? Google ads! Dette vil nok øke inntektene enormt, gjerne kombinert med AI (som de allerede er godt i gang med).
 
Heldigvis så er det ikke slik at alle nettsider er "opplysnings-sider". Nettsider vil fortsatt ha livets rett, men kataloger og diverse vil vi nok se mindre av (heldigvis). Tjenester, nettbutikker etc. vil fortsatt være noe mennesker oppsøker. Det er nok en stund til AI gir deg ett telefonnummer du skal ringe når du trenger rørlegger som har døgnvakt.

Det Google gjør her er jo mildt sagt genialt. Vil du være først, før AI? Google ads! Dette vil nok øke inntektene enormt, gjerne kombinert med AI (som de allerede er godt i gang med).
Du har nog rätt, men när det gäller rörläggar exemplet så är väl det bland det enklaste att ersätta med sök, bara säga åt Siri, alexa, google, whatever, att söka upp närmaste rörläggare från min adress, om det inte finns nu så finns det säkert inom någon månad. Jag har svårt att se att inte detta är praksis redan med allt annat som finns. Orkar inte kolla upp.

Jag såg en Youtuber igår som lagade en artikel, unik sådan, mycket bra, perfekt seo, källhänvisningar från sidor i realtid, helt fantastiskt för den som inte klarar av att skriva så bra artiklar. Artikeln klarade givetvis ai filtret, så det har noll betydelse att den är lagad av ai. Så all basic information, telenummer, tjänster, kommer att skötas av ai, tar för givet att Apple, Samsung, Huawei, Sony och alla telefontillverkare de tar hand om världens alla telefonnummer via sin ai, vore så enkelt och praktiskt att ha alla nummer utan att behöva söka upp de.
 

xdex

Medlem
Du har nog rätt, men när det gäller rörläggar exemplet så är väl det bland det enklaste att ersätta med sök, bara säga åt Siri, alexa, google, whatever, att söka upp närmaste rörläggare från min adress, om det inte finns nu så finns det säkert inom någon månad. Jag har svårt att se att inte detta är praksis redan med allt annat som finns. Orkar inte kolla upp.

Er helt enig, det høres enkelt ut å erstatte, helt til du faktisk prøver. Grunnen til jeg hentet frem dette eksemplet var at vi nylig prøvde akkurat dette. Ender opp med å få rørleggere som ikke er i nærområder, eller rørleggere som ikke kjører lengre enn f.eks. 30km fra kontoret. I tillegg er det problematisk at de fleste oppgir stengetid kl 16, men gjerne har døgnvakt i tillegg.

Når det gjelder "AI Filter" eller "AI Detectors" er 99% av disse totalt bortkastet. Har testet artikler jeg har skrevet selv, nettaviser og diverse, mange får "Skrevet av AI", selv om det ikke er AI. Så tester man med en artikkel fra ChatGPT, og får "Passed".

Jeg ønsker i hvert fall endringer velkommen, kataloger og "startsider" tilhører 90-2000 tallet. At Google og "alle andre" må ha noe og lene seg på, absolutt. Det vil de få gjennom artikler og annet innhold som ikke er reklame-rettet. Ingenting er mer plagsomt enn å lete etter en tjeneste, for å så få 10 alternativ og alt er aff lenker, hvor det første "beste" alternativet gir forfatter best avkastning/kickback. Da vil jeg heller se ekte innhold, og ja, gjene video-reviews etc.
 
Topp