Fremtidens Javascript

En tråd i 'Javascript/Ajax' startet av kongen, 29 Apr 2018.

1. kongen

kongen kongemedlem

Hvilke rammeverk for javascript kommer til å blomstre eller visne? Har hørt at Jquery og Vue.js ikke har noen fremtid pga man nå kan gjøre alt disse rammeverkene ble bygget for med siste standard av vanlig Javascript (es2017/es8). Kommer Node.js, AngularJS og ReactJS også til å rammes av oppgradert standard av vanlig Javascript?

2. Tarjei Member

Jquery er nok på vei nedover ja. NodeJS er server side JS så ikke et rammeverk på linje med de andre. Hva som holder seg populært i framtiden er vanskelig å si da JS rammeverk fronten er "rotete" og stadig noe nytt som popper opp. Om du er på jakt etter å lære deg et spesifikt bibliotek er React et trygt valg og enklere enn f.eks Angular som er veldig mye større og mer komplekst. Angular er full MVC* rammeverk mens react og vue er bare "view"-bibliotek.

3. Stein Ove Helset Hacker

Det kommer til å ta lang tid før es2017/18 er standard i alle nettlesere. Velg Vue eller React, begge to kommer til å bli brukt i mange år fremover. Om du alltid skal se mange år fremover vil du aldri kunne ta avgjørelsen om å lære deg noe.

Å lære deg Vue, React eller et annet rammeverk greit nok til å bruke det burde ikke ta så lang tid. Prøv en av de og se om du liker det, om ikke så prøver du det neste.

4. Dan Åsen Hansen

Dan Åsen Hansen Medlem

5. Stein Ove Helset Hacker

Er du en erfaren utvikler så kan du bruke det etter et par dager vil jeg tro. Jeg gikk bare gjennom noen av eksemplene til Vue, og så begynte jeg å ta det i bruk.

Selvsagt tar det lenger til å lære seg det så godt at du kan kal bygge store prosjekter, men litt etter litt er ikke noe problem.

6. Olav Grønås Gjerde New Member

Bruker vanilla javascript og gode gamle design patterns, koden jeg skriver er da vedlikeholdsfri i 20 år fremover. Frontend rammeverks som Angular og React er et rent tidskrevende mareritt som blir 10x dyrere for kunden.

hansson liker dette.

Del denne siden