Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Frist for utsending av faktura?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg bestilte en vare at et firma i begynnelsen av oktober. Varen ble levert omgående, men jeg har fortsatt ikke fått faktura. En kamerat av meg jobber i dette firmaet (kun han og eieren som jobber der) og han har sagt at eieren ikke er den raskeste på labben.

Jeg har jo planer om å betale uansett om det er sånn eller sånn, men finnes det en regel som sier litt om når man burde/må motta faktura? Er det slik at om den ikke er mottat etter så og så lang tid etter kjøpet så blir den "ugyldig"?

Som sagt skal jeg betale dette uansett, men syntes jo det drøyer ut i det vide og det brede nå og jeg er altså litt nyskjerrig på om det finnes en slik lov.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ja, det finnes foreldelsesregler. Men vi snakker om frister på mange år. I en konkurssak mitt firma er involvert i som kreditor ble det opplyst om at foreldelsesfristen før et krav ble "ugyldig" var på 3 år. Og hvis kunden, dvs deg, om f.eks 2,5 år sier at "ja jeg er enig i at jeg er skyldig dere penger" så har du NYE 3 år.
 

kongen

kongemedlem
Jeg mener det er 3 år fra siste kommunikasjon. Hvis du mottar en faktura så er ikke kravet foreldet før etter 3 år. Hvis du mottar purring 2 år og 364 dager etter den første faktura så blir kravet foreldet først etter 3 år fra purringen. Så det er som peterandrej sier, det er mange år før kravet blir foreldet.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg leser dette på bedin:

I loven heter det at salgsdokumentet skal utstedes snarest mulig og senest 1 måned etter levering

På samme side står det også:

Uansett må merverdiavgiftspliktige passe på å fakturere innenfor det kalenderåret leveransen finner sted

Jeg har ikke fått faktura ennå og tror nok ikke at den kommer før 2010. Hvor kommer loven om 3år inn i bildet?
 
3års foreldesesfrist

3års fristen kommer nok fra foreldelsesloven <dato>LOV-1979-05-18-18</dato> Lov om foreldelse av fordringer (foreldelsesloven)., den gjelder i utgangspunktet for fordringer, men jeg tror den kan benyttes i ditt tilfelle. Han kan iallefall ikke kreve noe etter 3 år er gått.

Tror bokføringsreglene går mer på at selskapet skal til en hver tid være ajour.

King-Nothing har rett i det han sier vedrørende at foreldesfristen utvides når du aksepterer at du skylder penger.

......
Evoslin
 
Topp