Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Frontend publisering

kongen

kongemedlem
Takk for tips. Ser ut til at den tar kun bilder?

Det jeg mente var at man kan publiser en vanlig bloggpost inkludert bilder fra frontend.
 

kongen

kongemedlem
Vil Gravity forms klare dette med å legge inn bloggposter med bilder fra frontend?
 

kongen

kongemedlem
Takk for tips :)

Det trenger ikke være plugin, det kan være en enkel kodesnutt som legges inn i en side. Den løsningen som TorsteinO kom med kan kanskje fungere. Må få testet ut den litt.
 

Hupsey

Medlem
Er du nogenlunde stødig i kodinga tror jeg det der vil være en mye bedre løsning, da er du ikke avhengig av at plugins holdes oppdaterte osv.

Jo, men plugins blir jo ofte oppdatert fordi Wp oppdaterer core kodene. Om du koder inn selv, må du selv følge med når Wp gjør forandringer..
 

kongen

kongemedlem
Hmm, ser ut til at det blir for mye koding.

Hvilken løsning er det artikkelkongen.com bruker, kan se ut fra kildekoden at de bruker Wordpress.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
@abroke - modernizer er vel bare et js-library ala jquery, ingenting der som løser det kongen spør etter "uten videre"?

@hupsey - hvis man gjør ting nogenlunde stødig er det VELDIG mye mindre som kan gå galt hvis det blir hardkoda inn, enn det er for en plugin som skal gjøre det samme. Ser jo det veldig tydelig på sider jeg har laget opp gjennom åra; tror det er EN side jeg har *måttet* endre/oppdatere noe på fordi noe ble endra i WP, da var det en ny versjon av jquery inkludert i WP som krangla med jquery cycle, såvidt jeg husker. Greia er at plugins må ha ganske mye mer funksjonalitet for å funke, enn det man trenger hvis man hardkoder inn den samme funksjonaliteten direkte i themet, og mange har i tillegg massevis av valgmuligheter osv som du *egentlig* ikke trenger, men som pluginen må ha for å kunne tilpasses alle mulige forskjellige varianter for alle mulige folk.

Man ser vel forskjellen tydeligere jo enklere pluginen er, vil jeg tro - se f.ex. på WordPress › PHP Text Widget « WordPress Plugins

I pluginen er alt dette med (og her er det ikke engang noen valgmuligheter, som veldig mange andre plugins er fullstappa med):
PHP:
<?php

add_filter('widget_text', 'ptw_widget_text', 99);

function ptw_widget_text($text) {
    if (strpos($text, '<' . '?') !== false) {
        ob_start();
        eval('?' . '>' . $text);
        $text = ob_get_contents();
        ob_end_clean();
    }
    return $text;
}

$ptw_post_id = null;

add_filter('the_content', 'ptw_the_content', 99);

function ptw_the_content($content) {
    global $post, $ptw_post_id;
    if (is_single() || is_page()) {
        $ptw_post_id = $post->ID;
    }
    return $content;
}

add_action('admin_menu', 'ptw_admin_menu');

function ptw_admin_menu() {
    add_options_page('PHP Text Widget', 'PHP Text Widget', 'manage_options', 'php-text-widget/options.php');
}

Men klarer du deg med en kodesnutt i functions.php, så er dette all koden du trenger:
PHP:
add_filter('widget_text', 'php_text', 99);

function php_text($text) {
 if (strpos($text, '<' . '?') !== false) {
 ob_start();
 eval('?' . '>' . $text);
 $text = ob_get_contents();
 ob_end_clean();
 }
 return $text;
}

Det går rett og slett litt på det samme prinsippet som KISS, DIR og liknende - jo mer unødvendig dilldall du unngår (f.ex. valgmuligheter som egentlig ikke brukes annet enn den første gangen du stiller inn ting), jo færre ting er det som kan gå galt.

Men selvsagt - ferdige plugins har også sine fordeler. Jeg vil vel egentlig si at jo enklere noe er å ordne uten en plugin, jo større er argumentet for å gjøre det selv, mens jo større og mer kompliserte tingene blir, jo smartere er det å bruke plugins. Enkelt og greit :)
 
Sist redigert:
Topp