Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Functions i PHP

stigolsen

Member
Hei,

Jeg er en total newbie i PHP, men trenger en enkel forklaring på functions.
Jeg har forstått at den skal starte med functions, navn og at koden gjengis mellom to bracets, og forstår hvordan det f.eks kan brukes ved å repetere tekst.

Det jeg ikke klarer å forstå (selv etter å ha lest utallige engelske forklaringer), hvordan det fungerer med (arguments) og $-tegn.
Jeg har sett flere eksempler, men klarer rett og slett ikke å forstå det.

Er det noen som klarer å forklare meg dette på en veldig enkel måte?

Stig
 

adeneo

Medlem
Funksjoner fungerer likt i stort sett alle C-lignende språk, og helt basic så er det egentlig ganske enkelt.

I PHP har man variabler, og en variabel starter alltid med et dollartegn, det er slik man vet at det er en variabel.


PHP:
$variabel = 'test';

echo $variabel; // gir "test"

"function arguments", er i utgangspunktet lokale variabler, det er derfor de begynner med dollartegn.
Du trenger egentlig ikke tenke på dollartegnet, det er kun for å vise at det er en variabel, bare husk å alltid ha det med i starten av en variabel.

PHP:
function navn($fornavn, $etternavn) {

     echo $arg1 . " " . $arg2;

}

navn("Kåre", "Banan");
navn("Kjell", "Potetskrell");
navn("Unni", "Gummi");

Som nevnt så er funksjoner likt i nesten alle C-lignende språk, og et av de best dokumenterte er PHP, men en standard funksjon uten noe mer dilldall er faktisk helt lik i javascript (uten dollartegn), og det er kanskje enklere å rote rundt i javascript, samt at MDN også har særdeles god dokumentasjon

https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/JavaScript/Guide/Functions

TESTING
 

stigolsen

Member
Takk for forsøket. Det er helt sikkert forståelig for mange, men dessverre ikke for meg - selv om jeg ikke riktig kan sette fingeren på hva det er jeg ikke forstår.

Stig
 

adeneo

Medlem
Du er nok ikke alene, alle må begynne et sted, og da må man nødvendigvis putte inn den tiden som trengs.

Det er litt sånn med all programmering at ting virker helt håpløst, helt til det plutselig tennes et lys, og har man først forstått, så er det selvfølgelig enkelt, før man har forstått det, så virker det veldig vanskelig.

Det er jo bare å spørre og grave, les på nettet osv. normalt så bør man klare å forstå hvordan funksjoner virker i løpet av noen timer med prøving og feiling.
 
Topp