Gapestokk på WF?

Knut

Medlem
Er veldig enig i at man ikke bør henge ut noen som svindlere på ett forum, på lik linje med at man ikke skal henge opp plakater på telefonstolpene. man bør egentlig ikke henge ut noen som helst da det kan ligge veldig mye bak en ubetalt regning eller en ubesvart telefon.
Ikke engang pedoer har man lov til å henge ut på denne måten, og ett forum er vel egentlig ikke langt unna en "plakat" å så forstand?


En annen ting er om man diskuterer en som er dømt av rettsvesenet som svindler. Det bør man kunne gjøre på ett forum.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Msites ltd hvorfor er det så galt og advare mot svindlere? Er det fordi ungdommen må herdes og oppleve og bli svindlet?
Svar med sitat

Det er ikke galt å advare mot svindlere på generell basis. Men, å henge ut kundene sine som svindlere er både ufint og totalt imot all sunn forretningsskikk.

Og, det er lov å ta litt selvkritikk når man tar imot oppdrag uten å vite om selskapet eksisterer, uten kontrakt, uten forhåndsbetaling og uten kredittsjekk! Man har brutt SAMTLIGE sjekkpunkter i forhold til å inngå en ordre!

Vil det ikke være bedre å lære disse unge å drive forretning på en skikkelig måte enn å applaudere når de drar med seg sine tenåringstendenser inn i forretningsverdenen.

En annen ting er om man diskuterer en som er dømt av rettsvesenet som svindler. Det bør man kunne gjøre på ett forum.

Å diskutere en konkret dom eller dommer som ligger offentlig er helt ok, men å begynne å tillegge denne da ting som det går rykter om eller som ikke er i offentlige dokumenter finner jeg unødvendig.

Til slutt vil jeg bare komme med en liten opplysning til dere som synes det er helt ok å henge ut folk.
Mange av de virkelig "store" har faktisk gått konkurs både en og flere ganger, og på den brokete sti ligger det selvfølgelig bedrifter og personer som føler seg svindlet.
Ville DU risikere at denne personen ikke kommer tilbake til din bedrift når det virkelig går godt for han? Det kan jo hende han "gjør opp for seg" gjennom meget lukrative avtaler. Og, dette er ikke bare oppspinn - men, slikt har skjedd......mange ganger!
 
Ok la oss si at jeg legger ut en post her på forumet. Der jeg spør om råd angåendes et potensielt oppdrag. Og dette gjelder en som er kjent for ikke og gjøre opp for seg. Hadde Metallian og Msites hold godt kjeft om slikt? Eller hadde dere advart?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Ok la oss si at jeg legger ut en post her på forumet. Der jeg spør om råd angåendes et potensielt oppdrag. Og dette gjelder en som er kjent for ikke og gjøre opp for seg. Hadde Metallian og Msites hold godt kjeft om slikt? Eller hadde dere advart?

Jeg håper du ikke mener det du skriver her seriøst!?!

Hadde du virkelig spurt her på forumet med navn på en kunde om du skulle ta oppdraget fra han ???
 

peterandrej

pensjonert moderator
Personlig har jeg ikke sansen for å henge ut folk offentlig (unntak: pedofile, som for min del gjerne må brenne) da man jo aldri vet hva som har skjedd, eller hvordan det store bildet ser ut. Klart, er det en kar som notorisk svindler, som politiet ikke klarer å stoppe og som bare går etter WF-medlemmer, så går det jo an å lage en post der folk advares mot vedkommende. Man gjør det samme med virus. Jeg leser iallfall daglige artikler om "virus på MSN/Facebook" i VG, osv. Mitt poeng er uansett at det som kan oppleves som svindel kan være noe så enkelt som et dødsfall, og da ville iallfall jeg angret hvis jeg hadde lagt ut en "svindelpost" mot avdøde.

Derfor skal man være svært forsiktig med å gå ut offentlig mot kunder.

Jeg har advart andre utviklere mot ulike kunder før. I sommer måtte jeg advare en annen utvikler jeg visste skulle gjøre noe for en kunde mot å ta oppdraget. Dette hadde ingenting med betaling å gjøre, men rett og slett en kunde som ikke kunne oppføre seg som folk, som var fullstendig urimelig og egentlig litt sinnsyk.

Men jeg gjorde jo selvsagt ikke dette offentlig, og navnet på kunden ble mellom meg og utvikleren jeg advarte.
 

Gaasehud

Medlem
Jeg skjønner hva Msites og gjengen her sikter til, men nå kommer det jo veldig an på personen "i gapestokken". Om det er en som ikke betaler en regning og man ikke finner noe info i foretaket og ikke noe ellers på nettet – ja, ok, kanskje personen har vanskeligheter med å betale og den skal ikke dermed henges ut.

Men om man derimot finner dusinvis av andre som har blitt svindlet av samme person og mange som har tapt masse på dette, personen har en masse foretak uten mål og mening og du ser svindleren fortsetter å holde på (med andre ord er h*n ikke syk, død eller noe i den dur heller) så må det da være ok å gi en advarsel til andre?

La meg sette det hele på spissen med en liten sammenligning. Tenk deg at en innbruddstyv bryter seg inn og robber huset ditt. Du ser han gjør det samme med mange andre i kvartalet og de mister ting og penger (tid og ressurser), men du må jo overhodet ikke advare noen om det! Man kan kanskje bare gå og si det til noen på døren på forhånd (PM), men ikke henge opp en plakat. Da kunne jo han bli hengt ut, stakkar – og da kan det kanskje ødelegge forbryterkarrieren hans. Og hvis han faktisk har brutt seg inn i hele byen ved et uhell og du fortsatt ser han holder på i beste velgående, da klarer han ikke å forklare at de som hang opp plakaten tok feil av en eller annen grunn.
 

picxx

Well-Known Member
Selv om du har sett han bryte seg inn hos alle i hele landsdelen er det faktisk ulovlig å henge opp plakat for å advare andre om han.
Hurra for fine norske lover gitt.. :D
 
Topp