Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Garanti ved eierskifte? elektronikk.

Nerden

Medlem
Hvordan er det når en kunde av meg tidligere har kjøpt ett produkt med 2 års garanti og så solgt dette produktet til en annen. Nå har den nye eieren fått problemer med varen og har tatt kontakt med meg, jeg har ikke noe kundeforhold med den nye eieren.

Det står også i mine betingelser at garantien gjelder kun for kjøper av varen og opphører ved eierskifte.

Noen som har erfaringer med dette? Hvordan forholder andre butikker seg til dette?
 

Santo

Active Member
Jeg tror du har gjort veldig lurt i å ta med i vilkårene at garantien opphører ved videresalg.

Men uansett har vi jo 5 (2 på enkelte ting) års reklamasjonsrett på ting her i Norge, og denne faller vel ikke bort ved privat vidersalg av gjenstander?
 
Trådstarter sa ingenting om reklamasjon.. Han sa garanti.



Reklamasjon er noe annet, den følger produktene videre gjennom salgsleddene ja.
 
Sist redigert:

Santo

Active Member
Trådstarter sa ingenting om reklamasjon.. Han sa garanti.

Det er forsåvidt greit nok, men problemene til sluttkunden som det fortelles om i åpningsinnlegget burde antakeligvis dekkes av en reklamasjon, uavhengig av eventuelle utløpte eller frafalne garantier.

Mange forbrukere vet dessverre ikke om sine egne rettigheter.
 
Ja, hvis nåværende eier påberoper seg reklamasjonssak er trådstarter nødt til å ta inn produktet for å se om det er fabrikasjonsfeil, eller om feilen skyldes at nåværende eller første eier har tuklet med den. :)
 

Nerden

Medlem
Er selv ganske usikker på temaet så det var derfor jeg ville undersøke hvordan andre håndterer slikt.
Jeg mener jo at den nye eieren må ta opp denne saken med personen som han kjøpte produktet av, så må den personen ta denne saken videre opp med meg.

Men jeg forstår jo service aspektet ved dette og jeg har ikke så mye å tape på å ta imot produktet (bortsett fra porto til produsent for undersøkelse/reperasjon), men hvordan sikre seg mot å ta imot produkter solgt av andre butikker? Dette gjelder "normale" varer som selges mange steder. Be om tidligere eiers navn? og om nye eier ikke opplyser om dette så tar jeg ikke imot garantien?
 

namaste

Medlem
Er selv ganske usikker på temaet så det var derfor jeg ville undersøke hvordan andre håndterer slikt.
Jeg mener jo at den nye eieren må ta opp denne saken med personen som han kjøpte produktet av, så må den personen ta denne saken videre opp med meg.

Men jeg forstår jo service aspektet ved dette og jeg har ikke så mye å tape på å ta imot produktet (bortsett fra porto til produsent for undersøkelse/reperasjon), men hvordan sikre seg mot å ta imot produkter solgt av andre butikker? Dette gjelder "normale" varer som selges mange steder. Be om tidligere eiers navn? og om nye eier ikke opplyser om dette så tar jeg ikke imot garantien?

Spør etter kvittering. Kan jo teoretisk sett være tyvegods.
 

Santo

Active Member
Men jeg forstår jo service aspektet ved dette og jeg har ikke så mye å tape på å ta imot produktet (bortsett fra porto til produsent for undersøkelse/reperasjon), men hvordan sikre seg mot å ta imot produkter solgt av andre butikker? Dette gjelder "normale" varer som selges mange steder. Be om tidligere eiers navn? og om nye eier ikke opplyser om dette så tar jeg ikke imot garantien?

Jeg ville krevd at den nye eieren av produktet kan dokumentere kjøpet og kjøpstidspunktet.

Og for å gjøre dette må vel vedkommende enten ha fått med den opprinnelige kvitteringen eller at vedkommende fremskaffer den fra videreselgeren i etterkant når problemene har oppstått.

Men dersom du er litt grei så kan du vel også selv finne frem nødvendige data i egne arkiver dersom den nye eieren av produktet kan navngi opprinnelige kjøper.
 
Sist redigert:
Det vanlige ved legalt videresalg av nyere produkter er at ny eier får med orginalkvitteringen. Det er jo denne forhandler forholder seg til ved en evt reklamasjon.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det er riktig at garanti og reklamasjon er to vidt forskjellige ting. I kortversjon:

Reklamasjon: rettigheter gitt ihht til forbrukerkjøpsloven. Kan ikke fravikes, og gjelder i et bestemt antall år (standard er fem) og med et bestemt sett problemer (i praksis alt som ikke skyldes feil bruk og som ansees som vesentlige feil, altså en mangel ved varen).

Garanti: tilleggsrettigheter selger kan VELGE å gi kjøper. Her kan man egentlig gjøre hva man vil, siden det, vel, er tilleggsrettigheter man overhodet ikke er forpliktet til å gi. På biler er det f.eks vanlig å gi garanti mot rust i hele bilens levetid, eller f.eks garanti på slitedeler som vindusviskere de første tre årene.

---

MEN du som selger har et ansvar for å rettlede kunden. Selv om kunden ikke skjønner forskjellen på en garanti- og en reklamasjonssak så har DU som selger et ansvar for å faktisk utbedre mangler hvis du blir gjort oppmerksom på at en slik mangel kan foreligge. Det holder neppe å si at "kunden sa garanti, og det er noe annet". Du vil åpenbart tape en sak med denne argumentasjonen fordi det er du som er det profesjonelle leddet, og har derfor helt andre forutsetninger enn kunden for å forstå lovverket (som forøvrig er ganske enkelt, så det er for meg helt utrolig at folk fortsatt ikke skjønner disse tingene).
 
Topp